اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

فعالان بازار پیش بینی می کنند که با افزایش عرضه ارز در بازار و همچنین افزایش اختیارات صرافی‌ها در خرید و فروش ارز به زودی از نوسانات ارزی کاسته شده و بازار وارد مدار نزولی می شود.
درحالی که دلالان در بازار آزاد از جو روانی به وجود آمده درخصوص مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌‌کنند و دلار آزاد را به بالای 30 هزارتومان رسانده‌اند، آمار و قیمت ارز دربازار رسمی که بیش از 95 درصد از نیاز ارزی کشور را تأمین می‌‌کند گویای عدم تغییر معنادار است.
بر اساس مصوبه دولت، نحوه افزایش حقوق بازنشستگان به این ترتیب است که پایه حقوق حداقلی بگیران که ۶۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را دربرمی‌گیرد افزایش ۵۷.۴ درصدی می‌یابد و حداقل دریافتی آنها به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌رسد.
افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، از جمله مصوبات مهم هیئت دولت در هفته گذشته بود که بر اساس آن حقوق بازنشستگان در سه گروه افزایش یافت. طبق اعلام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق ماه جاری از روز ۲۵ خرداد واریز شود.
اگر علاقه مند به دیدن اخبار و یا بحث های سیاسی و اقتصادی هستید، حتما واژه نقدینگی زیاد به گوشتان خورده است. واژه ای که در اقتصاد و به خصوص در کوتاه مدت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس شورای‌عالی کانون صرافان اظهار داشت: این یک مجوزی برای خرید ارز به قیمت توافقی از صادرکنندگان است. یعنی به این صورت که صادرکنندگان برای فروش ارز حاصل از صادرات، بدون قیمت دستوری و بدون محدودیت و بر اساس توافق با خریدار، نرخ را مشخص می‌کنند و به صرافی می‌فروشند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از در نظر گرفتن بسته‌های ویژه در قالب‌های مختلف برای بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و معیشت بازنشستگان را از اولویت‌های دولت دانست.
تحلیل پرسون از کاهش خرید کالاهای اساسی هموطنان حکایت می دهد؛

آب رفتگی سبد مایحتاج خانواده ها / گرانی عامل کاهش مصرف مواد غذایی

موضوع گرانی ها دو عامل دارد، نخستین عامل آن تحریم ها و فشار های اقتصادی از آن سوی مرزها است و موضوع دوم بی مدیریتی مسئولان که موجب شده گرانی افسار گسیخته بر کشور حکم فرما شود و بسیاری از هموطنان را با مشکلات تامین مایحتاج روزمره مواجه کند.
مصوبه اخیر بانک مرکزی درخصوص نظارت بر تراکنش‌های بانکی افراد اقدامی است که درهمه جای دنیا انجام می‌شود و هر قدر نظارت و کنترل بیشتری در تراکنش‌های مالی صورت بگیرد و قانون مبارزه با پولشویی اجرا شود می‌توان به سلامت اقتصاد امید بیشتری داشت.
رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز خود با صرافی ها در جمع خبرنگاران با اعلام خبر افزایش عرضه ارز در بازار گفت: از ابتدای سال تا 20 خرداد سال جاری، 8 میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله شده است و صادرکنندگان نفتی، غیرنفتی، پتروشیمی و فرآورده‌ها، در بازار عرضه ارز داشتند و تمام تقاضاهایی که در بازار بوده‌اند را پوشش دادند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴.۶ میلیارد دلار بود و این امر به معنای رشد قابل توجه در بازار ارز است.
سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص بررسی اطلاعات اقتصادی خانوار تاکید کرد: کسی که یارانه‌اش حذف شده است، اسم او در لیست مسدودی قرار می‌گیرد و او نمی‌تواند در دفاتر پلیس به اضافه ده (پلیس ۱۰+) ثبت‌نام کند بلکه باید از طریق سامانه حمایتی وزارت رفاه ثبت اعتراض کرده تا اطلاعات اقتصادی خانوارش بررسی شود.