اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

خوب، بد، زشت سه گانه ای در مثلث دولت، تولید و قانون است.
رئیس‌جمهور فعلی و به طریق اولی، مشاوران اقتصادی وی، تصور روشنی از نظام بازار و‌ سازوکار قیمت‌ها در آن نداشته‌‌‌اند و سخنانی غیرعلمی آنها منحصر به زمان انتخابات نبوده و پس از بر سر کار آمدن دولت سیزدهم، به‌تواتر از سوی رئیس دولت و وزرای اقتصادی تکرار شده است و می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزنشینان گفت: این موضوع از مدت ها قبل به عنوان موضوعات مهم برای رونق منطقه‌ای در هیات دولت مطرح شده بود و ستاد مبارزه با قاچاق در کنار دولت و وزارت کشور مکلف شده بودند که آیین نامه‌ ساماندهی مبادلات مرزنشینان و به طور خاص ته‌لنجی‌ها را تدوین کنند.
ارزش ذاتی سکه تا نزدیک محدوده ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رشد کرده است و این موضوع نشان می دهد که از لحاظ بنیادی فلز گران بهای داخلی ظرفیت رشد بیشتری را به دست آورده است. که امامی دیروز توانست به بالای سطح حساس ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برگردد.
وزیر اقتصاد گفت: برخی سایت‌ها در روزهای اخیر القا کردند که در سال آینده تورم وجود خواهد داشت و از گفت‌وگوی خبری رییس‌جمهور این مطلب را القا کردند، در حالی که این سخن تحریک شیطنت آمیز سخنان ایشان است.
براساس اعلام ابراهیم رئیسی و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد یارانه تیرماه ۱۴۰۱ به صورت نقدی پرداخت می‌شود. اما بعید نیست که در مراحل بعدی دولت به شکل آزمایشی یارانه را به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت کند.
روند تورم در کشور در خردادماه امسال جهش بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. مرکز آمار ایران هر ماهه گزارشی را از وضعیت شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایران در بعد ماهانه منتشر می‌کند. 


صبح روز سه‌شنبه هرات کار خودش را با افزایش نرخ شروع کرد. راجع به طلای آبشده هم، معامله‌گران می‌گویند که سقف سخت پارسال، محدوده 5 میلیون و 770 تا 5 میلیون و 800 هزار بوده ‌که امسال، آن مقاومت سخت تبدیل به حمایت شده است.

محمدولی برای خرید سکه مطمئن گفت: جهت خرید سکه حتما از سکه دارای وکیوم به نام و نشانی همان واحد کسبی خرید کرده و حتماَ دقت نمایند کارت سکه دارای هولوگرام معتبر باشد.
وضعیت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان نامعلوم است، با وجود اعلام نظر منفی کمیسیون تطبیق مقررات مجلس، هنوز خبری از احتمال اصلاح این مصوبه در هیات دولت نیست.
در بازار ارز پدیده جالبی وجود داشت. در بخش آزاد بازار عمدتا فروشنده بودند، اما در بخش سهمیه‌ای که دلار را با نرخ پایین‌تر می‌دادند صف خرید بود.
کمتر از یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و دولت سیزدهم اکنون در میانه مسیر کنترل بحران تورمی به جا مانده از دولت قبل است؛ در میان عوامل تورم، شاخص‌های پولی ازجمله رشد پایه پولی و نقدینگی سخت‌ترین بخش این بحران است که بررسی‌ها، چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده را کاهشی نشان می‌دهد.
بسته‌بندی و عرضه استخوان آن هم با مجوز سازمان دامپزشکی از سوی یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اخیرا با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.
فروش رؤیا با تبلیغات زرق و برق‌دار و رواج مصرف‌گرایی؛

سمی پنهان که به خورد مردم داده می‌شود!

این روزها محیط پیرامونی افراد جامعه با پیام‌های تبلیغاتی مختلف محاصره شده که از طریق رسانه‌های گوناگون و با هدف اثرگذاری بر قشرهای مختلف جامعه تولید و ارائه شده‌اند.