اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

فروش رؤیا با تبلیغات زرق و برق‌دار و رواج مصرف‌گرایی؛

سمی پنهان که به خورد مردم داده می‌شود!

این روزها محیط پیرامونی افراد جامعه با پیام‌های تبلیغاتی مختلف محاصره شده که از طریق رسانه‌های گوناگون و با هدف اثرگذاری بر قشرهای مختلف جامعه تولید و ارائه شده‌اند.

رییس کل پیشین بانک مرکز‌ی گفت: بانک‌های روسی در سال 99 می‌خواستند برای واردات گندم اعتبار با بهره 14درصد به ما بدهند که قرارداد ترکمانچای بود؛ هم من و هم آقای روحانی مخالفت کردیم و نپذیرفتیم.
نرخ تورم خرداد 1401 اعلام شد؛ این خبری است که در چند روز اخیر سروصدای زیادی چه در محافل اقتصادی و چه در فضای مجازی به راه انداخته است.
طلای جهانی به دلیل نگرانی از افزایش شدید نرخ بهره برای دومین بار سقوط کرد.
مرکز آمار ایران روز گذشته (اول تیرماه)، گزارش تورم خردادماه را اعلام کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می شد، تحولات این شاخص قابل توجه بود؛ به هر حال در دو ماه اخیر دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که در قانون بودجه امسال مجوز آن صادر شد، اقدام کرد و به دنبال آن قیمت جدید کالاهای تحت تاثیر این جریان، اعلام شد.
آلبرت بغزیان گفت: با کوپن قدرت خرید مردم حفظ می‌شود و می‌توانند حداقل کالاهای اساسی خود را تامین کنند؛ اما یارانه نقدی که پس از ده سال همان ۴۵ هزار تومان ثابت باقی مانده و سپس در فاصله زمانی طولانی به ۴۰۰ هزار تومان تبدیل شود، کارآمد نیست و این مبلغ باید به تدریج با نرخ تورم افزایش پیدا کند.
جهان همیشه با ‌‌‌بحران‌ها و ‌‌‌چالش‌‌‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. این چالش‌‌‌ها که طیف گسترده‌‌‌ای از درگیری‌‌‌های نظامی و انقلاب‌‌‌ها تا بیماری‌‌‌های همه‌گیر، بلایای طبیعی و رکود اقتصادی کشورها را دربر می‌گیرند، شرایط پرریسکی را برای سرمایه‌گذاران و دارایی‌‌‌های آنها به وجود می‌آورند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان هیئت دولت باید تصویب کند که این کار انجام شده است و هیئت تطبیق مصوبات مجلس باید نظر مشورتی به ریاست محترم مجلس بدهد.
روز گذشته مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حساب توییتری خود از ابطال مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در جلسه هیات تطبیق مقررات مجلس خبر داد.
به دنبال مهلت یک هفته‌ای هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس خطاب به دولت برای ابطال مصوبه افزایش ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، روزگذشته شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد که هیات تطبیق مجلس از جایگاهی برای ابطال مصوبه هیات وزیران درباره افزایش حقوق بازنشستگان برخوردار نیست.
وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: در هزینه‌های تولید ما در شهریور ۱۴۰۰ حدود ۸۰ درصد روبرو بودیم که امروز ۵۱ درصد کاهش یافته است، هرچند این وضعیت مطلوب نیست و مهار تورم همچنان از اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت قرار دارد.
طی هفته های گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار ارز، اختیارات بانک مرکزی با مجوز سران قوا برای مدیریت بازار ارز افزایش یافت و این بانک توانست با انجام اقداماتی بدون ارزپاشی باعث کاهش التهابات ارزی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: در اقتصاد ایران زمانی می‌توان گفت که به سمت اقتصاد مردمی حرکت شده که دسترسی بیشتر طبقات مختلف مردم به سرمایه‌ها و مواهب اقتصادی محقق شود، مردم از منافع تولید و درآمدهای کشور بیشتر بهره‌مند شوند و بتوانند نقش‌آفرینی بیشتری در تولید و فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای افزایش مستمری و کمک‌های جنبی و تعیین حداقل مستمری در سال ۱۴۰۱ را برای اجرا به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور ابلاغ کرد.
مطابق آنچه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یارانه‌ها در نظر گرفته بود، برای مرحله ۱۳۷ نیز افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم نیز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش از این به جیب واسطه‌ها می‌رود، تصریح کرد: اکنون که ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه اختصاص می‌یابد واردکننده آن را با همین مبلغ وارد می‌کند، اما به‌محض قرار گرفتن در مسیر انتقال به سمت تولید، بخش مهمی از آن در اختیار دلالان و واسطه‌ها قرار می‌گیرد که آن در بازار آزاد عرضه می‌کنند و قیمت متفاوتی را به مصرف‌کننده می‌دهند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: یارانه باید بخش واقعی اقتصاد را تحریک کند و تولید و فروش اتفاق بیفتد نه اینکه به عده‌ای خاص با اعطای تسهیلات، بدون هیچ کار و تولیدی یارانه بدهیم و رانت ایجاد کنیم.
رئیس‌جمهور دیروز از هدفگذاری دولت مبنی بر رشد هشت درصدی برای سال 1401 خبر داد که بیشتر یک حالت ایده‌آلی است چون در عمل تحقق رشد 8درصدی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسائل و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تحقق پیدا نخواهد کرد.
معامله‌گران نسبت به نرخ توافقی اعلام شده در روز شنبه اظهار تعجب کردند، برخی هم می‌گفتند این نرخ توافقی جدید، هدف کوتاه مدت بازارساز است.