اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

وزیر اقتصاد در رابطه با اظهارات رئیس دولت قبل مبنی بر آنکه با چه وضعیتی دولت را تحویل داده اند گفت: بهتر این بود که در کنار این شاخص ها اشاره ای به خزانه خالی میشد که طبق نامه آقای واعظی به جناب نوبخت مسئله خزانه خالی را با بیش از ۵۴ هزار همت استفاده از تنخواه را مطرح کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکتیک‌های پولی برای مهار تورم فعال شده است. تنظیم نرخ بهره در بازار بین بانکی و عملیات بازار باز متناسب با شرایط اقتصادی، کنترل تسهیلات‌دهی و ترازنامه بانک‌ها متناسب با وضعیت سلامت بانک‌ها، کاهش اضافه برداشت‌بانک‌ها و تنظیم حجم ریپو، برخی از تاکتیک‌های به‌کارگرفته‌شده برای کنترل رشد نقدینگی و مهار تورم است. نکته قابل توجه این است که سیاستگذار پولی نظیر بانک‌های مرکزی دنیا باید برنامه خود را برای فعالان اقتصادی به شکل شفاف توضیح دهد و هدف‌گذاری تورم را تشریح کند.
افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی در صورتی که در دهک دهم قرار گرفته باشند، مجددا فرصت اعتراض به این دهک بندی را خواهند داشت.
سامانه ثبت نام جاماندگان از دریافت یارانه معیشتی سیصد و چهارصد هزارتومانی که هفته گذشته مسئولان وزارت کار قول راه اندازی آن را داده بودند، برای ثبت نام و بررسی درخواست متقاضیان در دسترس قرار گرفت.

برای جاماندگان؛

ثبت نام یارانه آغاز شد

سامانه ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه معیشتی از امروز 26 تیر 1401 در دسترس قرار گرفت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از جاماندگان همزمان با واریز یارانه مرحله سوم، این پول را دریافت کرده‌اند. اما هچمنان قابل برداشت نیست.
در چند روز اخیر تصویر اسکناس‌های هزار و دو هزار تومانی که با امضای عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی در فضای مجازی منتشر شده بود و در آن همچون تراول چک‌های 50 و 100 هزار تومانی صفرها رنگ باخته بودند و اعداد پررنگ و درشت خودنمایی می‌کردند با بازتاب گسترده‌ای همراه بوده است.
وزیر سابق امور خارجه گفت: دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی علمی یک ضرورت است. اگر ارتباطات علمی ما برقرار نباشد و نسبت به مرزهای دانش و فناوری امروز جهان اطلاعات نداشته باشیم چگونه می‌خواهیم پیش برویم.
یک استاد دانشگاه معتقد است اعطای ارز ترجیحی به تورم منجر می شد، چون در شزایظی که دولت کمبود ارز داشت مجبور به تامین ارز ترجیحی از بانک مرکزی بود.
مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه در طرح هوشمندسازی یارانه نان، عملکرد نانوا سنجیده و قابل ارزیابی است، گفت: در این طرح، برای مردم اتفاق ویژه‌ای نخواهد افتاد، یعنی افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نخواهیم داشت.
پیش از این سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ادامه واریز یارانه تیرماه تا پایان هفته جاری خبر داده بود، در عین حال پیگیری‌ها از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که احتمالا یارانه جاماندگان به هفته آینده موکول می‌شود.