اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

در حالی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هفته گذشته از آماده شدن زیرساخت کالابرگ الکترونیک از شهریورماه خبر داده بود،که وزیر اقتصاد در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، خبری متفاوت درباره کوپن الکترونیکی اعلام کرد.

در صورت تصویب و تایید لایحه جدید دولت در شورای نگهبان امکان افزایش حقوق برخی کارکنان در تعدادی از دستگاههای اجرایی مهیا خواهد شد.
عدم صدور پروانه کارگزار گمرکی یکی از مواردی است که شکایات و اعتراضات متعددی را در سال‌های اخیر به همراه داشته و با وجود متقاضی دریافت این مجوز اما گمرک ایران با استناد به قانون و آیین نامه مربوطه، از برگزاری منظم آزمون خودداری کرده و همین موضوع موجب طرح ادعاهایی مبنی بر وجود انحصار در صدور این مجوز شده است.
براساس دیدگاه‌های برخی از اقتصاددانان، کشورها برای اینکه از ظرفیت کامل خود با پایین‌ترین هزینه ممکن استفاده کنند و ضمنا بتوانند با سایر کشورها هزینه مبادله را به حداقل ممکن برسانند، تلاش می‌کنند که براساس مزیت نسبی خود کالا تولید کنند.
مرکز آمار ایران با انتشار آمار مربوط به تورم کالا‌های مصرفی بادوام و خوراکی به تفکیک دهک‌های مختلف درآمدی پرداخته و اطلاعاتی را در این رابطه منتشر کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: وصول حاصل از فروش نفت و میعانات و درآمد حاصل از مالیات در۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۸۰ و ۲۰۰ درصد رشد داشته است.
در اردیبهشت ماه امسال نظام پرداخت یارانه ها اصلاح شد و قرار شد برای جبران قیمت ها یارانه نقدی افزایش یابد یا طرح کالابرگ الکترونیک اجرا شود.
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که فروشندگان دلار در میدان فردوسی تهران، مقابل صرافی های مجاز صف بسته و مشغول فروش ارز بودند.
قیمت دلار در اول مرداد ماه به پرواز درآمد . معامله گران معتقد بودند که افزایش قیمت دلار در بازارهای همسایه موجب پیشروی دلار در تهران شده بود.
گزارش شماره ۱۰۷ بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۵ هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به بانک مرکزی بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که گویای گزارش نادرست خاندوزی به مردم است.
سازمان حمایت شیوه جدید تعیین قیمت کالا را اعلام کرد. در شیوه جدید هرگونه افزایش قیمت کالاها باید به تایید رئیس‌جمهور برسد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ضمن تاکید بر افزایش ارزش ریال و به‌تبع کاهش نرخ ارز در داخل و همچنین ادامه روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، از کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا خبر داد و پیش‌بینی کرد طی هفته‌های آتی (با توجه به فرا رسیدن ماه محرم) شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.
تازه‌ترین نتایج عملکرد طرح یارانه دستمزد حاکی از آن است که تا پایان تیرماه ۳۸ هزار و ۹۸۰ نفر متقاضی یارانه دستمزد بوده اند و استانهای خوزستان و مازندران بیشترین تعداد افراد ثبت نام کننده را به خود اختصاص داده‌اند.

مهدی یوسف خانی عنوان می‌کند: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۳۸ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.