اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

نرخ تثبیتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای ارز سامانه نیما حالا به محل تقابل دولت و مجلس تبدیل شده است.
در این گزارش مصاحبه برخی چهره های سیاسی - اقتصادی در باره کسری بودجه 400هزارمیلیاردتومانی دولت و راههای جبران آن را میخوانید.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، میزان یارانه نقدی برای سال آینده تغییری نخواهد کرد و یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی جامع لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای و نیز طرح بانک مرکزی در شورای نگهبان اظهار داشت، این دو مصوبه مجلس به دلیل برخی ابهامات و مغایرت با برخی اصول قانون اساسی به مجلس بازگردانده شد.
وزارت اقتصاد یکسری وظایف مشخص دارد. به عنوان مثال باید مصارف دولت را تنظیم کند. یعنی درآمد‌های دولت را به گونه‌ای تنظیم کند که مثل ماجرای مالیات‌ها به فرارمالیاتی منجر نشود. عملا انتظار زیادی از وزارت اقتصاد وجود ندارد.
معاون وزارت صمت گفت: عدم تحویل کالای فروخته شده توسط فروشگاه‌های اینترنتی به بهانه گران شدن ارز، تخلف بزرگی است و کمیته نظارت بر کسب و کارهای مجازی برخورد می کند.
نوبخت، «صرفا برای تنویر افکارعمومی»، بازهم، پاسخ مدعیان را داد

حمله تکراری به روحانی با ادعای «خزانه خالی»

معاون دولت روحانی گفت: اگر خزانه خالی بود، دولت سیزدهم چطور توانست در ماه‌های اول بدون خلق پایه پولی و ایجاد بدهی حقوق کارمندان را پرداخت کند؟
یکی از موضوع‌های مناقشه‌برانگیز در سال‌های اخیر میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی کشور است. برخی افراد با معیار قرار دادن شرایط اقتصادی مطلوب به ارزیابی آثار تحریم‌ها می‌پردازند و لذا بخش عمده مشکلات اقتصادی را به سیاستگذاری‌های نادرست نسبت می‌دهند.
وزیر اقتصاد گفت: در ادامه سیاست شفافیت اقتصادی و صورت های مالی بخش های دولتی، روز شنبه صورت های مالی ۲۰۷ شرکت دولتی که عمدتا وابسته به بانک های کشور هستند برای اولین بار منتشر خواهیم کرد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران از ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که از ابتدای هفته و به‌دنبال کاهش نرخ ارز آغاز شد، خبر داد.
کاندیدای ریاست دیوان محاسبات با بیان اینکه سفرهای استانی را نه به صورت نمایشی بلکه برای حل مسائل و مشکلات نمایندگان در اجرای پروژه ها آغاز خواهیم کرد، گفت: ما حسابرسی در اتاق های در بسته و ساختمان شیشه ای ونک را رها می کنیم و برای حسابرسی در صحنه اجرای پروژه حضور می یابیم.
یک اقتصاددان در واکنش به سیاست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نوشت: با سیاست‌های فعلی کشور و با وجود عدم توافق برجام و با وجود حجم نقدینگی وحشتناکی که به اقتصاد تزریق شده است و مهم‌تر از همه، تمایل شدیدی که به خروج سرمایه در کشور وجود دارد، این سیاست اجتناب‌ناپذیر است.