اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

در سال آینده پنج شرکت و بانک دولتی بیشترین زیان مالی را تجربه خواهند کرد که به‌ترتیب شامل بانک سپه، سازمان صداوسیما، شرکت راه‌آهن، بانک مسکن، و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
شرکت‌های دولتی یکی از بخش‌هایی است که در لایحه بودجه، حجم منابع و مخارج بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، اما تحلیل‌های کمتری درباره آن ارائه می‌شود.
رییس سازمان حسابرسی با بیان اینکه براساس تبصره ۳ ماده ۳ آیین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی مدیران دولتی که دارای سابقه ۱۰ سال سابقه در حوزه مالی باشند از شرکت در آزمون معاف بودند، گفت: این رانت برای مدیران دولتی حذف شده است.
وجود تحریم‌ها، ناکارآمدی برخی مدیران اقتصادی و سایر مسائل دست به‌دست هم داده تا کاهش چشمگیر نرخ تورم برای سال آینده چندان در دسترس نباشد و تورم تک‌رقمی به این زودی‌ها محقق نشود.
یک دهه تبخیر حجم اقتصاد چه تاثیری بر حجم جمعیت فقیر گذاشت؟

رویش فقر با ریزش رشد

بررسی‌ها حاکی از آن است که با اوج‌گیری تحریم‌های نفتی و بانکی دهه۹۰ به لحاظ آمارهای رشد اقتصادی، یکی از بدترین دهه‌های اخیر اقتصاد ایران بوده است.
این روند باعث شده است که درآمد سرانه ایرانی‌ها نیز روند نزولی را ثبت کند. در کنار کوچک شدن کیک اقتصاد، نرخ فقر مطلق نیز روند صعودی به خود گرفته است.
ارائه لایحه بودجه با تاخیر و بدون برنامه‌ریزی دقیق و تمدید احتمالی برنامه ششم در حالی صورت گرفته است که به گفته کارشناسان امید چندانی به تحقق درآمدهای آن حتی برای یک سال آینده وجود ندارد.
قائم مقام دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: هم‌زمان با تعطیلی ادارات در استان تهران، بازار متشکل ارزی نیز امروز تعطیل شد.
یک اقتصاددان می‌گوید: بالا و پایین شدن اعداد بودجه، توفیری برای کشور ندارد، چراکه عملا تمام تلاش ما این است که بودجه ببندیم که حقوق و دستمزد پرداخت کنیم و چندین سال هم است که برای پروژه‌های عمرانی تخصیصی نداشتیم.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 1402 کشور در جلسه امروز این کمیسیون مشخص می‌شوند، گفت: کلیات لایحه بودجه 1402 کشور در هفته جاری به تصویب می‌رسد.
بعد از اعلام نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از سوی رئیس کل جدید بانک مرکزی، نقدهای کلی به این نوع سیاست و ایجاد نرخ‌های ارز چندگانه بارها بیان شدند.
کلاس‌های درس مبانی علم اقتصاد را معمولا با تداعی آزاد شروع می‌کنم؛ به این ترتیب که عنوان می‌کنم، اولین واژه‌ای را بگویید که با شنیدن «اقتصاد» بدون درنگ به ذهن شما می‌آید.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ صبح روز چهارشنبه، ۲ دی ماه از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ در این بودجه ۵۲۶۱ هزار میلیاردی که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد، تغییرات مهمی در حوزه بازنشستگی اتخاذ شده که مهمترین آن افزایش سن «بازنشستگی» است.