اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز چهارم دی ماه ۱۴۰۱ به ۱۹ میلیون ۸۰۰ هزار تومان رسید.

رئیس‌بانک مرکزی در دولت روحانی، در حالی به سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی اعتراض می‌کند که همچنان عناوین «سلطان چاپ پول»، «سلطان تورم»، «سلطان افزایش قیمت دلار» و... را یدک می‌کشد.
مبلغ عیدی و پاداش پایان سالی که کارفرمایان باید به کارگران خود پرداخت کنند حداقل ۸ میلیون تومان و حداکثر ۱۲ میلیون تومان خواهد بود.
قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی آخر هفته از مرز روانی ۴۰ هزار تومان عبور کرد. عددی «رُند» که برای بازارهای دارایی و معامله‌گران آن بسیار حساس است. دلار که پنجشنبه در معاملات نقدی تا سطح ۳۹۸۰۰ تومان پیش رفته بود، از عصر روز پنجشنبه گذشته در معاملات فردایی به بیش از ۴۰ هزار تومان رسید. در همین حال، قیمت سکه هم دوباره به مرز یک عدد «رُند» دیگر نزدیک شد؛ 20 میلیون تومان.
اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان از مردادماه سال جاری قطعی و به صورت آزمایشی در برخی از استان‌ها اجرایی شد. این طرح یکی از اقدامات دولت در راستای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، با هدف اصلاح اقتصادی و جلوگیری از رانت و فساد ناشی از پرداخت غیرهدفمند یارانه محسوب می شود، در گام نخست این طرح شادهد حذف یارانه آرد نان‌های فانتزی و نیمه‌حجیم بودیم.
مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه آذر ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٥,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
بررسی مرحله سی و یکم حراج اوراق بدهی دولتی

آشتی بانک ها با دولت؟ / سهم 100 درصدی خرید بانک ها از اوراق دولتی

در مرحله سی و یکم حراج اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه حجم اوراق فروخته شده به رکورد خود دربازه یک ماه و نیمه رسید. مهم ترین اتفاق در این بازار سطح بالای خرید اوراق از سوی بانکی ها و درمقابل سهم ناچیز بورسی ها بوده است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: برای بررسی لایحه قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در ۱۸ نشست فوق العاده و در سه شیفت با حضور رئیس جمهور و اعضای هیات دولت ۵۸ ساعت کارکارشناسی صورت گرفت.
دبیرکل کانون صرافان پاسخ داد:

ماجرای حذف دلارهای سفید چیست؟

حذف دلارهای سفید از چرخه معاملاتی کذب است و به طور رسمی تکذیب شد. حذف یک ارز از چرخه معاملاتی ۱۰ سال زمان می‌برد
یک فعال کارگری گفت: احیا و فعال کردن دوباره بنگاه‌ها و واحدهای بحرانی مشکل‌دار بر بازار اشتغال اثرگذار است زیرا یکی از ظرفیت‌های اشتغال، کارخانه‌ها و بنگاه‌هایی هستند که دچار رکود یا تعطیلی شده و عملاً از چرخه اشتغال و فعالیت اقتصادی خارج شده‌اند.