اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

با توجه به درخواست بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و پیگیری‌های کانون‌های بازنشستگان، احتمال دارد که رقم وام بازنشستگان در سال جاری از ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کند.
وزیر اقتصاد اعلام کرد: از آخر اردیبهشت تمام دستگاه‌ها باید مقررات کسب‌وکارها را یک هفته قبل از ابلاغ، برای اطلاع تشکل‌ها روی تارنمای خود قرار دهند.
وزیر اقتصاد و امور دارایی تاکید کرد: با توجه به اینکه از نظر مجلس و دولت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی مستحق‌ترین گروه برای دریافت سهام عدالت هستند، دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد که جاماندگان در این بخش تا پایان سال سهام عدالت دریافت کنند.

احیای روابط با عربستان‌سعودی پس از تنش هفت‌ساله که با قطع روابط دیپلماتیک و افزایش مشارکت در جنگ‌های نیابتی منطقه‌ای همراه بود، با تحلیل‌های خوش‌بینانه‌ای در خصوص افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری مورد استقبال قرار گرفته است.
وزیر اقتصاد طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواهان همکاری فوری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای تعیین فهرست کالاهای اساسی، دارو ، واکسن، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، مواد اولیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی معدنی و کشاورزی شد.
مهم‌ترین عامل ایجاد تورم در اقتصاد ایران، عملکرد دولت و رفتار نهادهای متاثر از آن است که در سند بودجه‌های سالانه تبلور می‌یابد.
وزیر اقتصاد با اشاره به تلاش دولت در زمینه واگذاری اموال بانک‌ها گفت: براساس اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی ۵۸هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها تا پایان اسفند ۱۴۰۱ واگذار شده است.
دلارزدایی به مفهومی که این روزها توسط گروه‌ها و افراد خاصی در حال طرح در داخل کشور است، هیچ قرابتی با مضمون نسخه‌های پیشنهادی این افراد و گروه‌ها ندارد، بلکه مقصودشان همان تثبیت کامل دلار روی نرخ‌های تا یک‌سوم و یک‌چهارم نرخ‌های کنونی در بازار غیر رسمی است.
معامله فرادستان، شکل‌گرفتن «توافق ضمنی» بین صاحبان قدرت یا نفوذ در سیاست، کسب‌‌‌وکار، نظام اداری، تشکیلات نظامی، حتی جامعه مدنی و رسانه‌‌‌هاست که رشد فراگیر و توسعه کشور نقش اصلی را در این توافق ایفا می‌‌‌کند.
برای اینکه رشد اقتصادی مداوم داشته باشیم، تورم کنترل شود و به عبارت ساده تر برای اینکه ثبات اقتصادی به کشور بازگردد این ثبات اقتصادی نیاز به برنامه و استراتژی دارد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به کاهش برخی قطعات سکه علیرغم افزایش قیمت اونس جهانی طلا در آخرین معاملات پایانی هفته نسبت به ابتدای هفته، به کسانی که قصد خرید یا فروش سکه و طلا دارند توصیه کرد: معاملات خود را انجام دهند و منتظر کاهش یا افزایش خاصی نباشند.

دولت طبق آنچه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، ۱۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی دارد که البته فرزین اقداماتی برای حل این مشکل در دستور کار قرار داده است.

ساماندهی نظام پرداخت دستگاه‌های مشمول مقررات خاص، ۲۲ فروردین‌ماه در نخستین جلسه شورای حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در میانه تصویب پایه حقوق ۵ میلیون تومانی، مبلغ ۲ میلیون بن و حق مسکن، رقم قابل اعتنایی محسوب می‌شود؛ رقمی که از دید فعالان کارگری محاسبه عادلانه در مورد آن‌ها مورد حساب قرار نگرفته است.
به دنبال اطلاعیه وزارت کار مبنی بر واریز یارانه فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار و شارژ اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های اول تا سوم و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد.
هنگامی که از مقاوم بودن یک سازه ساختمانی در برابر حوادث طبیعی هم‌چون زلزله صحبت می‌کنیم، مفهوم مشخصی از مقاومت داریم. مراد این است که ساختمان آن‌قدر مستحکم بنا شده، که در معرض تهدیدهای متعارف طبیعی همچون سیل، طوفان و زلزله نیست. برای این منظور مهندسین ساختمان به گونه‌ای پی‌ها، اسکلت و دیوارهای ساختمان را طراحی می‌کنند که در مقابل فشارهای عمودی و افقی مقاوم باشد و از آسیب‌های ناشی از طوفان و سیل نیز در امان باشد.