اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

تشکیل کمیته‌ مشترک میان بانک مرکزی و گمرک یکی از قدم های مهم به منظور نظارت بر رابطه تجاری – ارزی اقتصاد کشور به حساب می آید، که برای مدیریت و تثبیت نرخ ارز، امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.
وزیران اقتصاد و دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی گروه هفت در بیانیۀ خود، ضمن انتقاد شدید از کرۀ‌شمالی و روسیه در کنار ایران، بر «تقویت جایگاه گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشویی (اف.ای.تی.اف) و نهادهای مشابه» تأکید کرده و این نهادها را ضامن یکپارچگی و سلامت نظام مالی جهان خوانده‌اند.

مطابق آخرین آماری که رییس هیات عامل این صندوق اعلام کرده از مجموع ۱۵۰ میلیارد دلاری که وارد صندوق شده، تاکنون ۱۰۰ میلیارد آن به دولت پرداخت شده است و فقط ۴۰ میلیارد آن وام داده شده است. به‌ طور قطع اگر جزییات وام‌گیرندگان هم بررسی شود، نتایج متفاوت از چیزی است که در اهداف و اساسنامه صندوق آمده است و جالب اینکه منابع این صندوق باید سودآور شده و افزایش پیدا کند ولی در اینجا احتمالا تا حالا نزدیک به ته‌کشیدن شده باشد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، ضمن اشاره به خرید مستقیم ارز صادرکنندگان توسط بانک مرکزی، عنوان کرد اگر بانک ها قدرت تراستی ها در نقل و انتقال ارزهای صادراتی را داشته باشند، این اقدام منجر به تسهیل در ورود ارز های صادراتی خواهد شد.
یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که با عددسازی که نمی‌شود با مردم صحبت کرد، تصریح می‌کند: مردم و جامعه شرایط را می‌بینند و سبد مصرفی خانوارها به خوبی تورم را نشان می‌دهد.
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: از این به بعد بانک مرکزی ارز را به طور مستقیم از صادرکننده ها خریداری کرده و به وارد کننده‌ها خواهد فروخت تا هم هزینه ها کمتر شده و هم، زمان تامین ارز کوتاهتر شود.
حسین صمصمامی تحلیلگر اقتصادی گفت: رانت‌خوارها انقدر گردن کلفت شده‌اند که رانت می‌خورند و به اسم رانت سیاست رانت‌خواری خودشان را ترویج می‌دهند. یعنی خودشان رانت‌خوار هستند اما می‌گویند ارز ۴۲۰۰ رانت ایجاد می‌کند.
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۷ مربوط به اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه قابل برداشت است.
حسن روحانی در حالی اخیرا از موفقیت دولتش در اجرای پروژه‌های عمرانی سخن گفته که آمارهای مستند از نادرست بودن این ادعا حکایت دارد، به طوری که دولت دوازدهم نه تنها برای اجرای پروژه‌های عمرانی پولی نداشت بلکه برای پرداخت حقوق‌ها هم پول چاپ می‌کرد.
وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه صندوق‌های بازارگردانی در بازار وظیفه‌ای دارند که باید هم در زمان تقاضا اقدام به عرضه و هم زمان عرضه زیاد اقدام به خرید کنند تا نقدشوندگی سهام حفظ شود، اعلام کرد: اجباری از سازمان بورس به خرید یا فروش در بورس صورت نگرفت.
دست از افسانه‌سرایی برداشتن به معنای افتادن به دامن دولت‌گرایی نیست. دوگانه‌ای که طرفداران بازار آزاد ایجاد کرده‌اند که یا بازار آزاد یا دولت، خطا است که متأسفانه ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده است.
اگر دولت‌ها درآمدی ندارند و با کسری بودجه مواجه هستند و ذاتا کاری با بهینه‌سازی ندارند شما در یک تنازع بقا قرار دارید در این تنازع بقا نیازمند سهم از اقتصادی هستید که رشد نمی‌کند و این امر نیازمند تورم است.
وزیر اقتصاد اعلام کرد: بسته ای در راستای مهار تورم و رشد تولید، کاهش بدهی‌های دولت، انضباط مالی، مدیریت شوک‌های ارزی و ... تهیه شده و در جلسه امروز شورای اقتصاد تکمیل می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید روش های تامین مالی بخش مسکن تغییر کند،گفت: بانک‌های کشور حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات از دولت دارند و این عدد باعث شده بخشی از تعهداتشان نسبت به حوزه های مختلف به ویژه مسکن دچار چالش شود.
جزئیات پرونده تخلفات ارزی مدیران بانک مرکزی در دولت روحانی

چرا عراقچی و سیف محاکمه شدند؟

با اعلام محکومیت قطعی رئیس‌کل و معاون ارزی بانک مرکزی در دولت گذشته، بازخوانی پرونده تخلفات آنان ضروری است.