اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

اگر کل‌های پولی و انتظارات کنترل شود و تورم در بازه‌ای معقول جا خوش کند، تکانه‌های ارزی به شکل قابل توجهی محدود می‌شود و اگر هم رخ دهد، دیگر مانند یک شوک طرف عرضه عمل می‌کند و نیازی به مداخله از سوی سیاستگذار ندارد.
مرکز آمار ایران از کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال رونمایی و اعلام کرد نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۴.۶درصد در اردیبهشت امسال به ۴۲.۶درصد در خردادماه سال‌جاری رسیده به این معنا که فشار تورم بر سفره مردم ۱۲درصد کمتر شده است.
درخرداد ماه 1402 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشوربه عدد ١٨٩,٣ رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است.
به نظر من مشکل اساسی اقتصاد و دولت ایران این است که نظام تدبیر امور بر کشور حاکم نیست. یعنی حکمرانی خوب نداریم. اگر نظام تدبیر بر امور حاکم باشد، هم سیاست‌های داخلی در جهت منافع ملی اتخاذ می‌شود و هم سیاست خارجی خوب پیش می‌رود.
دو بار در کشور تورم تک‏رقمی را تجربه کردیم؛ یکی در دهه ۶۰ در دو سال ۶۴ و ۶۹ و دیگری در دهه ۹۰ از سه ماهه آخر ۹۴ تا سه ماهه اول ۹۷. بعد از انقلاب سابقه نداشت که دو سال و نیم تورم تک‏رقمی شده باشد... ما در ۴ سال با تعامل سازنده پایین‏ترین رقم در شاخص فلاکت را به دست آوردیم.
از مهم‌ترین عواملی که در کنار انباشت سرمایه فیزیکی منجر به تداوم رشد اقتصادی می‌شود سرمایه انسانی، تکنولوژی و گسترش نوآوری است.
همه آنها که دستی بر آتش سیاست و اقتصاد دارند، می‌دانند که سیاستگذاری اقتصادی برای عبور از وضع موجود، شرط لازم است؛ اما شرط کافی نیست. شرط کافی برای پایان دادن به این وضعیت، «اراده سیاسی» است.
واکاوی مکانیزم تأثیر نوسانات ارزی بر تورم

چرا بانک مرکزی افزایش نقدینگی را عامل اصلی تورم نمی‌داند؟

افزایش نرخ ارز به‌واسطۀ افزایش تقاضای پول که در نهایت منجر به افزایش عرضۀ پول خواهد شد، عامل اصلی افزایش تورم است و این چرخه به‌صورت درون‌زا دائماً در حال تشدید خود است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طرح ملی کالابرگ الکترونیکی (افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه) برای همه خانوارهای دهک اول، دوم و سوم از روز دوشنبه ۲۹ خردادماه اجرا می‌شود.
درپی گزارش‌های رسیده درباره واریز مبالغی به حساب مشمولان یارانه‌ نقدی در دو مرحله، مشخص شد که خطا در کسر مبالغی از حساب برخی یارانه‌بگیران به عنوان کالابرگ، سبب شده تا این خطا اصلاح شده و مبالغی دوباره به حساب مردم واریز شود.
در سال‌های اخیر و به‌ ویژه در یک سال اخیر و حتی ماه‌های اخیر نشانه‌های سرگشتگی در رابطه نرخ ارز و تورم با وجود شبه یقین درباره رابطه این دو، به خوبی هویدا بوده است. این سرگشتگی اگر صرفا پیامدش ناقص بودن دانش ما باشد، مساله با اهمیتی نیست. مشکل آنجا است که این سرگشتگی می‌تواند تصمیم‌گیری ما را در مسیری سوق دهد که این درد گران تورم و کاهش ارزش پول ملی را همچنان تداوم بخشد.
ناظران بی‌طرف نسبت به رفت‌وبرگشت قیمت دلار از ۴۷ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان هشدار می‌دهند و می‌گویند افزایش سه هزار تومانی در این بازه زمانی کوتاه یکی از نشانه‌های شکل گرفتن «حمایت» در بازار ارز است. به‌قول حرفه‌ای‌ها این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که یک بازار مالی در حال ریزش باشد و سرمایه‌داران عمده احساس کنند قرار است ضربه سختی را تحمل کنند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مرحله اول آن دسته از مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که ٣٢٠ هزار تومان از یارانه خود را به صورت کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ گروه کالایی خرید کنند، مشمول ۲۰ درصد افزایش یارانه می‌شوند.