اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

وزیر اقتصاد در رابطه با مالیات و عدالت مالیاتی نیز گفت: آخرین وضعیت مالیات بر سوداگری نهم خرداد ماه پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به مجلس ارسال شد و الان در کمسیون اقتصادی مجلس در حال رفع مشکلات است تا بعد از آن تصویب نهایی صورت بگیرد.

به همین سادگی است که تصمیم به پیوسته پایین نگه داشتن نرخ بهره حقیقی، تصمیم به استفاده پیوسته از شبه اهرم ارشمیدس برای بالا بردن قیمت‌ها و لذا ایجاد تورم بالا و ماندگار است. به این ترتیب، بین قیمت پول (نرخ بهره حقیقی) و قیمت کالاها و خدمات رابطه عکس وجود دارد و تا زمانی که تصمیم ما پایین بردن اولی است، تصمیم ما بالا بردن دومی است. داستان تورم ماندگار پنجاه‌ودو ساله ایران (نه شوک‌های موقتی تورمی) به همین سادگی است.
داود منظور، گفت: از تکالیف اصلی ما در سازمان برنامـه و بودجـه، کمـک بـه سـرعت گـرفتن رشـداقتصادی در کشور و ارتقای سطح رفاه عمومی جامعه، تسهیلگری و رفع موانع از پیش پای دسـتگاه هـا بـرای خـدمت رسـانی بهتر به مردم است.

فرشاد مومنی می گوید حساسیت زدایی نسبت به وضعیت محرومان و بنگاه های اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است. او همچنین می گوید نمی توان با فقر و فلاکت مردم و چاق کردن رباخواران دین مردم را حفظ کرد.
استاد اقتصاد گفت: آنچه مردم مشاهده می‌کنند پایین بودن حقوق و دستمزد و بالا رفتن قیمت‌هاست. دولت مدعی است که در سال گذشته رشد اقتصادی داشته اما مردم چنین حسی ندارند. احتمالا حاکمیت و دولت از این افزایش درآمدها بهره مند شده‌اند اما ملت آثاری از این درآمدها را ندیده است.
قیمت‌گذاری گرداب هائل است، هنگامی که درون آن بیفتیم با هر دست و پا زدنی، بیشتر سقوط کرده و فرو می‌رویم. این اتفاق از سال ۱۳۵۴ تاکنون یعنی حدود نیم قرن در ایران همزاد با تورم وجود دارد.
قالب کشورهای جهان این نظریه رایج را پذیرفته‌اند و آنهم این است که هرجا که تورم هست حتما یک اتفاقی در شاخص‌های کل پولی افتاده است.
تبدیل شاغلان فقیر به بازنشستگان فقیر؛

بلایی که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر سر اقتصاد آورد

عدم کفایت مستمری صندوق‌های بازنشستگی نشان دهنده این واقعیت است که حقوق و دستمزد شاغلین نیز از کفایت لازم برخوردار نیست، به عبارت دیگر شاغلان فقیر تبدیل به بازنشستگان فقیر می‌شوند.
رشد اقتصادی 4درصد، هر چند رشد بالایی نیست، ولی مثبت است. این رشد می‌تواند موقتی باشد. اگر رشد اقتصادی بلندمدت منظور نظر تصمیم‌گیران اقتصادی است، راهی نیست به جز شناخت ریشه‌های رشد و به تبع آن موانع رشد. قطب‌نمای رشد پایدار را می‌توان چنین خلاصه کرد: انحصارات را کاهش دهید و از خطاهای بزرگ سیاستگذاری بپرهیزید، رشد پایدار را مردم ایجاد می‌کنند.
برخی سودجویان با پشتیبانی اخبار ساختگی مبنی بر واریز سود سهام عدالت در عید قربان لینک آلوده‌ای را در فضای مجازی منتشر کردند، که در ازای پرداخت 5 یا 10 هزار تومان به‌عنوان مالیات وعده‌ی پرداخت 5 الی 7 میلیون تومانی سود مربوطه را در اپلیکیشن فیک با اسم سهام عدالت مطرح کردند.
وزیر اقتصاد با ارسال نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی نسبت به انحراف چشمگیر برخی بانک‌های خصوصی در "نسبت تسهیلات به سپرده" در استان‌ها هشدار داده است.
آنچه این نوشته درصدد تاکید بر آن است این است که «وضع محدودیت‌های ارزی سراشیبی لغزنده‌ای است که در نهایت، منتهی به انکار مالکیت می‌شود.» البته نظریه کوز، یک نظریه است و در دولت‌ها همواره هستند کسانی که در مواجهه با رونالد کوز بگویند «نظر شما اهمیتی ندارد!» و بر طبل محدودیت‌های بیشتر و بیشتر بکوبند. این، حکایتی است که از سال۱۳۰۸ تا کنون، در این کشور تکرار می‌شود.
حسین راغفر، اقتصاددان می گوید برنامه هفتم جهت‌گیری مشخصی دارد و یک برنامه کاملا نئولیبرالی است. این برنامه همه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی حاکمیت در قانون اساسی را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق، درباره میزان ارز‌های ایران در کشور‌های مختلف اشاره کرد: ما به غیر از پول عراق، حق برداشت از صندوق بین‌المللی پول داریم که نزدیک 6 میلیارد دلار است.
دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور گفت: ما در این کانون،‌ درصدد تهیه یک نامه به ریاست جمهوری هستیم که از محل آزادسازی پوهای بلوکه شده یا مولدسازی‌ها، برای تامین معیشت کارگران فکری کنند، چرا که مسئله معیشت کارگران دغدغه رئیس جمهور نیز هست.
وزیر اقتصاد گفت: قانون مالیات مشاغل و اصناف نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است و با توافقات خوبی که با اتاق اصناف داشتیم، به تمام شکایات اصناف رسیدگی خواهیم کرد.
هشتمین دوره ثبت‌نام اینترنتی وام ازدواج ۱۴۰۲ فرزندان بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در حالی از سوم تیر آغاز شده که طبق اعلام این صندوق، تا انتهای سال بنا به نیاز بازنشستگان به این تسهیلات، به صورت مستمر ثبت نام قابل انجام است.