اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ۹ دستگاه خودروی لوکس در سال ۱۳۹۴ با اموال و پول بازنشستگان توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بدون ثبت سفارش از کشور اتریش خریداری و وارد کشور شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق، مجلس دولت را مکلف کرد که لوایح و قوانین بودجه سنواتی به هیچ عنوان نباید مغایر با احکام دائمی کشور و همچنین قانون برنامه توسعه باشد.
میزان افزایش یارانه نقدی، ۲۰ درصد اعلام شده است و تاکنون تنها ۸.۵ میلیون نفر باید منتظر واریز یارانه نقدی تیر با مبلغ جدید باشند. جزئیات زمان واریز و مبلغ یارانه جدید بزودی تشریح خواهد شد.
منابع طبیعی عامل مهمی برای رشد اقتصادی است و رشد اقتصادی را به میزان قابل توجهی آسان می‌کند. البته باید توجه شود به‌ دلیل حکمرانی نامناسب اقتصادی در کشوری مثل ایران این وفور منابع ضمن اینکه تکیه‌گاه اصلی رشد بوده است، ولی به خاطر نوسان درآمد ناشی از صادرات آن یا به‌دلیل نوسان قیمت جهانی نفت یا تحریم‌های صادرات نفت نتوانسته است رشد پایداری را به ارمغان بیاورد.
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم زمان ثبت نام وام فرزند آوری و ازدواج دانشجویی را برای سال تحصیلی جدید اعلام کرد.
اگر قصد جراحی اقتصاد کشور را داریم در قدم اول باید شفاف سازی شود و در قدم بعدی جلوی اختالس ها گرفته شود. ضمن اینکه ارتباط مسالمت آمیزتری با دنیا در دستور کار باشــد و در نهایت دولت باید برنامه اقتصادی داشته باشد.
بانک مرکزی تلاش کرد در راستای حداقل سازی هزینه های رکودیِ مقابله با تورم، بسته سیاستی مناسبی به کار گیرد که در نتیجه اجرای آن نرخ رشد نقدینگی در مسیر نزولی و بر اساس اقتضائات اقتصاد کلان قرار گرفت و از 8/38 درصد در سال 1392 به 3/22 درصد در سال 93، 30 درصد درسال 94 ( که 5 واحد درصد آن مربوط به بسته خروج از رکود بود. )، 2/23 درصد در سال 95 و 1/22 در سال 96 رسید.
در یک ماه گذشته قیمت دلار در کانال 49 و 50 هزار تومان در نوسان بود، برخی از کارشناسان اقتصادی از کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به 43 هزار تومان خبر می‌دهند و برخی دیگر می‌گویند این کاهش موقتی است، اما آینده قیمت دلار چه می‌شود؟
انتقاد شدید روزنامه اصولگرا از گرانی میوه و گوشت و لبنیات

نتیجه «بی‌مدیریتی» در سفره مردم ظاهر شده

این روزها به هر فروشگاه، میوه‌فروشی، مرغ‌فروشی و قصابی که مراجعه می‌کنیم، یخچال‌ها و پیشخوان مغازه‌ها مملو از کالاست. اکنون سؤال این است، چرا به رغم فراوانی عرضه، قیمت‌ها گران است؟
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به تازگی گزارشی در یکی از جلسات هیئت وزیران از پیشرفت و نیز تخلفات برخی دستگاه‌ها در مورد صدور برخط مجوزها مطرح شد که با تذکر بسیار جدی رئیس‌جمهور مواجه شد، رئیس‌جمهور تأکید کرد این تخلفات باید خاتمه یابد.
بازار بیمه شخص ثالت به دلایل مختلف از جمله رشد تقاضا برای خرید خودرو، افزایش قدرت خرید طبقه متوسط، رشد تکنولوژی، افزایش تصادفات جاده‌ای و مقررات اجباری دولت‌ها به ‌سرعت در دنیا در حال گسترش است.
تردیدی نیست که بسیاری از فعالیت‌‌‌های مولد اقتصادی برای پیشبرد خود نیازمند سیاست‌‌‌های هماهنگ‌‌‌کننده (Coordination Policies)، به‌ویژه در سطح ملی هستند. از این منظر، یک برنامه توسعه واقع‌‌‌گرایانه و کارآمد، چگونگی کاربست سیاست‌‌‌های هماهنگ‌‌‌کننده توسط دولت‌‌‌ها را برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی مانند کاهش فقر یا افزایش رشد اقتصادی تعیین می‌کند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: با پیگیری‌های مستمر مجموعه صندوق توانستیم مجوز فروش برخی از اموال غیرمولد را از مراجع ذیربط دریافت کنیم تا از محل منابع آن معوقات بازنشستگان را در آینده نزدیک پرداخت کنیم.