اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

برخی از خانواده‌ها خبر می‌دهند که مبالغی از حساب بانکی آنها کسر شده است و هنگام مراجعه به بانک، به آنها اعلام شده که سازمان هدفمندی یارانه‌ها این مبلغ را از حساب آنها کسر کرده و در واقع یارانه را پس گرفته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پیگیری برای تحقق کامل منابع بودجه عمومی ضرورت دارد، گفت: از جمله مهم‌ترین رویکردها در بودجه سال ۱۴۰۳، ارائه لایحه بودجه به‌صورت دوسالانه است.
هادی حق شناس در رابطه با انتظار بازار نسبت به خبر آزاد شدن منابع ارزی در کره و عراق اشاره کرد: آزاد شدن طلب ایران از عراق و کره تقریبا در این دو سال گذشته بار‌ها مطرح شده و بعد تایید و تکذیب شده است. بازار از این خبر‌ها خسته شده است. اخبار مربوط به طلب ایران به عراق هم دیگر مردم را خسته کرده است و حالا هم این طلب به عمان منتقل شده است. ظرفیت اقتصادی ایران بیش از این طلب‌هاست. در یک شرایط عادی برای صادرات غیرنفتی و نفتی و گاز و پتروشیمی بیش از این اعداد باید درآمد داشته باشیم
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:

آفت اقتصاد صرافی‌های متخلف هستند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه که صرافی های غیرمجاز و متخلف برای اقتصاد کشور یک آفت محسوب می شوند، گفت: در صورت تامین ارز فعالان اقتصادی به آسانی آنها به سمت صرافی‌های غیرمجاز و متخلف نخواهند رفت.
فرشاد مومنی تاکید کرد: مجموعه ای که سند برنامه هفتم را تنظیم کرده، دلش نمی خواسته هیچ سطحی از شفافیت در زمینه نحوه هزینه کرد دلارهای نفتی در کشور وجود داشته باشد! بسیار نگران کننده است که این سند حتی بر اساس استانداردهای سند بودجه پنج ساله نیز، درباره نحوه هزینه کرد درآمدهای ارزی، پاسخگو نیست! این مهم از دریچه اقتصاد سیاسی، مساله بسیار خطرناکی است.
همین یکسال گذشته یادداشت رئیس کل بانک مرکزی خطاب به رئیس جمهور به حجم پول چاپ شده در یکسال گذشته اشاره داشت که بی سابقه است و این پول پرقدرت است که بر روی تورم و قیمت کالا و خدمات اثر گذاشته است بنابرای دو نکته را باید تفکیک کنیم. نکته اول بحث بازار ارز است که شاهد یک جهش قیمت در طول یکسال گذشته بودیم. الان حول و حوش 50 هزار تومان دارد نوسان می کند و اگر تنش ها بیشتر شود طبیعی است که انتظار داریم قیمت ارز هم افزایش پیدا کند ولی اگر تنش ها کاهش پیدا کند و چالش هسته ای ایران به یک سرانجام برسد طبیعی است که انتظار داریم کاهش بیشتر هم بشود.
واقعیت این است که در حال حاضر کشور نیازمند حجم عظیمی سرمایه‌گذاری کارآمد برای جبران استهلاک سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده قبلی (از حوزه نفت و گاز و برق گرفته تا اتوبان‌ها و راه‌آهن و...) و شروع رشد پرشتاب است که بدون تعارف باید گفت تامین آن نیازمند اقدامات سیاسی و اقتصادی در سطح داخلی و خارجی است.
رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: بر اساس لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، شش سازمان و شرکت به این وزارتخانه جدید واگذار می‌شوند. بعضی دیگر از دستگاه‌های مرتبط نیز ممکن است پس از بررسی بیشتر به وزارت بازرگانی اضافه شوند.
وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: مدیران مناطق آزاد را از قید و زنجیرهایی که مدیران مرکز ایجاد کردند، آزاد کنیم.
ایده‌ها نقشی اساسی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند. در واقع توسعه هر کشور بیش از هر چیزی به متوقف کردن ایده‌ها و سیاست‌های بد و نیز اجرای واقعی و درست ایده‌ها و سیاست‌های خوب وابسته است. مغالطه‌ها و ایده‌های احمقانه باید شناسایی شوند، مورد حمله و انتقاد قرار گیرند و از سوی همگان رد و مردود اعلام شوند.
جبران تورم کالاهای اساسی در طرح کالابرگ؛

کالاهای مشمول کالابرگ را از کجا بخریم؟

با اجرای مرحله جدید کالابرگ الکترونیک که از دیروز آغاز شد، ۳دهک پایین درآمدی درصورت اختصاص ۵۰درصد یارانه نقدی خود به خرید در طرح کالابرگ الکترونیک، مشمول جبران هزینه‌های تحمیل تورم به کالاهای اساسی خواهند شد و کالاهای مورد نظر را به قیمت اردیبهشت۱۴۰۱ خریداری خواهند کرد.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مرحله جدید اجرای طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالا‌های اساسی، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با رأی نمایندگان مجلس به عنوان رئیس شورای ملی تامین اعتبار و روسای بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان بورس، بیمه مرکزی و هیات عامل صندوق توسعه ملی و دادستان کل کشور دیگر اعضای آن شدند.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار گفت: در مرحله جدید اجرای طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالاهای اساسی، خرید حداقل ۲۰۰هزار تومان از اعتبار یارانه است.