اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رییس کل اسبق بانک مرکزی معتقد است وقتی بانک‌ها به سپرده‌گذار نرخی پایین‌تر از تورم می‌دهند و در حقیقت قدرت خرید سپرده‌گذار را از بین می‌برند، این اتفاقات گریزناپذیر خواهد بود.
نیروی کار ایرانی برای کار در خارج، یا باید از طریق کاریابی‌های مجاز و با هزینه پایین برای اعزام به خارج و اشتغال در شغل مورد نظر اقدام کند یا به اشخاص و کاریابی‌های غیرمجاز متوسل شود تا از مسیری پرهزینه و غیرقانونی شاید به شغلی ولو غیرمرتبط برسد. متولیان امر نسبت به دومی هشدار می‌دهند.
در سال جاری از یک سو ارزش واردات در مقایسه با وزن آن رشد کرده و از سوی دیگر ارزش صادرات بر خلاف رشد وزنی، با کاهش مواجه شده است. نتیجه این اتفاق منفی شدن تراز تجاری بوده و متولیان امر یکی از اتفاقات موثر بر این وضعیت را کم اظهاری صادرات و بیش اظهاری واردات عنوان می کنند.
برای دومین بار است که طرح موضوع بررسی تعیین حداقل مزد منطقه‌ای در سال ۱۴۰۳ در دستور کار جلسه شورای عالی کار قرار می‌گیرد و مخالفان و موافقان همچنان در این زمینه اظهار نظر می کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر ضرورت تنظیم یک بودجه منسجم و کارشناسی دقیق برای ارائه به دولت تا پایان دی‌ماه، گفت: با استفاده از نظام درآمد- هزینه، می‌توان نظام بودجه‌ریزی کشور را متناسب با شرایط استانی و منطقه‌ای بهبود بخشید.
در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ١,٧ درصد و" رشته آش " با ١.٦ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به "برنج ایرانی درجه یک " با ١.٧- درصد می باشد.
استفاده هر یک از ابزارهای متغیر پولی نظیر پایه پولی و حجم پول، نرخ سپرده قانونی یا نرخ‌های بهره اعمالی بانک مرکزی برای ریپو و اعتبارات قاعده‌مند به بانک‌ها، منوط به شناسایی دقیق منشأ شوک‌های عرضه یا تقاضا در ایجاد تورم است. در غیر این صورت رسیدن به هدف نهایی کنترل تورم با تاخیر زیاد یا نااطمینانی همراه می‌شود و هدف‌گذاری تورم تحقق نمی‌یابد.
استاندار یزد خبر داد:

تورم 60 درصدی در یزد

مهران فاطمی گفت: توقف تولید مسکن در دهه گذشته در یزد تاثیر مستقیمی بر تورم 60 درصدی در استان داشته است.
به‌دنبال تسویه مبادلات ارزی ایران با برزیل با یوان چین، روز گذشته مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز از حذف دلار مسافری خبر داد و تأکید کرد: ارز کشورهای مقصد در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. این اقدامات در پی برنامه‌های دولت برای دلارزدایی از اقتصاد ایران انجام می‌شود.