اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خبر داد:

بررسی واگذاری سهام عدالت به هفت میلیون نفر

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس گفت: موضوع واگذاری سهام عدالت به هفت میلیون نفر برای بررسی بیشتر در این کمیسیون به کمیته مربوطه ارجاع داده شده است، بنابراین این موضوع در این جلسه قطعی نشده و مصوبه تلقی نمی‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه‌ ارائه شده توسط دولت به نحوی تنظیم شده که بیشترین عواید و منافع نصیب دلال‌ها خواهد شد و ثمره کسری بودجه‌ آن برای مردم چیزی جز تورم سنگین نیست.
رئیس کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک ها عنوان کرد؛

رشد اقتصادی بدون حمایت بانک ها از تولید محقق نمی شد

رییس کل بانک مرکزی گفت: توقف رشد «پول» و کاهش رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، نشانه مهمی از کاهش انتظارات تورمی است و این نکته سیگنال مثبتی به بازارها تلقی می‌شود که آرامش بازارها را در پی خواهد داشت.
با تصویب کمیسیون تلفیق؛

واردات خودرو سال 1400 ممنوع شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از مصوبه این کمیسیون در مورد ممنوعیت واردات هرگونه خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد تجاری و صنعتی خبر داد.
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه طبق قانون دولت مسئول نوشتن بودجه و اجرای آن است، گفت: مجلس حق ارائه اصلاحات و پیشنهادات دارد و ما پیشنهادات خوب را می‌پذیریم اما اگر شاکله بودجه برهم بخورد دولت دیگر نمی‌تواند آن را اجرا کند.
بانک جهانی در چشم‌انداز جدید خود از رشد اقتصادی خاورمیانه در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران پس از آب رفتن در سال ۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۱ دوباره به رشد باز گردد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روی تورم اثرگذار است، ‌گفت: مردم در حال حاضر شرایط پذیرش تورم بالاتر و فشارهای معیشتی و اقتصادی را ندارند.
دکتر عبدالمجید شیخی نوشت: جناب دکتر نیلی و سوری که می گویند: «رشد اقتصادی اولویت اول سیاستمداران نبوده است » و یا می گویند: «مساله رشد اقتصادی در سطوح تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نه مشاهده‌پذیر است، نه تعیین‌کننده؛ درحالی‌ که رشد باید تبدیل به هدف اصلی تصمیمات بلندمدت کشور می‌شد. اما مشاهده نمی‌شود» بفرمایند در کجای سیاستهای کلی که اسناد دائمی و بلند مدت کشور و نظامند سیاستگذاری رشد اقتصادی مشاهده‌پذیر نیست؟ دو پهلو صحبت نکنید!
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی مطرح شد؛

روحانی: در بورس و بازار ارز سیاه نمایی می شود

رییس جمهوری گفت: سیاه‌نمایی و عملیات روانی تخریبی در بخش اقتصاد از جمله در بازار بورس و نوسانات ارزی را با هدف دلسردی و انفعال بخشی از جامعه سرمایه‌داران و فعالان اقتصادی است.
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه حذف شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این کمیسیون خبر داد و گفت: مردم مطمئن باشند تفاوت نرخ ارز در سلامت، معیشت، آموزش و تولید لحاظ خواهد شد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس می‌گوید که نمی‌دانم تا چه میزان منابع دولت اجازه می‌دهد که وضعیت وام ازدواج و مسکن رشد کند اما می‌دانم که اصلاحاتی از طرف کمیسیون تلفیق بودجه در زمینه مصارف و درآمدهای دولت رخ خواهد داد که جهت این اصلاحات به نفع معیشت مردم و ارتقای وضعیت اقتصادی - اجتماعی خواهد بود.
رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه فلز نقره از حوزه بدلیجات جدا است گفت: بازار نقره با رونق نسبی خوبی مواجه است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه حباب سکه به ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافته است،‌گفت: در ایام فاطمیه بازار در رکود شدیدی به سر می برد.