اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

همان طور که حدس زده می‌شد یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی افزایش یارانه نقدی است و باز چنان که حدس زده می‌شد امکان‌پذیری آن موضوع تعارض دیدگاه‌ها خواهد بود. بهتر است که در همین اول کار حرف آخر را بزنیم.
دیرکرد پرداخت حقوق بازنشستگان و کارمندان برخی وزارتخانه‌های دولتی در ماه‌های اخیر، تنها نوکِ کوه یخ بحران بدهیِ دولت است. برآورد‌ها نشان می‌دهند که دولت ایران، دست کم تا سال ۲۰۲۶ میلادی، معادل نزدیک به نیمی از GDP کشور بدهی خواهد داشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از رشد هشت درصدی اقتصاد کشور در شرایط کرونایی خبر داد و گفت : طی سال جاری نیز در ۲۷رشته صنعتی بیش از ۵۰درصد رشد تولید داشته ایم.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام‌کرد: یکصد وبیست و چهارمین مرحله یارانه نقدی مربوط به خردادماه ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (۲۰ خرداد) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
بانک جهانی در تازه ترین برآورد خود از چشم اندازهای اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۱ را ۸.۵ درصد پیش بینی کرد که ۰.۶ درصد بالاتر از پیش بینی قبلی اعلام شده است.
بانک جهانی در بررسی اقتصاد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا پیشی‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال 2021 به مثبت 2.1 درصد برسد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پرسون؛

دولت سیزدهم اصلاح ساختار بودجه را در اولویت قرار دهد

زنگنه بیان کرد: تصمیم بر این است تا در دولت سیزدهم نیز مطالبه جدی در ساختار بودجه داشته باشیم. اصلاح ساختار بودجه باید توسط دولت انجام شود. رهبری نیز فرمودند که طرح های مهم بصورت لایحه به مجلس ارائه شود.
تا جامعه به آگاهی نرسد و حاکمان از بین دانایان راستگو، پاکدست، مجرب و پاسخگو انتخاب نشوند امکان تحقق راهبردها میسر نخواهد بود.
بر این اساس، رشد اسمی ماهانه تراکنش‌های شاپرک در اردیبهشت سال جاری نسبت به ماه گذشته معادل ۱۶.۹ درصد بوده است.
میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان و ارائه دهندگان کالاها و خدمات، به ازای فروش محصولاتشان در داخل کشور، در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٣٩٨، ٤٦,٧ درصد افزایش داشته است.
پیش از شروع اولین مناظره بین کاندیداهای ریاست‌جمهوری، فرشاد مومنی، اقتصاددان در جلسه روز پنجشنبه موسسه دین و اقتصاد به واکاوی فرآیندهایی پرداخت که در شرایط فعلی می‌تواند کشور را از جنبه اندیشه‌ای از عوام‌گرایی و عوام‌فریبی نجات دهد.
کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که خسارت‌های مالی ویروس کرونا بر اقتصاد کشور وخیم‌تر از آسیب‌های آن بر پیکره نظام سلامت است.

دلار از ابتدای ماه پله به پله گران شده و شواهد و قرائن از افزایش قیمت در شروع معاملات امروز دوشنبه هفدهم خرداد خبر می‌دهند.
میهن عزیزمان ایران در حالی وارد سال ۱۴۰۰ شده که از طرفی موجودیت آن با سه تهدید بسیار جدی مواجه است و از طرف دیگر سه فرصت طلایی آن را در آستانه یک تحول اقتصادی بزرگ قرار داده است.
پرداخت یارانه نقدی به همه شهروندان ایرانی، اکنون وارد یازدهمین سال خود شده است. این در حالی است که اکنون، همه نامزد‌های حاضر در انتخابات ریاست جمهوری، وعده افزایش یارانه‌ها را می‌دهند و بحث تنها بر سر این است که چه کسی قرار است یارانه‌ها را بیشتر افزایش بدهد. اما آیا ایرانی‌ها این بار هم این وعده را فریبنده می‌یابند؟
یادداشت/مقام معظم رهبری در سخنرانی خرداد ماه سال ۹۲ به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توصیه هایی فرمودند: جوری وعده بدهید که چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد.
سازمان جهانی gs1 که در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران داری نمایندگی رسمی است استانداردهایی ارائه می‌کند که امکان ردیابی کالا در زنجیره تامین را فراهم می‌کند. در ادامه به طور مختصر به معرفی تعدادی از این استانداردها می پردازیم.
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه دولت برای تصویب لوایح مرتبط با FATF همه تلاش‌های خود را کرد، گفت: اظهاراتی که برخی از نامزدها درباره این لوایح مطرح می‌کنند فرافکنی است. اگر دولت به تصویب و تایید این لوایح اهتمام نداشت هفت عضو کابینه در جلسات مجمع حاضر نمی‌شدند.
مدیرعامل بانک صادرات ایران از برنامه‌ریزی و آمادگی این بانک برای جهشی بزرگتر خبر داد و گفت: بانک صادرات ایران در پی خلق سود و دارایی و ارزش افزوده است و تلاش خواهیم کرد تا همچنان در اوج بماند. اکنون بانک از لحاظ منابع، مصارف، بهای تمام شده پول، نرخ موثر تسهیلات، مطالبات، سودآوری، ساختار مالی و ترکیب این اقلام در شرایط مناسبی است اما کارهای باقیمانده زیاد است.
یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه وزارت نیرو کارخانه‌ها و مناطقی را که به استخراج رمز ارز مشغولند شناسایی می‌کند، نسبت به تعطیلی کارخانه‎‌ها و استخراج مخفیانه رمز ارز در سوله‌های بلااستفاده هشدار داد.