اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

قانون جدید چک از ابتدای سالجاری اجرا می‌شود که از آن زمان تاکنون برخی اصلاحات در آن صورت گرفته است و در آینده نیز امکانات جدیدی به این قانون برای بهره مندی راحت‌تر افراد از الزمات آن افزوده می‌شود.

بررسی جریان تورم در بین استان های کشور نشان دهنده حداقل تورم ۴۳.۱ درصدی بین استان هاست که به تهران اختصاص دارد، به عبارتی هزینه خانوارهای استان تهران در مقایسه با سال قبل ۴۳.۱ درصد رشد دارد.
نخستین اقدام اقتصادی دولت سیزدهم محور قرار گرفتن تولید در کشور است اما تحقق این امر مستلزم اقداماتی است که یکی از آنها فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری در کشور است و به این منظور قطعا باید قیمت ارز درکشور به شدت کاهش پیدا کند به نحوی که سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر شود.
مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی:

مشکل اقتصاد کشور خلق پول است

غلامی با تأکید بر اینکه مشکل اقتصاد کشور خلق پول است، گفت: به مردم نباید امید واهی برای حل مشکلات از طریق هدایت نقدینگی داد، تنها باید با خلق پول که عامل اصلی مشکلات اقتصاد است مقابله کرد.
رحمانی با بیان اینکه هدایت نقدینگی می‌تواند در کاهش مشکلات اقتصادی مؤثر باشد، گفت: با هدایت نقدینگی می‌توان تناسب میان تولید و تورم را ایجاد کرد و بخشی از مشکلات اقتصادی را کاهش داد.
معاون حقوقی بانک مرکزی در یک مصاحبه مجموعه اقدامات این نهاد برای رفع توقیف اموال ایران در بانک‌های اروپایی را تشریح کرد. یکی از موضوعات مهمی که در این گفت‌و‌گو عنوان شده این است که در حال حاضر، این وجوه آزاد شده است؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها و عدم اجرای توصیه‌های FATF و در نتیجه نداشتن روابط کارگزاری بانکی، این مبالغ قابلیت انتقال به کشور را ندارد. این موضوع تایید می‌کند که برای بازگشت منابع ارزی نیاز است که با رفع موانع موجود، شرایط برای ایجاد روابط کارگزاری بانکی تسهیل شود.
پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش دهم

اولین گام دولت منتخب باید اصلاح نظام بانکی باشد/ اهمیت ایجاد یک نظام مالیاتی کارآمد

یک اقتصاددان با بیان این که دولت بعدی باید چند موضوع را همزمان پیگیری کند تا اصلاح امور اقتصادی محقق شود؛ به تشریح اقدامات اساسی و مورد نیاز دولت در این حوزه پرداخت. 
موسسه مالی بین الملل گفت: پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری تغییری در روند مذاکرات هسته ای ایجاد نخواهد کرد اما ممکن است این اتفاق کار آمریکا را برای گسترش توافق هسته ای به حوزه های دیگر با دشواری مواجه سازد.
نرخ سود بین‌بانکی که در اردیبهشت ماه 19.76درصد بود حالا به 18.46درصد رسیده و با افت همراه بوده که ممکن است برخی گمان کنند این موضوع بر اقتصاد تاثیرگذار باشد.
اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۰ شرایط حساسی را دنبال می‌کند به‌طوری‌که تصمیمات اشتباه می‌تواند جهت انتظارات تورمی جامعه را تغییر دهد. در حال حاضر، دولت با فهرستی از هزینه‌های بودجه‌ای روبه‌رو است که باید گزینه صحیح درآمدی خود را انتخاب کند. با توجه به شرایط تحریمی، استفاده از گزینه درآمدهای نفتی میسر نشده و سقف استفاده از مالیات مشخص است.
پرونده ویژه پرسون؛ چالش های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش نهم

کسری بودجه سال 1400 ظلم به دولت آینده است

یک کارشناس امور اقتصادی بیان کرد: دولت بعدی می‌تواند با متعادل کردن بودجه، کاهش رشد نقدینگی و همچنین پایه پولی و افزایش تولید، قیمت‌ها را ثابت و رشد سرمایه‌گذاری را احیاء کند. 
سخنگوی ستاد نخبگان آیت الله رئیسی، چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم و راهکارهای برون رفت از وضع موجود، را مطرح و بیان کرد: سطح مطالبات مردم از یک طرف و ظرفیت بالفعل دولت از طرف دیگر باعث شده که دولت سیزدهم در شرایط بسیار سختی شروع به کار کند.
برای اینکه بتوانیم به مقصدی برای سرمایه گذاران تبدیل شویم، باید در هر دو حوزه داخلی و خارجی مقدماتی را فراهم کنیم که متاسفانه در اقتصاد ایران هیچ یک از این‌ها فراهم نیست.
کل قراردادهای عاملیت ارزی منعقده با بانک‌های عامل ۱۱۶.۱ میلیارد دلار بوده که در ۹ ماهه سال گذشته براساس مصوبه هیات عامل صندوق، ۵.۸ میلیارد دلار سهمیه برای بانک‌های عامل تصویب و قرارداد ۱۳ بانک به مبلع ۴.۲ میلیارد دلار منعقد شده است.
تقابل میان رمزارزهای غیر‌دولتی و گاوکوین‌ها وارد فاز جدیدی شده و گسترش روزافزون کاربردهای رمزارزها، دولت‌ها را مجبور به واکنش کرده ‌است. چین با موضعی تهاجمی مبادلات رمزارزها را محدود کرده است و تلاش می‌کند با انتشار ارزهای دیجیتالی دولتی بر این سیستم تسلط پیدا کند.
پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش هشتم

غنی نظری: مهم‌ترین اولویت کشور رفع مشکلات معیشتی مردم است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکل اصلی کشور که باید اولویت دولت آینده باشد، معیشت مردم است. ضمن این که فاصله ضریب جینی، فقیر و غنی و فاصله طبقاتی افزایش یافته است.
پرسون به ارزان ترین و پول ساز ترین صنعت جهان می پردازد؛

‎عقب ماندگی ایران در صنعت توریسم / ایجاد اشتغال در گرو رونق گردشگری

‎ویروس نامرئی کرونا گردشگری به عنوان مهم ترین صنعت پول ساز دنیا را فلج کرده و می توان گفت کرونا بیشترین خسارت را به این صنعت وارد کرده است، گرچه برخی از کشور ها این روزها با کشف واکسن کرونا و آغاز تزریق آن برای شهروندان شان و حتی توریست ها به دنبال رونق دادن صنعت گردشگری هستند، اما همچنان این بازار در حالت عادی خود قرار نگرفته است.
معمولا بعد از برگزاری انتخابات و مشخص‌شدن ترکیب آرای نامزدها، ناظران و تحلیلگران سیاسی به بررسی و تحلیل نرخ مشارکت یا سهم هر حزب یا جریان سیاسی از کل آرا و در نهایت جایگاه و پایگاه مردمی آن در جامعه می‌پردازند.
چند روز گذشته اولین نشست رسانه ای آیت الله ابراهیم رییسی به عنوان منتخب مردم ایران در جایگاه رییس جمهور، بازتاب های فراوانی به همراه داشت. یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، بازگشت ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه داران ایرانی بوده است.
تراز تجاری با خیز صادرات غیرنفتی مثبت شد. جزئیات آمارهای تجارت خارجی ایران در فصل بهار ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که پرش صادرات در خردادماه علاوه بر اینکه تراز تجاری کشور در این ماه را به مثبت ۷۰۵ میلیون دلار رسانده، تراز تجاری را در کل فصل بهار نیز مثبت کرده است.