اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

آیا قیمت واقعی ارز نه ۴۲۰۰ تومان و ۲۷هزارتومان، بلکه ۳۰ هزار تومان است؟
ارز ترجیحی در دولت دوازدهم با هدف کاهش تبعات ناشی از تورم در پی افزایش تحریم‌های خارجی ایجاد شد اما اختصاص این ارز به ایجاد رانت و فساد در حوزه‌های مختلف انجامید زیرا شکاف قیمتی زیادی قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد ایجاد شد و حتی با اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، قیمت‌ها کاهش نیافت.
با تشکیل کارگروه مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت:

سیاست‌های ارزی و تجاری کشور هماهنگ می شوند

کارگروه مشترک و عملیاتی وزارت صمت و بانک مرکزی به منظور هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور و هدایت ارز حاصل از صادرات به سمت چرخه تجاری و تولیدی کشور تشکیل شد.
مسعود نیلی، اقتصاددان، یک دسته‌بندی از متغیرهای اقتصادی ارائه کرد. به گفته او، بر اساس علم اقتصاد متغیرهای اقتصادی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: متغیرهای واقعی مانند «تولید ناخالص داخلی»، «سرمایه‌گذاری»، «مصرف» و متغیرهای اسمی مانند «تورم»، «نرخ ارز» و «نقدینگی». سردسته متغیرهای بخش واقعی، تولید و سردسته متغیرهای بخش اسمی نیز تورم است. حالت مطلوب در یک اقتصاد متعارف، این است که متغیرهای واقعی، افزایش پایداری را تجربه کنند، اما حرکت متغیرهای اسمی، آرام و کم‌نوسان باشد.
دولت با برگزاری پنج حراج اوراق مالی اسلامی دولتی تقریبا ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق فروخت که خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه بیشتر از بانک‌ها این اوراق را خریده‌اند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی شبیه موضوع یارانه نقدی است؛ به این معنا که هم پرداخت می‌شود و هم تأثیری در زندگی مردم ندارد. ارز ۴۲۰۰ تومانی تقریباً به همین سرنوشت دچار شده و عملاً مردم بهره‌ای از توزیع ارز ارزان قیمت توسط دولت آن هم در این شرایط حساس نبرده‌اند و سفره مردم کوچک‌تر شده است.
رییس شورای عالی کانون صرافان تاکید کرد: قطعا هر زمان که نظارت‌ها قوی‌تر باشد، در نتیجه تاثیر بهتری در نظم و فعالیت شرکت‌های صرافی ایجاد خواهد شد.
نوسانات شدید دلار در روزهای اخیر، معامله‌گران ارزی را گیج و سردرگم کرده است. در حالی که در ۳ روز ابتدایی هفته، فروشندگان با قدرت دست بالاتر را در بازار داشتند، روز سه‌شنبه، زمانی برای حمله خریداران بود. نوسانات رفت و برگشتی روزهای اخیر، چشم‌‌انداز بازار را در مه فرو برده و موجب شده است که بخشی از معامله‌گران، خرید و فروش‌های خود را به تعویق بیندازند.
یک کارشناس بازار ارز گفت: مسئولان بانک مرکزی بر بازار ارز از طریق عرضه تاثیرگذار هستند زیرا این ارز به صنعتگران و تجار مربوط است و آن‌ها نقش مهمی در اقتصاد دارند، ولی التهاب بازار هم نیاز به مدیریت دارد که کار سخت ازهمین جا شروع می‌شود.
از ویژگی های لایحه بودجه سال آینده این امر مشهود است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به مجلس ارائه شد در تبصره ها خبری از پرداخت ارز ترجیحی یا به عبارتی همان ارز معروف ۴۲۰۰ تومانی نیست.
یک کارشناس بازار ارز بیان کرد: اخد مالیات از متقاضیان ارز چنانچه به صورت یک پکیچ کامل در حوزه اقتصاد، اخذ مالیات و مدیریت تراکنش‌های بانکی دیده شود، قطعا در مدیریت تقاضاهای غیرواقعی ارز موثر واقع می‌شود و از روش‌های افزایشی و غیرواقعی جلوگیری به عمل می‌آورد.
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت برنامه ای برای کنترل تورم دارد، زیرا روند تورم در دو ماه گذشته معکوس بوده و سرعت آن کاهش پیدا کرده، ابزارهایی مانند مالیات بر خرید و فروش ارز و مالیات بر مجموع مالیاتی منطقی‌تر خواهد شد.
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در اقتصاد ایران دارای نرخ ارز آزاد، نیمایی، ۴۲۰۰ تومانی و تسعیر هستیم و شاید یکی دو رقم دیگر هم وجود داشته باشد، در حالیکه کمترین کشوری با این حجم از نرخ ارز روبرو است و همین موارد بستر ایجاد رانت را فراهم می‌آورد.
پیش بینی شده است که سال آینده ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی فروخته شود که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۳۳ درصدی خواهد داشت.
ارزش لیر ترکیه در میان نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های پولی این کشور به دنبال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسیده است.لیر که امسال بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور داشته، در پنج سال گذشته دو سوم ارزش خود را از دست داده است و در کنار افزایش تورم، با کاهش ارزش خود، درآمد مردم ترکیه را کاهش داده است.
چندی پیش واحد اطلاعات اکونومیست، چشم‌اندازی از شاخص‌های اقتصاد ایران در پساتوافق ارائه کرد که در آن روند نرخ دلار، نرخ تورم و رشد اقتصادی با سناریوی «لغو تحریم‌ها» پیش‌بینی شده بود.