اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

از ابتدای دی‌ماه یارانه‌ها دو برابر می‌شود» اما حالا حدود ۹ روز از آذرماه می‌گذرد و آن‌گونه که مسوولان سازمان برنامه و بودجه می‌گویند، فعلا زمان پرداخت یارانه‌های جدید مشخص نیست.
حق شناس گفت: دولت سیزدهم یا هر دولت دیگری چنانچه در ایران موفق به انجام یکسان‌سازی نرخ ارز شود، بزرگترین خدمت را به اقتصاد ایران انجام داده است زیرا قیمت ارز هم یک علامت مشخص به تولید کننده داخلی می‌دهد و هم یک علامت مشخص برای وارد کننده صادر می‌کند.
در لایحه بودجه سال آینده پرداخت ۴۲۸ هزار میلیارد ریال یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار و ۳۱۰ هزار میلیارد ریال برای طرح حمایت معیشتی خانوارها پیش‌بینی شده است.
کنترل تورم به‌ عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم معرفی شده است به‌نظر می‌رسد اصلاح سیاست ارز 4200 تومانی به‌ عنوان یکی از ارکان اصلی اصلاح ساختار اقتصادی کشور بیش از پیش ضرورت دارد و دولت موظف است با به‌کارگیری سازوکارهای مناسب این جراحی عظیم را به‌ نحوی انجام دهد که کمترین عوارض را برای عموم مردم ب ه‌ویژه اقشار ضعیف داشته باشد.
دبیر ستاد بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: در بودجه سال آینده ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل ۳ درصد نفت برای مناطق محروم در اختیار استانها قرار می‌گیرد و مبلغ ۳۳۲ میلیون یورو از محل بند «ی» تبصره (۱) برای محرومیت زدایی این مناطق پیش بینی شده است.
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: هر کدام از ارز ترجیحی که حذف شود به ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می شود. تجارب گذشته نشان می دهد حذف ارز ترجیحی به جز شوک اولیه که وارد می کند در بلندمدت اثرات کاهنده بر تورم دارد.
سرپرست گمرک ایران گفت: از کل تجارت صورت گرفته در مدت مذکور 92 میلیون و 300 هزار تن آن به ارزش 35 میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 8 درصد و از لحاظ ارزش 40 درصد افزایش داشته است.
بانک مرکزی در گزارش «تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی» از تعدیل انتظارات تورمی در آبان خبر داد. بر اساس بررسی‌ها در ماه دوم پاییز، نرخ سود اوراق دولتی بازار ثانویه در بازه‌های زمانی مختلف «همگرا» شده و از شیب منحنی بازده کاسته شده که این موضوع بیانگر«تعدیل نسبی انتظارات تورمی» است.
یک کارشناس پولی و بانکی می‌گوید: «سپرده بانکی یا باید نقدشونده باشد یا بهره بانکی دریافت کند، اما با روش کنونی هر دو امتیاز به سپرده‌ها داده می‌شود و این عامل افزایش نقدینگی و ناترازی بانک‌ها است».
شنیده‌ها حاکی از این است رئیس جمهور قصد دارد برای بهبود اوضاع در وزارت اقتصاد تغییراتی در این کابینه اعمال کند و خاندوزی را عزل نماید.
در طرح اصلاح قانون بانک مرکزی؛

استقلال بانک مرکزی افزایش می یابد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی درقانون اساسی کشور زیرمجموعه دولت به حساب می‌آید، بنابراین نمی‌تواند مانند سایر بانک‌های مرکزی دنیا که از استقلال رای بهره می‌برند، عمل کند، اما همانطور که اشاره کردم استقلال بانک مرکزی تا این اندازه که یک هیئت مدیره حقیقی دارد و دارای متخصصانی است که شاخصه‌های آن‌ها مورد اشاره قرار گرفته، حفظ شده است.
از ابتدای آذر ماه سال جاری ایجاد شکاف میان نرخ ارز در صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی با بازار آزاد منجر به چالش‌هایی شد که علت این موضوع آغاز مذاکرات سیاسی ایران با کشورهای 4+1 بود زیرا این طور استنباط می‌شد که قیمت ارز بعد از مذاکرات ۸ آذر با افزایش شدید مواجه خواهد شد.
مدیریت انتظارات تورمی به عنوان یکی از ارکان مهم در زمینه هدایت نرخ تورم به سمت تورم هدف، مستلزم ارائه اطلاعات درست و به‌هنگام از مجموعه تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی به آحاد جامعه و فعالین اقتصادی است. این امر موجب خواهد شد تا علاوه بر شکل‌گیری درست انتظارات، بانک مرکزی در شرایط بهتری اهداف حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و مساعدت به رشد اقتصادی را پیگیری کند.
یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت سیزدهم، انتخاب گزینه صحیح برای آغاز اصلاحات اقتصادی است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در شرایط کنونی چهار گزینه برای اصلاحات اقتصادی روی میز سیاستگذار قرار دارد: «تعیین تکلیف ارز ترجیحی»، «عدالت بنزینی»، «اصلاحات بانکی» و «اصلاح بودجه».
براساس آمار، املاک و مستغلات ترکیه، یکی از مقاصد اصلی سرمایه ایرانیان در سال‌های اخیر بوده است؛ البته آمار رسمی دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما برخی صاحب‎نظران و مقامات مسوول در طول سال‌های اخیر، آمارهای مختلفی را به رسانه‌ها ارائه کرده‌اند.
تنها راه برای کنترل قیمت‌ کالاها و خدمات اساسی مورد نیاز مردم کنترل تورم است، اما کنترل تورم نیازمند ابزارها و زمینه‌هایی است که از جمله آنها رفتار دولت در ایجاد نرخ تورم است. اکنون بودجه حجیم سالانه که با کسری مواجه شده و دولت را مجبور به استفاده از روش‌‌هایی تورم‌زا برای جبران آن می‌کند یکی از مهمترین دلایل افزایش نرخ تورم است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح این وزارتخانه برای افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه ای جدید خبر داد.
یک عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اختیارات بانک مرکزی در نتیجه طرح مجلس بیشتر خواهد ‌شد، البته پاسخگوتر هم می‌شود، زیرا اکنون هرچه از بانک مرکزی می‌خواهیم اشاره به نبود اختیارات کافی می‌کند.