سیاست دولت تک نرخی کردن ارز است/ جزئیات افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۴

سخنگوی ستاد بودجه با بیان اینکه سیاست دولت تک نرخی کردن ارز است، گفت: افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی و متناسب با تورم و طی سال صورت خواهد گرفت.
تصویر سیاست دولت تک نرخی کردن ارز است/ جزئیات افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۴

به گزارش سایت خبری پرسون، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری اظهار کرد: بودجه محل تعیین ارز و برخی دیگر از قیمت‌ها نیست. لذا آنچه که در بودجه درج می‌شود مبانی محاسباتی تسعیر ریالی منابع ارزی بودجه است زیرا ما بودجه ارزی نمی‌نویسیم بلکه بودجه ریالی می‌نویسیم. بنابراین باید منابع ارزی حاصل از صادرات که سهم دولت است به صورت ریالی تسعیر شود.

وی افزود: تأمین کالاهای اساسی برای دولت مهم است بنابراین همواره سهمی از درآمدهای ارزی دولت صرف تأمین این کالاها با ارز ترجیحی می‌شود.

خانلو ادامه داد: تسعیر ارز کالاهای اساسی به جهت اینکه کنترل قیمتش برای دولت در بازار مهم است با نرخ ترجیحی انجام می‌شود که شما این ارز را با نام ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌شناسید. این ارز در واقع ملاک تسعیر درآمدهای ریالی دولت برای کالاهای اساسی و حقوق ورودی مترتب بر واردات است.

افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی و متناسب با تورم

وی تصریح کرد: آنچه که برای دولت در تنظیم لایحه بودجه مهم است این بود که بودجه دولت شوک آور نباشد و نباید با تغییرات ناگهانی مواجه شویم. بنابراین افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی و متناسب با تورم و طی سال صورت خواهد گرفت.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با این اقدام هم از بحث شوک آوری جلوگیری می‌کنیم و هم کماکان ارز ترجیحی خواهیم پرداخت زیرا قیمت کالاهای اساسی برای ما مهم است. از سویی دیگر سیاست ارزی دولت باید هم راستا با سیاست‌های پولی بانک مرکزی و سیاست‌های مالی باشد که هدف این سیاست‌ها نیز سمت تک نرخی کردن ارز است.

خانلو افزود: ارز چند نرخی به اقتصاد آسیب می‌زند و تورم زاست بنابراین سیاست دولت حذف این تعددهای نرخ ارز و حرکت به سمت نرخ ارز واحد است. البته سیاست نرخ ارز ترجیحی ادامه دارد اما اصلاح تدریجی متناسب با تورم و به صورت میانگین در طی سال خواهد بود.

وضعیت بازار سرمایه بهتر خواهد شد

وی در پاسخ به سوالی درباره تأثیر سو انتشار اوراق بر بازار سرمایه گفت: وقتی درآمد دولت تکافوی هزینه‌ها را ندهد باید دارایی سرمایه‌ای یا دارایی مالی را واگذار کند که یکی از آنها انتشار اوراق مالی اسلامی است. برداشت از صندوق توسعه ملی هم جزو دارایی‌های مالی محسوب می‌شود. عددی که برای سال آینده در خصوص انتشار اوراق در نظر گرفته شد ۵۰۰ همت است که در خصوص ۲۰۰ همت هم بدهی‌ها بهادرسازی شود که آثار و تبعات خود را دارد. از انجماد دارایی‌های بانکی جلوگیری می‌کند. اما سال آینده بابت تعهدات سررسید شده سال ۱۴۰۴ بازپرداخت اصل سود به بازار سرمایه و بازار پول خواهیم داشت. سال آینده هیچ فشاری به بازار سرمایه نمی‌آید.

سخنگوی ستاد بودجه درباره وضعیت بورس تصریح کرد: بهبود وضعیت بورس سیاست بودجه‌ای نیست. ما سعی می‌کنیم از تصمیماتی که مخل بازار سرمایه باشد جلوگیری کرده و تصمیماتی اخذ کنیم که به بازار کمک کند. اینکه سعی می‌کنیم به تأمین مالی دولت انضباط ببخشیم کمکی است که بودجه دولت می‌تواند به بازار سرمایه داشته باشد. تمام تلاش دولت این بوده که در چارچوب سیاست‌های مالی منضبط خود آسیبی به بازار وارد نشود. ان شاءالله در سیاست کلان و چشم انداز پیش رو وضعیت بازار سرمایه بهتر خواهد بود.

رقم یارانه تغییر نخواهد کرد

خانلو در رابطه با تغییرات دهک بندی یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۴ گفت: در خصوص بحث یارانه‌ها اولین اقدام به واسطه یکپارچه شدن بودجه منابع عمومی و مصارف آن به بودجه منتقل شد که البته بی ثباتی منابع هدفمندی ما را به این سمت سوق داد.

وی ادامه داد: مصارف هدفمندی باید سر موعد دولت پرداخت شود و اگر هر تاریخی قید شده باشد باید پرداخت صورت بگیرد و ما مصمم شدیم یکپارچگی در این خصوص شکل گیرد تا هیچ عدم اطمینانی برای پرداخت‌ها وجود نداشته باشد. هیچ تغییر عددی برای یارانه‌های نقدی و مستمری بگیران سازمان بهزیستی تا این لحظه در نظر گرفته نشده است.

خانلو در ادامه با اشاره به ارائه لایحه بودجه در روز اول آبان ماه گفت: بخشی از ابهامات مربوط به دو مرحله بودن بودجه است. سال قبل نیز قانون بودجه با تأخیر قابل توجه به دولت ابلاغ شد که این موضوع در اجرای احکام قانون بودجه مؤثر بود. امسال تلاش شد اولین لایحه بودجه مرتبط و منطبق با قانون برنامه هفتم توسعه در موعد مقرر به مجلس ارائه شود.

سخنگوی بودجه تاکید کرد: اگر امروز بعد از ظهر کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی تأیید شود، فردا رئیس جمهور برای تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس حاضر خواهد شد.

خانلو ادامه داد: طبق زمانبندی، جداول و پیوست در مرحله دوم به مجلس تقدیم می‌شود و تمام این مراحل تا بهمن ماه انجام شود تا به دولت برگردد. در این صورت از ابتدای سال ١۴٠۴ بودجه به اجرا می‌رسد.

صدور سه مجوز از مراجع بالادستی برای پرداخت مطالبات گندم کاران

وی گفت: تاکنون سه بار از مجوز مراجع بالادستی استفاده شد تا مطالبات گندم کاران پرداخت شود. بر این اساس وقتی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها تراز نیست بایستی یک تصمیم اصلاحی اتخاذ می‌شد تا تجهیز منابع در همان ابتدای لایحه بودجه پیش بینی شود به این ترتیب یکپارچه سازی لایحه بودجه در دستور کار قرار گرفت.

صندوقهای درآمد ثابت بیش از ۷۰۰ همت منابع در اختیار دارند

وی با بیان اینکه هم اکنون صندوقهای درآمد ثابت ۷۱۷ منابع در اختیار دارند، گفت: توجه کنید که سال بعد ۴۷۰ همت از بدهی دولت از محل انتشار اوراق سال‌های قبل بازپرداخت خواهد شد. بر این اساس روند طبیعی بازار سرمایه طی خواهد شد و این انتشار اوراق فشار مضاعفی ایجاد نخواهد کرد.

جزئیات افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۴

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و فاصله آن با تورم سالانه بیان کرد: آنچه به عنوان ضریب حقوق کارمندان در نظر گرفته شده فارغ از واقعیت ماجرا است. بسته به ضرایب نرخ اولاد در قانون خانواده و جوانی جمعیت، ضریب حقوق پلکانی به ازای هر فرزند افزایش پیدا می‌کند تا بالای پنج فرزند این رشد به ۴۵ درصد می‌رسد.

وی افزود: در لایحه سال بعد میانگین حقوق و مزایا رشد ۲۸ درصدی داشته و دولت در کنار آن معافیت مالیاتی را ۱۰۰ درصد افزایش داده است که خود آن به معنای افزایش ضریب حقوق است. حمایت دولت فقط قرار نیست با پرداخت حقوق باشد. هر اندازه مسیر رشد و تولید و اقتصاد مثبت شود اثرگذار خواهد بود. هر یک درصد ضریب حقوق که افزایش می‌یابد، بار مالی ایجاد می‌کند.

به گفته سخنگوی ستاد بودجه، مجموع حقوق یک نفر در سال آینده تا ۲۸۸ میلیون تومان معاف از مالیات است.

هماهنگی بانک مرکزی، سازمان بودجه و وزارت اقتصاد در تنظیم بودجه

خانلو در رابطه با میزان انتشار اوراق و تأثیر آن روی تورم، خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد دو روز گذشته در کمیسیون تلفیق حضور داشتند و آنجا گفتند که برای کنترل نرخ بهره سیاست‌های وزارت اقتصاد معطوف به سیاست‌های سمت رشد است. سیاست‌هایی که اذعان کردند به دلایلی برای آنها نخواستند از نرخ رشد بهره استفاده کنند. آقای همتی عضو دولت هستند و این بودجه دولت است نه سازمان برنامه و بودجه. بانک مرکزی، سازمان بودجه و وزارت اقتصاد در تنظیم بودجه با هم هماهنگ بودند. اوراق مالی ۵۰۰ همت است و ۲۰۰ همت برای اوراق ضمان و قابل وثیقه گیری است.

اصلاح تدریجی نرخ ارز ترجیحی

وی در رابطه با نرخ ترجیحی ارز تاکید کرد: نرخ ترجیحی برای کالاهای اساسی تداوم خواهد داشت اما نرخ ترجیحی در بازار اصلاح می‌شود.

امسال در واردات خودرو تأخیر داشتیم

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با وضعیت حقوق ورودی با بیان اینکه این حقوق به عنوان یکی از درآمدهای دولت محسوب می‌شود، گفت: نرخ تسعیر کالاهای اساسی بسته به تعرفه مؤثر حاصل ضربش همان حقوق ورودی با رشد امسال است. ارز کالاهای اساسی و خودرو از بازار مبادله تأمین می‌شود. حقوق ورودی و تسعیر حقوق ورودی تعیین کننده و تأمین کننده نرخ ارز نیست. محاسبه حقوق ورودی دولت با نرخ ۲۸ درصد برای همه ورودی‌ها محاسبه می‌شود اما مبنای اصلاح حقوق ورودی اصلاح نرخ تسعیر بوده است.

خانلو با بیان اینکه بسته به گروه کالا نرخ تسعیر متفاوت است، تصریح کرد: حقوق ورودی تجهیزات و ماشین آلات برای حمایت از تولید همان ۲ درصد تعیین شده است

وی همچنین در خصوص شفاف سازی درآمد ۲۶۴ هزار میلیاردی ناشی از وصول حقوق گمرکی با لحاظ دو میلیارد دلار خودرو و همچنین افزایش نرخ تسعیر محاسباتی در گمرک از ۲۸۵۰۰ به ۵۵ هزار تومان گفت: طبق گزارشی تحلیلی که در گمرک ایران تهیه به دولت ارائه شده است افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۴۴ هزار تومان فقط یک درصد تورم ایجاد می‌کند.

تسویه مطالبات گندم کاران از عصر امروز

خانلو در پاسخ به اینکه قرار بود پرداخت پول گندم کاران تا آخر هفته گذشته انجام شود شما هم گفتید امروز پرداخت می‌شود، آیا منابع آن تأمین شده است؟ عنوان کرد: منابع مالی آنچه از مطالبات باقی مانده بود حدود ۱۵.۵ همت بود که منابع آن تأمین شده و از امروز عصر شروع می‌کنند تسویه را انجام دهند. برای سال آینده هم با توجه به افزایش خرید تضمینی در قالب یارانه نان پیشبینی هایی صورت گرفته تا خرید تضمینی بدون مشکل اتفاق بیفتد.

منابع و مصارف هدفمندی بالغ بر ۹۳۵ همت است

وی در رابطه با رشد منابع عمومی در بودجه ۱۴۰۴ در مقایسه با بودجه سال جاری اذعان کرد: در مورد رشد بودجه به لحاظ تجمیع منابع خارج از بودجه داخل بودجه ظاهر بودجه این اعداد را نشان می‌دهد. منابع و مصارف هدفمندی بالغ بر ۹۳۵ همت است و غیر از اینکه فرابودجه وارد بودجه شده این اعداد به صورت واقعی، وارد بودجه شدند و هر عدد باید با محتوای خاص خود مورد بررسی قرار گیرد و با لحاظ اعداد رشد حدود ۴۰ درصد است.

واردات ۶۵ همت بنزین در سال آینده

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه بودجه در رابطه با تأمین ارز واردات بنزین و دلایل کاهش پیشبینی صادرات نفت گفت: در مورد بنزین با ناترازی میزان تولید و میزان مصرف مواجه هستیم لذا از کشوری که صادر کننده بنزین بودیم با همین رویه به واردکننده صرف بنزین تبدیل خواهیم شد. مجموع سیاست‌هایی روی بنزین اثر گذار است که قیمت‌های انواع سوخت باید مورد بررسی قرار گیرد و با هر اصلاحی رابطه نسبی میان آنها به هم نخورد. به هر حال گریزی نیست که به سمت اصلاحات حرکت کنیم تا زمینه ساز رشد و بهره وری باشد.

خانلو اضافه کرد: این اصلاحات نیازمند تصمیم گیری در سطح کلان است و باید همه جنبه‌های آن دیده شود. گاهی سیاست‌های غیر قیمتی هم می‌توان برای کنترل مصرف و بهینه مصرف کردن اعمال کرد. رشد فزاینده اعداد و ارقام به صلاح نیست ادامه پیدا کند. به لحاظ اقتصادی و غیر اقتصادی عقل سلیم می‌طلبد به سمت اصلاحات برویم اما اصلاحات شوک آور نباشد.

به گفته سخنگوی ستاد بودجه، در سال آینده دو تا ۶۵ همت برای واردات بنزین و رفرمیتها اعتبار در نظر گرفته شده است.

پیش بینی همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه

وی در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان و ابهامات پیرامون آن بیان کرد: سال گذشته زمان تنظیم لایحه بوده اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز آنها پیشبینی شد و ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. قانون متناسب سازی، تیر ماه نهایی و ابلاغ شد و آئین نامه ماده ۲۸ هم مرداد ماه به تأیید هیئت وزیران رسید و در نحوه محاسبه مشکلاتی پیش آمد. خیلی از شغل‌ها از بین رفتند و شاغل همتراز باید شبیه سازی می‌شد و طی رفت و برگشت‌های بسیار جداول طراحی و احکام آنها صادر شد و از ابتدای سال نفری یک میلیون تومان را به عنوان ما به التفاوت یکسان سازی همه عزیزان پرداخت کردیم. متناسب سازی هنوز صندوق فولاد انجام نشده و در حال انجام هستیم. برای این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای آن ۱۰۴ همت پیشبینی شده است.

از رشد اقتصادی منفی خارج شدیم

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با روند نرخ رشد اقتصادی گفت: طی دو سال گذشته از رشد منفی خارج شدیم و امسال با نفت رشد اقتصادی مثبت داریم. برای سال جاری رشد حدود ۳ و نیم درصدی پیشبینی کردیم و سال آینده با در نظر گرفتن ثبات منطقه‌ای باید پیشبینی هایی صورت گیرد. بعد از تصویب لایحه باید برآیند احکام تصویب شده لحاظ شود.

نبود منابع کافی برای پرداخت تسهیلات تکلیفی

خانلو در رابطه با وضعیت وام‌ها در بودجه ۱۴۰۴ تصریح کرد: ما هر سال یک تبصره داشتیم که میزان تسهیلات تکلیفی را مشخص می‌کرد اما امسال چون قانون بانک مرکزی تصویب شده و اختیار تسهیلات بر عهده بانک مرکزی شده است و اینکه با تأخیر پرداخت می‌شود به این دلیل است که منابع قرض‌الحسنه تکافوی نیاز نمی‌کند. لاجرم افراد پشت نوبت قرار می‌گیرند. همان روند در لایحه بودجه ۱۴۰۴ ادامه دارد.

پرداخت بهای گندم باید به موقع انجام شود

وی در رابطه با اجرا نشدن بخشی از قانون پرداخت به گندمکاران مبنی بر پرداخت دیرکرد خرید تضمینی گندم گفت: ما هم معتقدیم پرداخت بهای گندم باید به موقع انجام شود. حمایت از بخش کشاورزی برای دولت همیشه اهمیت دارد و در یارانه پرداخت پول و سایر امروز سعی در جبران دارد اما نافی پرداخت دیرهنگام نیست. وقتی اصل را برای پرداخت نداریم، سود فارغ از معنا است. وقتی هنوز بهای گندم پرداخت نشده پرداخت دیرکرد محلی از اعراب ندارد.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تطبیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ با برنامه هفتم گفت: ما همزمان با لایحه، گزارشی چاپ و منتشر کردیم و در ادامه جدول تطبیقی هم منتشر شده است. قانون برنامه در بخشی که بازتاب بودجه‌ای داشته در آن گزارش منتشر شده است.

خانلو اضافه کرد: ما لایحه بودجه را در دو بخش تقدیم مجلس کردیم. به لحاظ ضرورت تکمیل مقدار مورد نیاز لحاظ خواهد شد و ارقام دقیق پس از بازگشت کلیات پیشبینی ها صورت خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

791207

سازمان آگهی های پرسون