بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

شاخص کل در بازار بورس امروز (چهارشنبه، ۲۳ تیر ماه) یک هزار و ۶۰۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد رسید.
بورس تهران هرچند طی دادوستدهای روز سه‌شنبه تغییر مسیر داد و در نهایت افت ۰۳/ ۰درصدی را تجربه کرد، اما شاهد کاهش تب فروش میان سهامداران و در مقابل شکل‌گیری موج‌های واقعی تقاضا بود؛ به‌طوری‌که این روزها همزمان با رشد ارزش معاملات خرد سهام، نسبت گردش مالی نیز تا حدودی بهبود یافته است و نوید پایان ریزش‌های سنگین را در این بازار می‌دهد. نسبت گردش پولی که در دوره رکود پس از اعمال دامنه نامتقارن به ۱۴ درصد رسیده بود در هفته‌های اخیر از ۲۱ درصد فراتر رفته است.
این روزها شاهد روند رو به رشد شاخص بورس هستیم و می‌بینیم که اکثر سهم‌ها در هفته‌های گذشته نرخ‌گذاری مناسبی داشته و شاهد آنیم که سهم‌ها به نقطه ایده‌آلی رسیده‌اند و با سوددهی خوبی نیز همراه شدند به خصوص ارزندگی سهم‌ها در بخش محصولات پتروشیمی و فولادی بسیار خوب بوده و اغلب به نقطه‌ای رسیدند که P/E زیر ۴ یا ۵ ندارند.
با گذشت بیش از سه ماه از سال، شاخص کل بورس تهران دوباره توانست به سطوح بالاتر از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحد صعود کند تا میانگین وزنی قیمت سهام تنها ۲۵/ ۰درصد تا جبران زیان سال‌جاری فاصله داشته باشد. با توجه به موج تقاضای شکل‌گرفته در بازار سهام، انتظار می‌رود این میزان افت نیز طی معاملات روز جاری به‌طور کامل خنثی شود.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۲.۲۵ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۵۶۹.۰۲ واحدی بالا رفت.
با توجه به بخش نامه بانک مرکزی، دارندگان سهام عدالت و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.

امروز ۱۹ تیر ۱۴۰۰ بورس در حالی کار خود را آغاز کرد که از همان ابتدا فشار عرضه بر تقاضا چربید و بورس قرمزپوش شد. نقش طالبان در این قرمزپوشی بورس چیست؟
درحالی که قرار بود پرونده واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ در دو بخش بسته شود، با عدم پرداخت سود از سوی برخی شرکت ها، پرونده مذکور سه بخشی شد تا همچنان بخشی از سود مشمولان پرداخت نشده باقی بماند.

فرزانی در گفت‌ و‌گو با پرسون؛

حذف دامنه نوسان به نفع سهامداران خرد نیست

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اثرات حذف دامنه نوسان باعث خروج بازار از رکود و منجر به رونق جریان نقدینگی می‌شود؛ اما سهامداران خرد و کم اطلاع را در معرض تهدید و ضرر قرار می‌دهد.
مبهم بودن فضای پیش رو برای سهامدارانی که تجربه و دانش آن‌چنانی از فضای بازار سرمایه ندارند، باعث شده است که از ریزش‌های پی در پی بورس در ماه‌های گذشته دلهره داشته باشند و بخواهند هرچه زودتر از این بازار خارج شوند. در طرف دیگر اما فضای بازار چند وقتی است که رو به بهبود است، دولت جدید قرار است روی کار بیاید و چشم‌انداز برای برخی‌ها مثبت و رو به رشد است.
بورس تهران یک روز صعودی دیگر را پشت‌ سر گذاشت و این بار شاخص کل با رشد بیش از ۲ درصدی به بالاترین سطح از ۱۴ فروردین‌ماه رسید. همزمان با این روند افزایشی، چهار رکورد جدید نیز برای بورس ۱۴۰۰ به ثبت رسید. دومین ورود سنگین حقیقی‌ها در سال‌جاری ثبت شد و ارزش دادوستد سهام، قله‌ای جدید را در کارنامه این بازار رقم زد. ضمن اینکه اختلاف ارزش صفوف خرید و فروش به حداقل رسید و سهم سبزپوشان تالار شیشه‌ای به بیش از ۷۰ درصد رسید.
یک مدیر صندوق مشهور آمریکایی می‌گوید در اکثر اوقات، بازارها در وضعیت «حداکثر ابهام» قرار دارند. وی توضیح می‌دهد که در بیشتر مقاطع زمانی، اگر شما به نرخ‌ها در بازارهای مالی نگاه کنید، یک یا چند عامل نااطمینانی هستند که تکلیف آنها مشخص نیست و متناسب با آنها، شرایط بازارها هم در حالتی از خوف و رجاست.
شرایط فعلی بازار سهام و رسیدن شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۲۵۴ هزار واحد، سیگنال بازگشت سرمایه‌گذارانی را می‌دهد که به دلیل شرایط غیرعادی و بی‌سابقه سال گذشته دست خالی از این بازار برگشتند. بررسی‌ها حاکی از آن است که پول حقیقی در حال برگشتن به جریان داد و ستدها است.
بازار سرمایه امروز روندی صعودی داشت به طوری که شاخص کل بورس بیش از ۱۰ هزار واحد افزایش یافت.