تداوم عرضه‌های اولیه در بورس با توجه به شرایط بازار

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: اکنون این شرکت به‌صورت متناوب و با توجه به شرایط بازار، عرضه‌های اولیه را در دستور کار خود قرار داده است و تعدادی از شرکت‌ها به‌زودی در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه می‌شوند.
تصویر تداوم عرضه‌های اولیه در بورس با توجه به شرایط بازار

به گزارش سایت خبری پرسون، «محمود گودرزی» با اشاره به شرایط کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه ذی‌نفعان متعدد و متفاوتی دارد. بر همین اساس، سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و ارکان به عنوان بازوهای اجرایی از وظایف متعددی برخوردار هستند، شرکت بورس تهران به نوبه خود، برنامه پذیرش شرکت‌ها و پذیرش شرکت‌های بزرگ در بورس تهران را در راستای عمق بخشی و تنوع‌بخشی به بازار در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در همین راستا، مذاکراتی برای نمونه با شرکت ایرانسل انجام شده و امید می‌رود با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پذیره‌نویسی این شرکت انجام شود.

گودرزی با اشاره به عرضه‌های اولیه در بورس تهران، عنوان کرد: در حال حاضر شرکت بورس تهران به‌صورت متناوب و با توجه به شرایط بازار، عرضه‌های اولیه را در دستور کار خود قرار داده است. شرکت سیمان اردستان، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، شرکت معدنی مرتبط با مجموعه غدیر از جمله شرکت‌هایی است که به‌زودی در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه اطلاعات این شرکت‌ها و سایر شرکت‌هایی که عرضه اولیه خواهند شد، از طریق بخش عملیات بازار این شرکت منتشر می‌شود، بیان کرد: شرکت بورس تهران بر اساس ماده ۶ دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، تارنمایی ویژه عرضه‌های اولیه به نشانی ipo.tse.ir را در سال گذشته راه‌اندازی کرد.

وی ادامه داد: در این تارنما، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران می‌توانند با وارد شدن به پروفایل شرکت مدنظر خود، اطلاعاتی همچون گزارش ارزش‌گذاری، امیدنامه، صورت‌های مالی و محتوای الکترونیکی جلسات معارفه را مشاهده کنند و در خصوص اطلاعات مالی و عملیاتی شرکت، پرسش‌های خود را مطرح کنند.

گودرزی در همین راستا تأکید کرد: تارنمای ipo.tse.ir به‌عنوان مرجع اصلی عرضه‌های اولیه بورس تهران تلقی می‌شود و از ابتدای سال تاکنون فرایند عرضه اولیه چهار شرکت انتقال داده‌های آسیاتک، سیمان آبیک، سیمان اردستان و گروه سرمایه‌گذاری تدبیر در این تارنما انجام پذیرفته یا در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به تدوین جدول عرضه‌های اولیه طی سال پیش‌رو اذعان کرد: زمان عرضه‌های اولیه به‌صورت تقریبی طی نامه‌ای مکتوب به سازمان بورس اعلام شده است. افزون بر عرضه اولیه‌های انجام شده در سال جاری همانند عرضه اولیه سیمان آبیک، در ارتباط با زمان سایر عرضه‎های اولیه بر اساس سنجش شرایط بازار، تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی تقویت زیرساخت‌های بازار را از ضروریات شرایط کنونی بازار برشمرد و افزود: باید در بازار سرمایه زیرساخت‌هایی فراهم شود تا فرآیندهای معاملاتی دو طرفه شود. به نظر می‌رسد با توجه به اهمیتی که معاملات مشتقه و معاملات مربوط به فروش تعهدی دارند، لازم است حتماً سازمان بورس، ارکان و به‌ویژه شرکت بورس تهران و نهاد ناظر کمک کنند تا زیرساخت‌های فنی به‌گونه‌ای تقویت شوند تا شاهد معاملات دو طرفه باشیم.

گودرزی با بیان اینکه از وضعیت فعلی معاملات ابزارهای مشتقه رضایت چندانی ندارد، تصریح کرد: بازار سرمایه از این پتانسیل برخوردار است تا بتواند دارایی‌های پایه بسیار زیادتری را وارد بازار کرد. اکنون دارایی‌های پایه بازار رقم ۲۹ تا ۳۰ را نشان می‌دهد و این در حالی است که امکان توسعه آنها وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، بخش عمده‌ای از افرادی که در بازار سرمایه به‌صورت حرفه‌ای مشغول به کار هستند، جوانان تحصیل‌کرده هستند، بنابراین، لازم است ابزارها و زیرساخت‌های بازار حتماً توسعه پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه همواره به سرمایه‌گذاران به‌ویژه افرای که از زمان یا دانش کافی برخوردار نیستند، توصیه می‌شود به‌صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند، تصریح کرد: شرکت بورس تهران در این راستا در تلاش است تا به نهادهای مالی دارای مجوز که می‌توانند صندوق‌های خود را به‌صورت ETF پذیرش کنند کمک کند تا فرایند این امر را تسریع کنند. سازمان بورس نیز به جدیت پیگیر این موضوع است.

گودرزی اظهار امیدواری کرد: امید می‌رود سمت عرضه متناسب با جریان ورودی پول، تقویت شود تا شاهد رشدهای غیرعادی و نامتعارف و همچنین شکست‌های ساختاری در روندهای بازار نباشیم.

398133