بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۶ مرداد ‌ماه) در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تداوم پیدا کرد و با پنج هزار واحد افزایش، به عدد یک‌میلیون و ۳۱۶ هزار واحد رسید و کمتر از یک درصد رشد داشت.
فعالان بازار سرمایه تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند تا نسبت به درج اظهار نظرات خود پیرامون اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در سایت سازمان بورس اقدام کنند.
مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد گفت: بررسی‌های لازم در سازمان بورس انجام شده و در انتظار صدور مجوز شورای عالی بورس است تا اقدامات راه اندازی بورس بین الملل کیش انجام شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۳ درصد افت نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۲۵.۴۳ واحد بسته شد.
یادداشت میهمان؛

منافع مردم یا منافع خواص

یادداشت/ طبق نتایج نظرسنجی ایسپا، ۲۱ درصد مردم بیان کردند در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌ گذاری کرده‌ که از این گروه ۷۷.۱ درصدشان ضرر کرده‌اند!

به گفته برخی کارشناسان شاخص از نظر تکنیکال به محدوده نسبتا مهم مقاومتی سه ماه گذشته رسیده است که در صورت عبور از آن به‌سوی هدف بعدی در قله یک و نیم میلیون واحد گام بر خواهد داشت. هر‌چند به‌نظر می‌رسد برای گذر از ایستگاه فعلی نیاز به کمی استراحت و به‌اصطلاح اصلاح قیمت در همین محدوده‌ها خواهد داشت‌. بر همین اساس اگر چالش‌های بیرونی از جمله کرونا یا اوضاع سیاسی داخلی و خارجی کشور مشکل خاصی برای بازار ایجاد نکند برای معاملات مرداد‌ماه می‌توان بازاری همچنان با حجم معاملات قابل‌قبول و روندی متعادل پیش‌بینی کرد‌.
مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان عنوان کرد: در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰، بازار سرمایه رشد خوبی را تجربه خواهد کرد که وقوع این اتفاق منجر به سبقت بورس از بازارهای اقتصادی دیگر خواهد شد.
یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با فرض ثابت بودن شرایط حال حاضر انتظار رشد قابل توجه و بازدهی بورس برای سال 1400 با توجه به میزان نرخ تورمی که پیش‌بینی می‌شود؛ وجود ندارد.
دادوستدها در بازار سهام در هفته گذشته با ایست ناگهانی ناشی از اعلام تعطیلات ۶روزه در پایتخت مواجه شد تا شاخص کل با دارا بودن دو روز کاری کمتر، رشد حدود نیم‌درصدی را به ثبت برساند. به این ترتیب، دماسنج بازار برای نخستین‌بار از نوروز سال جاری در سطحی بالاتر از ابتدای سال ایستاد. علاوه بر این، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته گذشته از مرز ۷هزار میلیارد تومان عبور کرد که از روزهای متوسط ۱۰هزار میلیارد تومانی دی و بهمن ماه۹۹ فاصله دارد، اما از ابتدای اسفند تاکنون رکورد به شمار می‌رود.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۵۸ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۵۴۸.۰۱ واحدی بالا رفت.
ایجاد بستر‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به تامین مالی پروژه‌های زیرساختی از طریق ایجاد ابزار‌های نوینی مانند شرکت‌های سهام عام پروژه، ریل گذاری توسعه اقتصادی ایران را تغییر خواهد داد و سرعت پیشرفت اقتصادی کشور را با به کارگیری سرمایه‌گذاری خرد مردمی و نقدینگی موجود بیشتر خواهد کرد.
طرح ایجاد چندین بورس کالا در مناطق مختلف کشور واکنش‌های زیادی را از سوی کارشناسان و متولیان حوزه بورس به همراه داشته است. در واقع برخی از فعالان حوزه‌های مختلف در چند روز اخیر از لزوم تشکیل بورس‌های کالای تخصصی در استان‌های مختلف خبر داده‌اند تا از این طریق ضمن شفاف سازی معاملات با حذف دلالان عرضه و تقاضا نیز به تعادل رسیده و قیمت گذاری نیز دستخوش تغییرات هیجانی نشود.
رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس از تدوین اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات خبر داد. با تدوین مقررات مرتبط به این صندوق ها ابزار جدیدی در حوزه سرمایه گذاری ملک فراهم شد.

خبر مهم برای مشمولین سهام عدالت به روش مستقیم؛

امکان حضور مستقیم در مجامع شرکت های سهام عدالت فراهم شد

مطابق با مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، تمامی مشمولین سهام عدالت در روش مستقیم از تمامی حقوق و مزایای سهامداری (شامل امکان حضور در مجمع، رأی دهی و ...) برخوردار شدند.
بورس تهران که چند روزی است برای تغییر فاز مردد مانده، در یک ساعت ابتدایی معاملات روز شنبه، موفق شد وارد فاز صعودی یا گاوی شود. براساس تعاریف مالی رفتاری، هر گاه نماگر یک بازار نسبت به کف پیشین خود، با افزایش بیش از ۲۰درصدی همراه شود، از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌شود.