بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

رفع انحصار از تأسیس شرکت‌های کارگزاری و سهولت در فرایند صدور مجوز نهادهای مالی و همچنین نظارت دقیق سازمان بورس بر فعالیت‌های نهادهای مالی، زمینه توسعه و عمق‌بخشی بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

اثرپذیری زیاد بورس از اوراق دولتی، شایعه‌ای بی‌اساس

رئیس سازمان بورس در خصوص شایعات و شائبه‌های این روزهای بازار که فروش اوراق دولتی را عامل ضربه به بازار سرمایه می‌خوانند، گفت: اینکه فروش اوراق هیچ ارتباطی با بازار سرمایه ندارد، سخن درستی نیست. اما نوع این ارتباط یک به یک و مستقیم نیست.


امروز بورس با افزایش تقاضا در نمادهای فولاد و شستا، مثبت به کار خود پایان داد. آیا این روند ادامه‌دار است؟
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از پیشنهاد پرداخت وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی به سهامداران خُرد در قبال قرار گرفتن سهام به عنوان وثیقه خبر داد.
شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۶۰۱.۹۸ واحد بسته شد.
شاخص کل در هفته چهارم آبان ماه، اگر چه با بازدهی منفی روبه رو شد؛ اما به نظر می رسد شاخص در نقطه مقاومت شکل گرفته در کانال 1.4 میلیون واحد راحت تر می تواند مسیر صعودی را دنبال کند.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۴ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۶۸۸.۳۳ واحدی پایین رفت.
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۳۲۶.۹۷ واحد بسته شد.
سیاستگذاری اقتصادی در ایران به دلیل نگاه جزیره‌ای به مسائل اقتصادی در برهه‌هایی، بورس را فدای مواجهه غلط با تورم کرده و در برهه‌هایی دیگر، کل اقتصاد را فدای حفظ شاخص بورس کرده‌اند. اما آیا این سوابق تلخ از سیاستگذاری ناصحیح اقتصادی کافی است تا دوگانه جعلی بورس و اقتصاد را به رسمیت بشناسیم؟ جمله معروفی از استیگلیتز این گمان را تقویت می‌کند که گفته بود: اقتصاد را نجات دهید نه وال‌استریت را.
با بازگشت اعتماد به بازار سرمایه مردم سرمایه‌های خود را وارد این بازار می‌کنند و در مسیر رشد و توسعه تولید و ایجاد اشتغال به کار گرفته می‌شود.

بازار سهام اولین روز از هفته چهارم آبان ماه را قرمزپوش به کار خود پایان داد. شاخص کل با حدود ۱۷ هزار واحد افت (یک درصد منفی) در محدوده یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد قرار گرفت. در حالی که بورس متاثر از تصمیمات اخیر دولت است باید دید این وضعیت طی روزهای آتی ادامه می‌یابد؟
سهام عدالت، در اردیبهشت ماه سال گذشته و با دستور رهبر معظم انقلاب آزادسازی شد تا از این طریق سهامداران بتوانند اختیار مدیریت سهام عدالت را در اختیار خود بگیرند.

مدیر عامل فرابورس ایران گفت: به جای اینکه قیمت دلار را دستوری تعیین کنیم، باید به ریشه آن یعنی تورم توجه کرد. برای تورم نیز باید ریال را کنترل کرد و برای کنترل ریال هم لازم است ریشه آن را پیدا کرد که همانا کسری بودجه است.