آخرین وضعیت بازار بورس/ شاخص بورس در چه وضعیتی است؟

جدیدترین وضعیت بورس طبق آمارهای موجود تداوم روند صعودی بازار را نشان می دهد.
تصویر آخرین وضعیت بازار بورس/ شاخص بورس در چه وضعیتی است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در جریان معاملات روز دوشنبه، هرچند که در یک ساعت ابتدایی، میزان عرضه‌ها در بازار افزایش یافت، اما هجوم دوباره سهامداران برای خرید، در نیمه دوم بازار باعث شد روند رو به روشد شاخص‌ها همچنان ادامه یابد و یک روز سبز دیگر برای بازار سهام به ثبت برسد.

بر این اساس، در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس توانست به پشتوانه افزایش تقاضا در سهام خودرویی، کانه‌های فلزی، بیمه و سرمایه‌گذاری‌ها، بیش از 11 هزار و 677 واحد دیگر قد بکشد و با ثبت ارتفاع یک میلیون و 646 هزار واحد، تنها 400 واحد از بالاترین رکورد ثبت شده خود در سال 1401، پایین‌تر بایستد. در این روز، سبزپوشی 268 نماد از 397 نماد معامله شده در بورس باعث شد شاخص کل با معیار هم وزن نیز 3 هزار و 962 واحد افزایش ارتفاع بدهد و تا عدد 496 هزار واحد قد بکشد. همچنین پیگیری معاملات در فرابورس نیز با سبزپوشی 228 نماد از 379 نماد معامله شده همراه شد تا شاخص آیفکس نیز با ثبت افزایش 151 واحد، روز یکشنبه را در عدد 20 هزار و 908 واحد به پایان رساند.

حقیقی‌ها به بازار بازمی‌گردند

هرچند که در ساعت ابتدایی معاملات روز دوشنبه، حقیقی‌ها بخشی از سهام خود را عرضه کردند و از بازار خارج شدند، اما در نیمه دوم بازار، خرید سهام از طرف این طیف از فعالان بازار افزایش یافت تا در مجموع بیش از 260 میلیارد تومان پول تازه به بازار وارد شده باشد. آمار نشان می‌دهد، شروع روند صعودی بازار از آبان ماه با همراهی سهامداران حقیقی بوده و طی ماه‌های آبان و آذر، بشدت از میزان خروج پول حقیقی کاسته شده است. این روند در دی ماه به طور محسوس تغییر جهت داده است و حقیقی‌ها شروع به ورود پول جدید به بازار سهام کرده‌اند به‌طوری که از ابتدای دی ماه تا پایان روز دوشنبه، بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان ورود پول جدید از طرف حقیقی‌ها به ثبت رسیده است.

از نظر کارشناسان بازار، ورود پول حقیقی به بازار سهام را می‌توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد.نخست، از آنجایی که حقیقی‌ها عموماً به‌عنوان سهامداران عجول شناخته می‌شوند، ورود این طیف از سرمایه‌گذاران می‌تواند نشان دهد که انتظارات در خصوص بازدهی کوتاه مدت بازار سهام مثبت شده است و سهامداران حقیقی به انگیزه بهره‌مند شدن از این بازدهی‌ها در حال بازگشت به بازار هستند.دوم، ورود سهامداران حقیقی می‌تواند رفتار هیجانی در بازار را افزایش دهد و نوسانات با بسامد بالا را در پی داشته باشد. این موضوع می‌تواند باعث شود در شرایطی خاص، بازار از تعادل خارج شود و قیمت‌ها به طور منطقی تعیین نشوند. با این حال از نظر کارشناسان، با توجه به اینکه شاخص‌های بنیادی بازار سهام در حال حاضر از رشد بیشتر بازار حمایت می‌کنند و اکثر شرکت‌های بورسی نیز توانسته‌اند درآمدهای خود را به طور فزاینده‌ای افزایش دهند، رشد بیشتر شاخص‌ها حباب گونه نخواهد بود.

همچنین برخی کارشناسان براین عقیده‌اند که سهامداران حقیقی در سال 1401، با آگاهی بیشتری نسبت به سال 1399، اقدام به معامله می‌کنند و این موضوع می‌تواند احتمال بروز رفتار هیجانی و غیرعقلایی در بازار را کاهش دهد. از طرفی، نگاهی به جرئیات معاملات سهام در دی ماه نشان می‌دهد، بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه خروج پول اتفاق افتاده است. از نظر کارشناسان، یکی از مقاصد پول‌های خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت، بازار سهام خواهد بود که این موضوع می‌تواند جبهه تقاضا را در روزهای معاملاتی آینده تقویت کند.

قرار گرفتن ارزش معاملات خرد در بالای محدوده 10 هزارمیلیارد تومانی نشان می‌دهد تنور معاملات بازار در اولین روز معاملات گرم‌تر شده و تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران به انجام معاملات در بازار سهام، رونق این بازار را در پی داشته است. این روند می‌تواند ضمن کاهش ریسک نقد شوندگی، صفوف مقاومتی قدرتمند تری را برای جلوگیری از کاهش قیمت سهام ایجاد کند و هرچه حجم و ارزش معاملات در محدوده فعلی بازار افزایش یابد، کاهش قیمت و شکست رو به پایین شاخص‌ها سخت‌تر خواهد شد.

منبع:ایران

456139