پیش بینی بورس امروز 11 بهمن 1401

گرچه وضعیت بازار در روز دوشنبه نسبت به یکشنبه بهتر بود، اما فعلا نمی توان اطمینان داشت که دوره اصلاح شاخص ها به پایان رسیده است.
تصویر پیش بینی بورس امروز 11 بهمن 1401

به گزارش سایت خبری پرسون، تمام تلاش سرمایه گذاران معطوف به این شده که متوجه شوند آیا دوره اصلاح بازار سهام به پایان رسیده یا نه. اگر طبق روال دو سال گذشته نگاه کنیم، هنوز اصلاح بورس در ابتدای راه است. اما احتمال اینکه بازار این دفعه مثل دفعات گذشته رفتار نکند هم وجود دارد.

در دو سال گذشته هر بار که بازار مثبت می شد، حدود 3-4 ماه رشد می کرد و پس از آن هم حدود 4-5 ماه وارد دوره رکود و افت می شد. اگر قرار بر تکرار چنین الگویی باشد، باید گفت که بورس تازه در ابتدای مسیر نزولی قرار دارد. اما درصورتی که رفتار دو سال گذشته تکرار نشود، بازار می تواند همین روزها به سمت بالا برگردد.

تفاوت بزرگی که این بار با دفعات قبل دارد، رشد نرخ دلار است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد قیمت دلار اجازه نمی دهد این دفعه بورس وارد یک دوره اصلاحی طولانی مدت شود. اما از طرفی فعلا نشانه های خوبی مبنی بر پایان اصلاح بازار دیده نشده است.

وضعیت بهتر شاخص سازها در مقابل نمادهای کوچک

دیروز گرچه شاخص کل بورس حدود 2500 واحد افت کرد اما وضعیت شاخص هم وزن که افت 6 برابری نسبت به شاخص کل داشت، نشان می دهد اکثریت نمادها همچنان منفی هستند.

به عبارتی می توان این طور برداشت کرد که نمادهای بزرگ بازار مثل همیشه به لطف خریدهای حقوقی ها و حمایت هایی که توسط آن ها انجام می شود، وضعیت بهتری پیدا کرده اند اما نمادهای کوچک بازار همچنان در حال دست و پا زدن در وضعیت آشفته خود هستند.

نکته مثبت بازار دیروز، افزایش قدرت خریداران حقیقی در بازار بود؛ به طوری که شاخص قدرت خریداران حقیقی از عدد 0.73 در روز یکشنبه به عدد 0.95 در روز دوشنبه رسید.

خروج پول همچنان ادامه دارد

اما دو اتفاق نگران کننده هم در بازار دیروز مشاهده شد. ابتدا باید به کاهش ارزش معاملات خرد اشاره کرد. ارزش معاملات خرد از رقم 7100 میلیارد تومان در روز یکشنبه، به 6500 میلیارد تومان در روز دوشنبه رسید.

در بخش ورود و خروج پول به بازار هم مجددا شاهد خروج پول از بازار بودیم که رقم آن به 600 میلیارد تومان رسید. گرچه خروج پول در روز دوشنبه نسبت به یکشنبه وضعیت بسیار بهتری داشت، اما نباید فراموش کرد که خروج 1900 میلیارد تومان پول در روز یکشنبه یک فاجعه بود و همین رقم 600 میلیارد تومانی که در روز دوشنبه از بازار خارج شد هم یکی از بزرگ ترین رقم های خروج پول در سال 1401 محسوب می شود.

با توجه به شیب صعودی شاخص کل در نیمه دوم زمان معاملات روز گذشته، انتظار می رود امروز شاخص ها نسبتا مثبت بازگشایی شوند اما مثبت ماندن آن ها مشروط به افزایش ارزش معاملات خواهد بود.

460348