بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

رئیس هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار مطرح کرد:

پتانسیل های بازار سرمایه و اقتصاد کلان کشور فراتر از مذاکرات

در شرایطی که سرمایه‌گذاران با چالش‌های متفاوتی از بودجه و نرخ ارز تا نتیجه مذاکرات دست و پنجه نرم می‌کنند و در این میان وزن بیشتری به عامل مذاکرات می‌دهند، اما کارشناسان معتقدند تحریم‌ها تنها ۱۰ درصد از مشکلات اقتصادی را در بر میگیرند و غالب پیچیدگی‌ها و علل مشکلات اقتصادی را باید در داخل جست. براین اساس، وضعیت اقتصادی کشور بدون عملی شدن مذاکرات هم توان بهبود دارد. هرچند رفع تحریم های ظالمانه به صورت واقعی نه فقط روی کاغذ، موجب تسهیل هرچه بیشتر صادرات، سرمایه گذاری و تبادلات مالی می‌شود.
نایب رئیس هیات مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تمام سهامداران شرکت‌هایی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند تا امکان پرداخت سود سهام آنها از طریق این شرکت فراهم شود.
رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس درباره آینده بازار بورس، گفت: پیش‌بینی می‌شود؛ بازار سرمایه در بلندمدت بازدهی بهتری نسبت به بازارهای موازی خود داشته باشد اما در کوتاه مدت نیازمند اصلاحاتی است تا به روال منطقی خود بازگردد البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ بازار در آینده نزدیک مثبت یا منفی می‌شود.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی:

20 درصد سهام سرخابی‌ها عرضه اولیه می‌شود

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: ۵ تا ۱۵ درصد و در صورت استقبال تا ۲۰ درصد از سهام سرخابی‌ها در عرضه اولیه به سهامداران خرد اختصاص یافته و بقیه سهام نیز با حضور مجموعه‌های دارای اهلیت در قالب مدیریت پیمان و واگذاری به سهامداران عمده تعیین تکلیف می‌شود.
مصوبه‌ای که سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اختیاری کردن دریافت تعهدنامه از سوی کارگزاران ابلاغ کرده، می‌تواند التیامی بر زخم‌های گذشته بازار سرمایه باشد به طوری که در بازه زمانی میان مدت شاهد بازگشت اعتماد از دست رفته سهامدران و فعالان نسبت به بازار سرمایه خواهیم بود.
مدیرعامل شستا گفت: وظیفه اصلی شستا حفظ ارزش دارایی بیمه‌شده‌هاست و در همین راستا تلاش داریم با افزایش شفافیت و میزان سودآوری شستا از دارایی بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی صیانت کنیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب بالا گفت: با حذف قیمت‌گذاری دستوری، عوامل تولید همچنان در قیمت گذاری تولیدات حضور دارند و در واقع در این فرآیند قیمت های واقعی دچار تغییر نمی شوند؛ در واقع حذف قیمت‌گذاری دستوری به معنی دو قیمتی نبودن قیمت ها است.
پرسون گزارش می دهد؛

بورس، چشم انتظار نتیجه برجام!

نشست ایران و چهار قدرت جهانی برای مذاکره در مورد احیای برجام، پس از چندین ماه، دوباره از سر گرفته شده است. اما تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه چیست؟ در این گزارش قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
بورس ‌انرژی، بنزین صرفه‌جویی‌ شده هر نفر را به نمایندگی از مردم صادر و درآمد آن را به‌صورت نقد به حساب آنها واریز می‌کند. این جمله، ساده‌ترین تعریف از پیشنهاد بورس انرژی‌ برای بازتوزیع عادلانه سهمیه بنزین افراد است؛ آن‌ هم در شرایطی که سهمیه هر فرد به کد ملی او اختصاص یافته و در صورت تمایل به صرفه‌جویی، این میزان بنزین صادر و قیمت صادراتی آن به حساب فرد واریز می‌شود. این ایده، بدون افزایش قیمت بنزین قابلیت اجرا دارد؛ اگرچه بدون اقناع عمومی و حمایت نهادهای ذی‌ربط اجرای این طرح پیشنهادی غیرممکن است.