بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

چند سالی است که بورس‌کالا به دنبال حضور فعالانه در حوزه معاملات مسکن در بازار فرعی خود است و در این راه، هر بار اقدامات جدیدی انجام می‌دهد. آخرین اقدام از این دست که به ایجاد موج جدید تحلیل‌‌‌ها و اظهارنظرها در مورد موفقیت یا عدم‌موفقیت این اقدام به صورت خاص و بسترسازی معاملات مسکن و ساختمان در بورس‌کالا به صورت عام منجر شده، بحث امکان عرضه املاک از سوی اشخاص حقیقی است. البته، چه در این مورد و چه در مورد عرضه از سوی اشخاص حقوقی، ‌سازوکار یکسان است و پس از طی یک فرآیند، زمینه برگزاری حراج و عرضه در محیطی به‌اصطلاح شفاف فراهم می‌شود. از همین رو به‌اختصار، چند نکته در همین زمینه بیان می‌شود.
پیرو پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس شورای اسلامی و با موافقت آقای رییسی رییس جمهور موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به نتیجه رسید.

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت.
در حالی که جروم پاول(Jerome Powell) در ماه می(اردیبهشت-خرداد) 50 واحد نرخ بهره را افزایش می‌دهد، احساس عدم ریسک بازارهای جهانی را فرا گرفته است. دلار در برابر پوند و یوان به ویژه با تشدید افزایش نرخ، افزایش می‌یابد.
حذف دامنه نوسان، بورس را به سمت بورس های بین المللی می کشاند. دنیا به این موضوع رسیده که باید دامنه نوسانات از معاملات حذف شود اما متأسفانه در کشور ما هنوز زیرساخت های لازم برای انجام این اقدام دیده نشده است.
به دنبال وعده وزیر اقتصاد مبنی بر اعلام برنامه‌های شفافیت مالی، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال مالی ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۳۱۲ و ۳۱۳ شرکت دولتی اعم از مادرتخصصی، اصلی و فرعی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.
رئیس سازمان بورس در آذر سال 1400 مهمترین دغدغه دارندگان صندوق های ETF را مطرح کرد و گفت: تلاش می کنم تا صندوق های دولتی ETF به NAV خود با همان ارزش ذاتی نزدیک شوند.
در بورس تهران امروز ۱۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۵۶۲ هزار و ۶۹۶ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۴۵ میلیارد تومان را در برداشت.
بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 7412 واحد به رقم یک میلیون و 475 هزار و 57 واحد رسید.
مهدی زمانی سبزی گفت: در صورت وجود چند بازارگردان در یک نماد، موافقت تمام بازارگردان‌های فعال در نماد مربوطه در خصوص افزایش دامنه نوسان الزامی است.
بررسی معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در سال 1401 نشان می‌دهد‌ معاملات اوراق در سال جدید بیش از 84 درصد معاملات در بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد 13 هزار و 539 واحد به رقم یک میلیون و 467 هزار و 668 واحد رسید.
هرچند مطرح شدن جزئیات وضع تعرفه صادراتی بر کالاهای خام و نیمه‌خام در هفته گذشته، مانع از ثبت پنجمین صعود متوالی شاخص کل بورس تهران در مقیاس هفته شد، اما با عنایت به وضعیت بازار از منظر متغیرهای کلان و سطح دادوستدها به نظر می‌رسد بورس تهران در تلاش است تا از موج سوم رونق به‌وجودآمده در تالار شیشه‌ای دفاع کند.
تاثیر بخشنامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی

سایه سیاه دخالت‌ها بر سر شاخص بورس

مصطفی صفاری می‌گوید: مطمئناً وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی برای بازار زیان‌بار خواهد بود و به نظر می‌رسد وزارت صمت توجه کمتری به ملزومات بازار سرمایه دارد.