پایان روند اصلاحی بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: روزهای کم نوسان بورس همچنان ادامه دارد و نه در سمت خریداران و نه فروشندگان قدرت چندان بالایی را شاهد نیستیم که همین موضوع اجازه صعود یا نزول خاصی را به بازار نمی‌دهد.
تصویر پایان روند اصلاحی بورس

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار سرمایه در پایان هفته کم فروغ خود، امروز نیز روندی کم نوسان داشت و البته توانست به یک سطح بالاتر نفوذ کند تا بخشی از افت هفته گذشته خود را جبران کند. به عبارت دیگر، بورس امروز در حالی کار خود را به پایان رساند که نماگرهای تالار شیشه‌ای افزایش بیش از روز گذشته را تجربه کردند.

بورس امروز نیز در ابتدا با عرضه همراه بود و پس از آن با افزایش تقاضا توانست به مسیر صعودی بازگردد. اگرچه امروز قدرت خریداران به قدری بالاتر از دیروز بود و توانست روند بهتری نسبت به معاملات روز گذشته داشته باشد.

روند بازدهی شاخص های بورس نشان می دهد، سهامداران به سمت نمادهای کوچک بورس متمایل شده‌اند و شاخص سازهای بورس بازهم در حاشیه قرار گرفته‌اند.

* پایان روند اصلاحی بورس

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه گفت: روزهای کم نوسان بورس همچنان ادامه دارد و نه در سمت خریداران و نه فروشندگان قدرت چندان بالایی را شاهد نیستیم که همین موضوع اجازه صعود یا نزول خاصی را به بازار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: روند صعودی امروز به خبر منتشرشده دیروز ارتباط دارد که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی صرفا ارزی است که دولت از طریق فروش نفت و گاز در اختیار دارد و به بانک مرکزی می‌فروشد و مابقی ارزها شامل پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و صادرکنندگان غیرنفتی با نرخ حواله 37 هزار تومانی و اسکناس ۴۱ هزار تومانی به فروش می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از نظر تحلیل تکنیکال، وضعیت مسیر شاخص بورس و همچنین نسبت‌های ایچی‌موکو نشان می‌دهد که احتمالا محدوده ۲.۰۸ تا ۲.۱ میلیون واحد منطقی‌ترین هدف شاخص بورس در مسیر اصلاح باشد و می‌تواند نقطه برگشت بورس نیز شناخته شود.

دستجردی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان اینگونه انتظار داشت که بازار فعلا مسیری متعادل خواهد داشت؛ اما احتمالا زمان زیادی تا پایان اصلاح باقی نمانده باشد.

* رشد یکپارچه شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص بورس 6 هزار و 945 واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح 2 میلیون و 173 هزار و 893 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 32 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 7 هزار و 269 واحدی در رقم 746 هزار و 134 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز 98 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 180 واحدی به رقم 27 هزار و 997 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد هزار و 676 واحد به سطح 137 هزار و 213 واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 178 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وسدید (گروه صنعتی سدید)، عالیس (بهار رز عالیس چناران) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شهر (گروه مالی شهر)، بوعلی (پتروشیمی بوعلی سینا) و سغدیر (توسعه سرمایه و صنعت غدیر) اختصاص داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 16 هزار و 825 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 7 هزار و 966 میلیارد تومان بود که 47 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 19 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 774 میلیارد تومان رسید.

* کاهش ارزش صف های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، 445 نماد با رشد قیمت و 293 سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات چهارشنبه، 115 نماد صف خرید داشتند و 38 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 19 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 740 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 74 درصدی به 109 میلیارد تومان رسید.

منبع: فارس

490434