بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

بازار سهام در تداوم روزهای سکون و بی پولی خود امروز نیز شاهد در جا زدن قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی بود. بازاری که با نگاه خیره به قیمت جهانی نفت خام شاهد عقبگرد طلای سیاه از کانال ۱۰۰ دلاری بود.

امروز با وجود آرایش حمایتی حقوقی‌ها برای جمع آوری سهام اما تداوم حضور پر تعداد فروشندگان سهام از سوی حقیقی‌ها در نهایت به بازاری کم فروغ انجامید که سرگشته از یافتن رد نقدینگی است.
شاخص کل بورس امروز با صعود ۴ هزار و ۱۱۲ واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد رسید.

یک کارشناس اقتصادی درباره توثیق سهام در قبال تسهیلات بانکی گفت: موضوع وثیقه سهام برای تسهیلات بانکی به دو دهه قبل باز می گردد و این اقدام بیش از نیم قرن پیش در جهان آغاز شده است.اعمال نظر و سلیقه بانک ها در پذیرش سهام در قبال ارائه تسهیلات حق بانکهاست چون ممکن است برخی سهم ها بدون دلیل در بازار بورس بالا رفته باشد و بانک‌ها حق دارند بدانند وثیقه سهام دریافتی پشتوانه دارد یا بدون پشتوانه است.

طی هفته‌های گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اصولی خود را با صندوق‌های تضمین اصل سرمایه اعلام کرده است، ‌ این صندوق‌ها اصل سرمایه‌ای که افراد وارد بازار می‌کنند را با سازوکارهای خاص خود تضمین می‌کنند.

میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 2 هزار و 561 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 397 میلیاردی هفته پیشین، رشد 7 درصدی داشته است، اما هنوز در سطح پائینی قرار دارد و بازار همچنان با نقدشوندگی پائین و خروج پول حقیقی مواجه است.

امروز چهارشنبه (5 مرداد 1401)، ارزش سهام عدالت 490 هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به 10 میلیون و260 هزار و584 تومان رسید.

شاخص کل بورس امروز با صعود ۵ هزار و ۲۶۴ واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد رسید.

مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب تمدید یکساله تطبیق کارگزاری با استانداردهای صدور مجوز تاسیس و فعالیت، تمدید اعتبار مجوزهای فعالیت و اعطای مجوز 5 ساله خبر داد و این مصوبات به زودی به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ خواهد شد.
افت شدید شاخص بورس طی دو روز گذشته باعث شد مجلس به عملکرد دولت واکنش نشان دهد.
بنابر گفته سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، جاماندگان سهام عدالت به دو دسته تقسیم می‌شوند. الویت با دسته اول یعنی کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند بود. این دسته نزدیک به سه میلیون نفر هستند .
روند نزولی همچنان در بازار سرمایه ادامه دارد و امروز هم شاخص‌های بورسی قرمزپوش بودند.
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به سه مصوبه‌ای که به تازگی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با شرکت‌های کارگزاری به تصویب رسانده است، عنوان کرد: این مصوبات به زودی به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ خواهد شد.
نماگر‌‌های اصلی بورس تهران در این روز پا در مسیر ریزشی گذاشتند و شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران نیز ۶/ ۱درصد کاهش پیدا کرد.
با کاهش شاخص کل بازار سهام امروز 3 مردادماه 1401، ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی به 10 میلیون و 854 هزار و 288 تومان رسید.
شاخص کل بازار بورس تهران پس از پایان معاملات امروز ۲۴ هزار و ۴۹۱ واحد افت کرد و به عدد یک میلیون ۴۳۹ هزار واحد رسید.