بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

رئیس سازمان بورس ضمن اشاره به گسترش جامعه سهامداری به ۶۰ میلیون نفر و فعالیت هزار نهاد مالی در بازار سرمایه، اجرای حاکمیت شرکتی را گریزناپذیر دانست و عنوان کرد بدون حاکمیت شرکتی نمی توان انتظار بازار سالمی را داشت.
در جدیدترین گزارش اجماع تحلیلگران که به تازگی منتشر شد شاهد کاهش انتظار بازدهی برای بورس در سال ۱۴۰۲ هستیم که عمدتا به بدبینی‌های مربوط به بازارهای جهانی و البته سیاستگذاری اخیر اقتصادی برمی‌گردد. در این میان نکته‌ای که جلب توجه می‌کند بازدهی مورد انتظار کمتر بورس نسبت به تورم است.
یکی از مهمترین عوامل پرنوسان بودن بازار بورس ایران تأثیر پذیری شدید آن از تصمیمات و مصوبات متعدد و متکثر و گاه متناقض دولت و حکومت است. اگر در بورس‌های جهانی فقط تغییر و تحولات جهانی و بین‌المللی بیشترین نقش را دارند، در اینجا هر تصمیم دولت یا پارلمان و هر صلاحدید سیاسی یا اقتصادی خارج از اراده بورس یا شرکت‌های بورسی در نوسانات فراوان آن موثرند.
دادستان کل کشور گفت: تلاش زیادی انجام شد تا سازمان بورس شفاف شود. اگر شفاف سازی وجود داشته باشند عده‌ای نمی‌توانند از اطلاعات پشت پرده استفاده کنند و یک شبه میلیارد تومان به جیب بزنند و هزاران نفر به زمین بخورند.
این روزها شاخص های بورس نوسانات زیادی ندارند اما بسیاری از نمادها روزانه نوسان بیش از ۳-۴ درصد دارند.
مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس پس از استعلام اسامی مطلعان از تصمیم نرخ خوراک و اشخاص تحت تکفل آن‌ها به عنوان دارندگان اطلاعات نهایی گفت در بازه زمانی فوق معاملات اشخاص معرفی شده بررسی و در صورت مشاهده تخلف، به‌ نحو مقتضی مورد پیگیری قرار می گیرد.
شاخص کل بورس امروز در ابتدای معاملات با اُفت هزار و ۲۲۱ واحدی روی پله دو میلیون و ۱۸۸ هزار واحد قرار گرفت.
بیش از ۳۱ هزار قرارداد به ارزش بیش از ۴۱۶ میلیارد تومان در حالی هفته گذشته در بازار قراردادهای آتی در بورس کالا منعقد شد که قرارداد آتی زعفران به لحاظ حجم و قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا به لحاظ ارزش معاملات در رتبه نخست ایستادند.
معامله‌گران فرابورسی در سومین ماه سال جاری، معاملاتی به ارزش ۱.۶ میلیون میلیارد تومان را در بازارهای فرابورس ایران ثبت کردند که از رشد ۸۸ درصدی ارزش دادوستدها نسبت به خردادماه سال گذشته حکایت دارد.
دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با تاکید بر این که فعلا هیچ‌گونه ثبت نام جدیدی برای سهام عدالت وجود ندارد، گفت: هیچ فردی، به هیچ جایی برای ثبت نام و دریافت سود سهام عدالت نباید مراجعه کرده و مبلغی را نباید پرداخت کند.
امروز شاخص کل با کاهش ۱۱ هزار و ۲۸۱ و احدی به دو میلیون و ۱۶۲ هزار و ۶۱۱ رسید؛ نمادهای "وبملت "، "فولاد" و "فارس" بیشترین تأثیر منفی را در معاملات امروز بر جای گذاشتند.
مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سود سال مالی ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. هر کدام از سهامداران که این سودها را دریافت نکرده‌اند، اگر در سامانه سجام ثبت‌نام و اطلاعات پرداختی خود را به‌روز کنند، تمامی این سودها به حسابشان واریز خواهد شد.