بانک و بیمه

آخرین و مهمترین خبرهای بانکی و بیمه ای را در صفحه اقتصاد پرسون بخوانید.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌ بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ 934.3 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.
بانک مرکزی در گزارشی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ رسمی ۲۴ ارز کاهش و ۱۳ ارز افزایش یافت. نرخ رسمی ۹ ارز نیز ثابت ماند.
بانک مرکزی در راستای ارتقای شیوه‌های تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی از طریق توسعه نظام تأمین مالی زنجیره‌ای، دستورالعمل گواهی اعتبار مولد (گام) به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تأمین مالی زنجیره تأمین را مورد اصلاح و بازنگری قرار داد.
شرکت بیمه ملت نیز در سال‌های اخیر به صورت ویژه روی موضوع مدیریت ریسک تمرکز کرده و با استفاده از دانش روز و نیز توانمندی‌های داخلی، تا حد امکان «ریسک» را توزیع و «پذیرش ریسک» را بر اصول بیمه‌گری مبتنی کرده است.
بانک مرکزی هشدار داد چنانچه بانک‌ها اقدام لازم برای معرفی بدهکاران بانکی خود انجام ندهد، این بانک لیست بدهکاران را منتشر خواهد کرد. با این وجود بسیاری از بانک‌های خصوصی بزرگ نه تنها واکنشی در این خصوص نداشتند، بلکه اقدامی برای انتشار خاطیان انجام نداده‌اند.
بر اساس آخرین آمار استخراج شده از سامانه جامع بیمه کشاورزی، در سال زراعی 1400-1399 با صدور 2 میلیون فقره بیمه نامه، کل حق بیمه تولیدی برابر با 29/13 هزار میلیارد ریال بوده که از این میزان، 10/42 هزار میلیارد ریال معادل 36 درصد مربوط به حق بیمه سهم بیمه گذار و 18/71 هزار میلیارد ریال معادل 64 درصد، حق بیمه سهم دولت است.