مدیرکل ارزیابی عملکرد و شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت تدریجی، امکان آموزش در مدارس زیر۱۵۰ نفر به صورت حضوری وجود خواهد داشت.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه رفیع وزارت آموزش و پرورش از رئیس جمهور خواست تا با انتخاب هر چه سریعتر وزیر، این وزارتخانه را ساماندهی کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که سال گذشته ۳میلیون دانشآموز از دسترسی به «شبکه شاد» محروم بودند؛ گفت: پیگیری تأمین ۲ میلیون تبلت برای دانشآموزان کمبرخوردار ادامه دارد و استفاده از ظرفیت «۷۰۰هزار کامپیوتر مازاد، در مدارس» و «حمایت های مالی خیرین» در دستور کار قرار دارد.
در بازدید سرپرست وزارت آموزش و پرورش از همراه اول مطرح شد؛
پیرو فرمایش مقام معظم رهبری و ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر «لغو سند یا بیانیه آموزش 2030» سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مصوبه مذکور را جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛
در حال حاضر وضعیت کرونایی کشور پایدار نیست و شاهد این هستیم که در پیکهای مختلف وضعیت بدتر میشود و با این شرایط نمیتوان تصمیمگیری کرد. مؤلفه مد نظر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها رسیدن به پایداری و امنیت سلامت در سطح کشور است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش به تشریح نحوه بازگشایی مدارس درسال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰ پرداخت و گفت: درسال تحصیلی جدید،آموزش و پرورش برای فعالیتهای حضوری و غیرحضوری دانش آموزان در مدارس، برنامه ترکیبی دارد که این برنامه در روستاها، شهرها و پایههای تحصیلی مختلف متناسب با شرایط مدارس و جغرافیای همان مناطق اجرا میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در شرایط عادی خانواده، پدر و مادر هر دو میتوانند برای پیگیری امور تحصیلی فرزند خود به مدرسه مراجعه کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: محرومیت بیش از 1.5 میلیارد دانشآموز در دنیا از حضور در فضای مدارس، آسیبهای جدی را ایجاد کرده است و همه دنیا به این نتیجه رسیدهاند که به سمت آغاز فعالیت مدارس بروند.
انجمن اولیاء و مربیان، دستورالعمل «رویکردهای اساسی در بازگشایی مدارس به صورت تدریجی و آرام»، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، را به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعلام کرد: دانش آموزانی که تا کنون و به هر علتی موفق نشدهاند ثبت سفارش کتاب های درسی خود را انجام دهند تا ۳۱ شهریور برای این کار فرصت دارند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از فعالیت مجدد خطوط سرویس مدرسه با بازگشایی حضوری مدارس خبر داد و افزود: در سنوات گذشته در هر منطقه یک خط سرویس مدرسه برای ارائه خدمات به دانش آموزان ایجاد شد اما با غیرحضوری شدن مدارس در پی شیوع کرونا، فعالیت این خطوط نیز متوقف شد اما هر زمانی که مدارس حضوری فعال شوند این خطوط نیز بلافاصله فعال خواهند شد.
یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش در واکنش به بازگشایی مدارس:
یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: استقبالی از بازگشایی مدارس نمیشود؛ زیرا اولویت خانوادهها سلامتی و حفظ جان خود و بچهها است. صرفا در شرایطی که دولت آمار واکسیناسیون را افزایش دهد و میزان مرگ و میر کاهش یابد؛ اطمینان نسبی و آرامش روانی در جامعه ایجاد میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: از مهر امسال شاهد اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در کنار زبان انگلیسی در پایه هفتم خواهیم بود که دانشآموزان با توجه به علایق خود میتوانند یکی از این زبانها را انتخاب کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه درسی، تصریح کرد: ساختار برنامه درسی ما حافظه محور و دانش محور است و نیازمند تحول عمیق و بنیادین در این حوزه هستیم تا تربیت محور باشد.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: شاد بزرگترین اپلیکیشن کشور است؛ فعالیت ۱۸ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر از ویژگی شاد است که در یک هفته حدود ۱۳ میلیون و ۱۲۹ هزار و در مدت روز ۱۰ میلیون و ۲۳۷ هزار، کاربر در آن فعال هستند.
علیرضا کمرئی گفت: بر اساس آمار، ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵ درصد اعلام نارضایتی کردهاند که باید با آموزشهای لازم، از دغدغه خاطر آنها در بازگشایی مدارس بکاهیم.
در این دستورالعمل آمده است که در بازگشایی مدارس به عنوان یکی از اماکن تجمعی، فراهم کردن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش آموزان و سایر کارکنان (که بالغ بر ۱۵ میلیون نفر جمعیت کشور را تشکیل میدهند) و به منظور کاهش مواجهه، قطع زنجیره تماس بیماری کووید ۱۹ از اهمیت بالایی برخوردار است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پروش اظهار کرد: در سند تحول بنیادین، از مدرسه به عنوان محلی برای شکل گیری موقعیتهای مختلف یادگیری مؤثر، نام برده میشود، لذا مدرسه محل درک و اصلاح موقعیت است و آیین نامه اجرایی جدید مدارس نیز با این نگاه به مدرسه در فضای جدید شکل گرفته است.
علم بهتر است یا ثروت؛ دیگرآنقدر نخ نما شده که پس از چند دهه، جواب متفاوتی را با قدرت خواهید شنید. حالا برملا شدن فیش یک نیروی خدماتی بانک، واکنش معلمان را در فضای مجازی برانگیخته است.
آن دسته از دانش آموزانی که تاکنون موفق به ثبت نام اینترنتی کتابهای درسی خود نشدهاند تنها تا بیستم شهریور ماه فرصت دارند که نسبت به ثبت نام اقدام کنند.