محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

سرپرست معاونت محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: تغییر اقلیم یک چالش جهانی و موضوع بسیار پیچیده‌ای است که بر روی اقتصاد و امنیت غذایی اثر می‌گذارد و امری اجتناب‌ناپذیر است.
هوا سرد است و باران می‌بارد، بارندگی آنقدر زیاد است که درختان هم سیراب شده‌اند و دیگر نیازی به آبیاری آن‌ها نیست، اما کارگران شهرداری بدون توجه به این موضوع، مانند سایر روز‌ها به خیابان آمده‌اند و مشغول آبیاری درختان هستند!
ظاهرا بارش باران، مسئولان را بر آن داشت، وعده چند هفته گذشته خود را مبنی بر عدم استفاده از مازوت در هر شرایطی فراموش کنند و روز گذشته استفاده از سوخت مازوت در سه نیروگاه کشور تایید شد! درحالی‌که در روز 28 مهر امسال، نیروگاه تبریز از مازوت استفاده می‌کرد، روز گذشته، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست مازوت‌سوزی در شهرهایی مانند تبریز، مشهد و همدان را تایید کرد و شروع زودهنگام از سوخت مازوت آن هم در شرایطی که کشور با کمبود انرژی برق و گاز در فصل سرد مواجه است، نوید یک زمستان با هوای آلوده را می‌دهد. تقریبا چهارروز پیش بود که مه‌دود شدید در آسمان تهران پرده از شبیخون مازوت به پایتخت برداشت.
کلاف سردرگم آلودگی هوا؛

جانِ پایتخت به شماره افتاد!

متاسفانه هر روز میزان آلودگی هوا در پایتخت بیشتر می‌شود و عواقب جبران‌ناپذیری با خود به همراه دارد.
سلیمی با اشاره به بررسی طرح ممنوع‌الخروجی مسئولان در مجلس؛

تافته های جدا بافته/ آلودگی هوای تهران و گرما بهانه ای برای مسئولان جان دوست

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از افراد که در دولت گذشته در سطح معاون وزیر و رؤسای سازمان‌های مهم کشوری مسئولیت داشته‌اند، به بهانه آلودگی هوای تهران دو سه ماه به ژنو و وین رفته‌اند و آنجا ساکن شده‌اند و جالب است از همانجا درباره مسائل کشور مصاحبه و تئوری‌پردازی می‌کنند.
ساحلی خزر اردبیل و بخش‌هایی از آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات رشته کوه البرز بارش شدید باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید را شاهد خواهیم بود.
خشکسالی به طور گسترده‌ای مخرب‌ترین و از نظر اقتصادی چالش برانگیزترین مخاطرات آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود. خشکسالی سالانه چندین میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد که سلامت در برابر خشکسالی آسیب پذیر است و باعث مرگ و میر زودرس در سراسر جهان می‌شود.
دلواپسان دست به کار شدند؛

بعد از ظریف نوبت به شکایت از ابتکار رسید!

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس درباره «رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه گزارش ناصحیح در خصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی» پس از قرائت در صحن علنی مجلس، به قوه قضائیه ارجاع شد.
وزیر نیرو گفت: هشت شهر بزرگ کشور در تنش آبی شدید قرار دارند و در حال حاضر فقط ۱۸ میلیارد متر مکعب آب، در سدهای کشور ذخیره شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: برنامه چهار ماهه ویژه‌ای برای پایش و کنترل آلودگی هوا در فصل سرما پیش‌بینی شده که شامل یک برنامه اجرایی نظارتی و اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی است که از ابتدای آبان ماه اجرا می‌شود.
هرچند که اوضاع فعلی دریاچه ارومیه مطلوب نیست اما معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خبرهای خوبی را درباره احیای این دریاچه اعلام کرده که می توان نسبت به اوضاع آن امیدوار بود.
معاون اول رییس جمهور بر اتمام و تکمیل اقدامات و طرح‌های نیمه‌تمام و سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه از جمله طرح‌های انتقال آب از حوضه‌های آبریز و اقدامات محقق کننده تثبیت دریاچه ارومیه تا پایان امسال تاکید کرد.
رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان تهران گفت: کنترل و ‌پایش حیات وحش استان تهران درخصوص مشاهده علایم بیماری به ‌صورت مستمر و منطقه‌ای توسط محیط‌بانان و تیم کارشناسی همچنان در حال انجام است و تاکنون هیچ مورد مشکوک یا ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است.
انتصاب دکتر علی سلاجقه به ریاست سازمان حفظ محیط زیست، بسیاری از آگاهان و دلسوزان بستر حیات کشور را با موجی از مرور مطالبات ملی در این حوزه همراه کرد؛ دلسوزانی که در چند دهه اخیر، با دستانی بسته، تنها نظاره‌گری اندوهگین در زوال پرشتاب بستر حیات کشور بوده‌اند؛ آنان که برای واگذاری به آیندگان از آنچه به امانت از پیشینیان گرفته‌اند، چینی از شرم بر جبین دارند.
با توجه به خشکسالی شدید در ایران و تغییرات اقلیمی در جهان، ایران تا چند وقت آینده با بحران شدید خشکسالی روبه‌رو خواهد شد. با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور خبر داده که «حجم آب قابل استفاده از سدها تنها ۹.۵میلیارد مترمکعب است و فقط کفاف پاییز امسال را می‌دهد» با توجه به این گفته‌ها باید توجه داشت، کاهش منابع انرژی در سال‌های اخیر نیز حاصل تغییرات گسترده اقلیمی است.
از روز دوشنبه تا پنجشنبه افزایش نسبی دما در نوار شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.
رئیس جمهوری نگاه ویژه اعضای دولت به رفع مشکلات استان تهران را ضروری دانست و گفت: دستگاه‌ های مختلف باید برای رفع مشکلات استان تهران همکاری کنند و این همکاری می‌تواند به الگویی برای سایر استان‌ها تبدیل شود.