محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

اداره هواشناسی استان تهران، به تقویت پایداری هوا و انباشت آلاینده‌های جوی به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و کاهش کیفیت هوا از بعد از ظهر امروز دوشنبه هشدار داد.
این روزها تأیید حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور بازتاب زیادی در میان مردم به‌خصوص طرفداران محیط زیست و حیوانات داشته است. قطعا نه راقم سطور و نه هیچکس دیگر که دسترسی و اشراف کامل به جزئیات پرونده نداشته باشد، نمی‌تواند پیرامون این موضوع اظهارنظر حقوقی صائبی ارائه نماید.
وکیل نجفی در خصوص آخرین وضعیت پرونده برومند نجفی محیط‌بان کرمانشاهی گفت: دو جلسه صلح و ساز بنا بود در خصوص پرونده موکلم آقای برومند نجفی برگزار شود که یک جلسه آن روز گذشته (یکشنبه ۳ بهمن) برگزار شد و جلسه دیگر قرار است روز سه‌شنبه ۵ بهمن برگزار شود.
امروز جمعه (اول بهمن‌ماه) در نیمه غربی و نواحی مرکزی کشور و روزهای جمعه و شنبه (۱و۲ بهمن‌ماه) در نیمه شرقی کشور، کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۱۲ درجه رخ خواهد داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از نفوذ سامانه پرفشار و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد طی دو روز اول بهمن ماه خبر داد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به آخرین وضعیت جوی و امدادرسانی به هموطنان در نقاط مختلف کشور، بیان داشت: تا صبح امروز 27 دی، 31 استان تحت تأثیر حوادث جوی قرار گرفته‌اند.
مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست مجوز ارزیابی انتقال آب خزر به سمنان را دو سال پیش صادر کرده اما با توجه به ابعاد پروژه تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است.
شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد ۵۴ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران قابل قبول است.
هواشناسی استان تهران اعلام کرد: طی پنج روز آینده آسمان تهران،آسمانی صاف تا قسمتی ابری و در پاره‌ای از نقاط استان بارش پراکنده و گاهی وزش باد همراه است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اشاره به کاهش قلاده‌های یوزهای ایرانی افزود: این گونه در خطر انقراض قرار گرفته است.
شاخص آلودگی هوا در شهر تهران به روی عدد 123 قرار دارد و هوای پایتخت همچنان برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است.
سازمان هواشناسی هشدار داد

بارش برف؛ مراقب محصولات کشاورزی باشید

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و کاهش دما هشدار داد و توصیه‌هایی را برای محافظت از محصولات کشاورزی ارایه کرد.
سال‌هاست وضعیت طرح‌های آبخیزداری در بالادست حوضه زاینده‌رود مورد اعتراض کشاورزان حقابه‌دار این حوضه است؛ کشاورزانی که آبخیزداری در بالادست را غیراصولی می‌دانند و معتقدند بندهایی که با هدف آبخیزداری در سرشاخه‌های زاینده‌رود ساخته شده، چیزی جز سدهای کوچک برای به دام انداختن آب و بارگذاری جدید برای توسعه کشاورزی در بالادست زاینده‌رود نیستند.
با اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در طول امروز (۱۱ دی‌ماه) سکون جو و انباشت آلاینده‌ها سبب کاهش کیفیت هوا و برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس می‌شود.

صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور گفت: امروز سامانه بارشی در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، ایلام، کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان فعال بود و روز آینده نیز در این مناطق فعال است و موجب بارش باران و همچنین بارش برف در ارتفاعات می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: با توجه به شاخص هوا که عدد آن زیر ۱۵۰ است فعلا مدارس به فعالیت خود ادامه خواهند داد. البته توصیه می کنیم که شهروندان به ویژه کودکان و سالمندان از حضور در شهر در این حالت خودداری کنند.

شهردار تهران در جلسه هیئت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران گفت: برای کاهش قیمت موتور برقی قرار بر این شد با استفاده از جایگاه تعویض باتری بتوانیم قیمت‌ها را کاهش دهیم و این موضوع در حال دنبال شدن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در گشت و پایش‌های شبانه محیط زیست استان تهران در آبان و آذرماه سال جاری، از 7716 واحد صنعتی، صنفی و تولیدی کوچک و بزرگ مقیاس استان بازدید و فعالیت واحدهای آلاینده هوا در این گشت ها متوقف شده و یا به حالت تعلیق در آمده است.
چیزی مهم‌تر از تنفس برای زنده بودن وجود ندارد. در طول عمر شما، حدود ۲۵۰ میلیون لیتر هوا از ریه‌های شما عبور می‌کند. با این وجود با قدم زدن در یک خیابان شهری شلوغ چیزی حدود ۲۰ میلیون ذره را وارد ریه‌های خود می‌کنید.