مدیریت بحران

گزارش و اخبار لحظه ای حوزه بحران و راهکارهای مدیریت بحران را در حوزه مدیریت بحران سرویس جامعه پرسون بخوانید.

پس از پایان جنگ زمان زیادی از دوران سازندگی نگذشته بود که مانور تجمل اعلام و با سرعتی باور نکردنی حداقل در میان بخشی از مسوولان، فضای معنوی و سادگی دوران دفاع برچیده شد. خیلی زود پیکان سوارهای مسوول که از نازی‌آباد و جوادیه و خانی‌آباد به وزارتخانه‌ها می‌رفتند، خودروهای خود را مثل خانه‌های خود عوض کردند و طبل جدایی اقتصادی مردم و بسیاری از صاحب منصبان به صدا درآمد.
براساس تفاهمی که بین وزارت نیرو و وزارت صمت انجام شد، قرار بر این شد که برای 13 واحد بزرگ صنعتی کشور تسهیلگری شود که حدود ۱۰ هزار مگاوات واحد نیروگاهی جدید که آن هم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا هستند، احداث کنند. در حال حاضر حدود ۸۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور است و با این ۱۰ هزار مگاوات بیش از ۱۰ درصد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.
بحران بی‌آبی در خوزستان پس از ناآرامی‌های گسترده در این استان و کشته شدن چند جوان وتوجه نسبی مسوولان و آزاد‌سازی بیش از برنامه آب سدها و خصوصا آب کرخه (که خود ممکن است درآینده نزدیک بحران‌ساز باشد) و گسیل تانکرهای آب به سوی 700 روستای بی‌آب احتمالا تا حدی فروکش کرده باشد.
جانشین پلیس راهور ناجا اظهارداشت: بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، مأموران پلیس راه و راهور ناجا و همچنین دوربین‌های هوشمند جاده‌ای نسبت به ثبت تخلف تردد غیرمجاز رانندگان اقدام می‌کنند.
یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مساله مهاجرت از جنوب کشور به حاشیه تهران و استانهای شمالی در آینده تشدید می‌شود گفت: بعد از ۵۰ سال هنوز یک سند آمایش سرزمین ملی مصوب و قابل اجرا نداریم و در این شرایط توسعه نامتوازن، کمبود آب، مشکلات زیست محیطی و اقتصادی در جنوب کشور باعث تخلیه این مناطق از جمعیت خواهد شد.
از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ تیرماه امسال، در مجموع ۲۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سد‌های کشور شده، در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان ورودی آب به مخازن سد‌های کشور ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.
بسیاری از کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که با توجه به مشترک بودن میدان نفتی ایران و عراق که در دل هورالعظیم قرار گرفته، وزارت نفت برای جلب رضایت شرکت های چینی به دنبال خشک کردن این تالاب است تا بتواند راحت تر نفت استخراج کند؛ البته مسئولان این وزارتخانه هیچ گاه زیر بار این گمانه زنی نرفته اند، اما اظهارات اخیر معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، احتمال صحت آن را تقویت کرده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان برای حل مقطعی مشکل آب خوزستان اقدام به آزادسازی بیش از برنامه آب سدها بویژه آب سد کرخه کرده‌اند که می تواند بحران تازه‌ای در ماه‌های آینده رقم بزند.
یک کارشناس ایمنی با بیان اینکه حالا که تهران ریسک خطر بالایی دارد پس باید یک سیستم پشتیبان برای آن در نظر گرفته شود گفت: قطعا اگر بحرانی مثل زلزله با قدرت بالا در تهران رخ دهد زیرساخت ها آسیب جدی می بیند. این در حالی است که تمام امکانات کشور را در یک شهر با ریسک خطر بالا جمع کردیم و علاوه بر آن روی گسل ها هم مرکز درمانی و ... ساخته ایم. 

«پرسون» از چالش های استان ثروتمند اما فقیر ایران می گوید:

پیش بینی مشکلات خوزستان از دیروز تا واقعیت خشکسالی امروزش

آیا می توان آب معدنی به خوزستان فرستاد؟ یا هر روز تانکرهای آب در محلات و روستاهای خوزستان مستقر نمود؟
این سوالاتی است که هموطنانمان از مناطق دیگر ایران می پرسند. در حالی که رساندن آب به خوزستان برای اندک زمانی می تواند مشکل آب شربشان را حل یا کند نماید اما راه حل مشکلات محیط زیستی خوزستان نه از دست خیرین، بلکه به دست مسئولان گره خورده است و راهکارهای فرا منطقه ای و کشوری طلب می کند.
این روزها نوشتن چقدر سخت شده است. از کجا می‌شود نوشت؟ از کدام درد؟ از کدام زخم می‌توان گفت تا دلی آرام گیرد و قراری حاصل آید؟ گویی ما ناگهان از آن سوی آسمان به سرزمینی از عجایب تلخ پرتاب شده‌ایم و در حیرتی عمیق مانند گنگ خواب‌دیده به همه ‌چیز خیره می‌شویم و سر در نمی‌آوریم که ماجرا چیست و ما کجا هستیم؟ از همه‌ چیز می‌ترسیم!
زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان سیستان و بلوچستان نسبت به این جهش بیماری و این فراگیری آنچنان که باید قوی نبود بنابراین لازم بود که تخت بستری و بیمارستانی و مراکز پاسخگویی به بیماران سرپایی و غربالگری را افزایش دهیم. به همین جهت همت جمعی در حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاد.
خوزستان ویژه‌ترین منطقه و استان کشور است. از هر جهت ویژه است. اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی و طبیعی و فرهنگی، و ۸سال منطقه جنگی بودن؛ با دیگر استان‌های کشور تفاوت دارد. مشکلات آن نیز متأثر از عوامل گوناگون است، ولی به نظر می‌رسد که مهم‌ترین مساله استان سلطه نگاه غیر محلی و نه ملی بر استان است.
رییس سازمان نقشه برداری کشور گفت: در صورت تداوم روند برداشت آب در ۴۴ منطقه و ۱۰۹ نقطه کشور که اعلام کرده‌ایم دچار فرونشست شده‌اند، قابل جبران نخواهد بود.
معاون وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در نامه‌ای به معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا خواستار تشدید اعمال محدودیت درشهرهای قرمز و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای اعیاد قربان وغدیر وماه محرم شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: از چهارشنبه تا جمعه این هفته تعطیل است و پیشنهادی هم برای سه روز اول هفته آینده مطرح شده که اگر ستاد ملی کرونا موافقت کند، ابلاغ می‌شود.
«پرسون» با نگاهی به صحبت های استاندار خوزستان در شبکه ملی، بررسی می کند؛

واگیر داشتن جوابگویی های عجیب و غریب در مسئولان

استان خوزستان گذشته از گره خوردنش به جان و ناموسمان، دفاع مقدس و فداکاری های این منطقه در آن دوره هجوم دشمن به میهن، مشکل بزرگی به نام کم آبی یا بی آبی دارد. بله درست است. آب همان که مایه حیات است. وقتی خوزستان آب نداشته باشد تمام ایران آب ندارد. آب خوزستان به استان هایی همچون یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری می رود، برحسب منابع عظیم آبی که در منطقه جنوب کشور وجود داشته است. اما حال نتیجه سالها مدیریت و البته این نوع مدیرانی که سبب می شود فداکاری و برنامه ریزی های مدیرانی در همین منطقه جنوب، پامال شود تنها پاسخگویی از سر عصبانیت و التهاب است.

بحران خشکسالی این‌بار فقط جان گاومیش‌های بی‌گناه که در فاضلاب هورالعظیم دست و پا می‌زنند را تهدید نمی‌کند و این‌بار خوزستان در آستانه انفجار خشکسالی در روزهایی قرار دارد که گرمای 50 درجه هوا زنــدگی را برای مردم این استان پهناور سخــت و طاقت فرسا کرده و اولین نیاز انسانــی را از آنها گرفته است.