زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

مهمترین اخبار

اگرچه هنوز تغییر اعمال‌شده در لایحه عفاف و حجاب به تصویب شورای نگهبان نرسیده، اما یکی از موضوعاتی که در اصلاحات اعمال‌شده در طرح مورد توجه قرار دارد، امکان برداشت از حساب فرد است؛ امری که مشخصا نقض حقوق شهروندی افراد است و بیش از آنکه بازدارنده باشد، منجر به افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد.
گزارشگر سازمان ملل در امور خشونت علیه زنان با اعلام اینکه زنان غزه در معرض رفتار‌های غیرانسانی و توهین آمیز هستند، گفته «آن‌ها در معرض جنایت‌های جنگی هستند به این دلیل که فلسطینی هستند و به این دلیل که زن هستند.»
یک مشاور خانواده با اشاره به اهمیت تناسب فرهنگی در ازدواج، معتقد است که فرهنگ‌ها از طریق تعیین ارزش‌ها و قواعد خانواده و همچنین با شکل دادن به معانی و فرض‌های اساسی خانواده، اثرات بسیار عمیقی بر چگونگی ارتباطات همسران می‌گذارند، بنابراین دختر و پسری که از دو فرهنگ متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند طبعاً ریسک ازدواج بالا می‌رود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران اظهار کرد: حرکت نهاد علم در جامعه یعنی دانشگاه به سمت ترویج ازدواج و فرزندآوری در جامعه در قالب اجرای رویدادی مانند دردانه در دانشگاه، حرکت ارزنده ای است که می تواند زمینه ساز جوانی جمعیت در کشور شود.
مدیر کل امور زنان و خانواده شهرداری گفت: از همه فرصت‌هایی که در شهرداری داریم استفاده می‌کنیم تا شب عید مجموعه تولیدات خانم‌های سرپرست خانوار به بهترین نحو به معرض نمایش گذاشته شود. نمایشگاه زنان و تولید ملی از ۱۶ تا ۲۵ اسفند در محل بوستان گفتگو و ۱۳ ایستگاه مترو برگزار می‌شود.
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ما نیاز داریم که کار جدی فرهنگی داشته باشیم و باید این هویت را به جوانان بازگردانیم. این کار باید به شیوه‌ای انجام شود که تأثیرگذار باشد و خانواده‌های شهدا می‌توانند این کار مهم را انجام دهند.
مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برآورد می‌شود در سال ۱۴۳۰ خورشیدی یک پنجم دختران دهه ۶۰ یعنی حدود ۲۰ درصد این قشر که به سن ۵۰ سال می‌رسند، مجرد خواهند بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: رئیسی لایحه عفاف و حجاب را پذیرفته، امضا کرده و تحویل دادند و آماده رفتن به آخرین مرحله است. ​
انسان در هر دوره از زندگی اش خواسته و ناخواسته امکان دارد دست به رفتار‌های مجرمانه بزند، حتی در دوران کودکی که هنوز تجربه‌ای از زندگی نداشته و دنیایش مانند برگ کاغذی سفید است. زن و مرد هم ندارد، یعنی در انجام یک رفتار بزهکارانه، دلیلی برای این که مرد باشی یا زن وجود ندارد.
اگر چنان رشد جمعیتی می‌داشتیم، بخش مهمی از منابع مالی دولت به جای امور نظامی و خارجی و امنیتی به ناچار باید صرف امور آموزشی و بهداشتی و غذایی این افراد جوان می‌شد. ضمن اینکه ایران نیروی کار کم ندارد که این جمعیت جدید بخواهد نیروی کار آنان شود. در نتیجه بیکاری و مشکلات گوناگون و رشد آسیب‌های اجتماعی از تبعات منطقی این رشد جمعیت بود.
این واقعیت که در ایران بسیار بیشتر از حد میانگین لوازم آرایش مصرف می‌شود دیگر حرف تازه‌ای نیست؛ رتبه دوم ایران در خاورمیانه در زمینه مصرف لوازم‌آرایشی و رتبه هفتم کشورمان در این زمینه در سطح جهانی خود روشن‌کننده وضعیتی است که در آن قرار داریم.
دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی تاکید کرد:

احیای حقوق زنان به عنوان یکی از اصول و ارزش‌های قانون اساسی ضروری است

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در حالیکه شورای فقهی زنان را ضرورت و بستری برای پاسخگویی به مسائل این قشر دانست گفت: نتوانسته‌ایم از ظرفیتی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده به درستی استفاده کنیم بنابراین باید نقایص و کاستی‌ها را پیگیری کنیم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ضمن اشاره به گسترش چتر بیمه در کشور گفت: به صورت خاص مادران به‌ ویژه مادران باردار تا پایان دوره شیردهی و فرزندان آن‌ها تا پایان پنج سال اول زندگی بیمه هستند و درمان ناباروری نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
اشتراک‌گذاری بخشی از زندگی معمولی و یا صحبت‌های کودکانه فرزند توسط والدین بالاخص مادران، چندی است که رواج زیادی یافته است و بسیاری از والدین با ارتزاق و کسب درآمد از این راه هنوز نمی‌دانند بدلیل تاراج کودکی فرزندشان متهم به «کودک‌آزاری» هستند.
اگرچه مسائل اقتصادی نقش مهمی در به تاخیر افتادن ازدواج‌ها دارد اما بسیاری از افراد هم هستند که شرایط مالی مناسبی دارند اما موانع فرهنگی مانع ازدواج آن‌ها شده است. مشکلات اقتصادی، کم‌کاری نهادهای فرهنگی، افزایش توقع جوانان، ترس از تشکیل زندگی و قبول مسئولیت و سختگیری خانواده‌ها باعث شده تا سن ازدواج در جامعه بالا برود و تجرد بیشتر شود که می‌تواند تبعات اجتماعی بسیاری داشته باشد.