زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: رئیسی لایحه عفاف و حجاب را پذیرفته، امضا کرده و تحویل دادند و آماده رفتن به آخرین مرحله است. ​
انسان در هر دوره از زندگی اش خواسته و ناخواسته امکان دارد دست به رفتار‌های مجرمانه بزند، حتی در دوران کودکی که هنوز تجربه‌ای از زندگی نداشته و دنیایش مانند برگ کاغذی سفید است. زن و مرد هم ندارد، یعنی در انجام یک رفتار بزهکارانه، دلیلی برای این که مرد باشی یا زن وجود ندارد.
اگر چنان رشد جمعیتی می‌داشتیم، بخش مهمی از منابع مالی دولت به جای امور نظامی و خارجی و امنیتی به ناچار باید صرف امور آموزشی و بهداشتی و غذایی این افراد جوان می‌شد. ضمن اینکه ایران نیروی کار کم ندارد که این جمعیت جدید بخواهد نیروی کار آنان شود. در نتیجه بیکاری و مشکلات گوناگون و رشد آسیب‌های اجتماعی از تبعات منطقی این رشد جمعیت بود.
این واقعیت که در ایران بسیار بیشتر از حد میانگین لوازم آرایش مصرف می‌شود دیگر حرف تازه‌ای نیست؛ رتبه دوم ایران در خاورمیانه در زمینه مصرف لوازم‌آرایشی و رتبه هفتم کشورمان در این زمینه در سطح جهانی خود روشن‌کننده وضعیتی است که در آن قرار داریم.
دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی تاکید کرد:

احیای حقوق زنان به عنوان یکی از اصول و ارزش‌های قانون اساسی ضروری است

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در حالیکه شورای فقهی زنان را ضرورت و بستری برای پاسخگویی به مسائل این قشر دانست گفت: نتوانسته‌ایم از ظرفیتی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده به درستی استفاده کنیم بنابراین باید نقایص و کاستی‌ها را پیگیری کنیم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ضمن اشاره به گسترش چتر بیمه در کشور گفت: به صورت خاص مادران به‌ ویژه مادران باردار تا پایان دوره شیردهی و فرزندان آن‌ها تا پایان پنج سال اول زندگی بیمه هستند و درمان ناباروری نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
اشتراک‌گذاری بخشی از زندگی معمولی و یا صحبت‌های کودکانه فرزند توسط والدین بالاخص مادران، چندی است که رواج زیادی یافته است و بسیاری از والدین با ارتزاق و کسب درآمد از این راه هنوز نمی‌دانند بدلیل تاراج کودکی فرزندشان متهم به «کودک‌آزاری» هستند.
اگرچه مسائل اقتصادی نقش مهمی در به تاخیر افتادن ازدواج‌ها دارد اما بسیاری از افراد هم هستند که شرایط مالی مناسبی دارند اما موانع فرهنگی مانع ازدواج آن‌ها شده است. مشکلات اقتصادی، کم‌کاری نهادهای فرهنگی، افزایش توقع جوانان، ترس از تشکیل زندگی و قبول مسئولیت و سختگیری خانواده‌ها باعث شده تا سن ازدواج در جامعه بالا برود و تجرد بیشتر شود که می‌تواند تبعات اجتماعی بسیاری داشته باشد.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به تحقق سلامت اجتماعی، اظهار کرد: نمی‌توانیم فقط برای خودمان زندگی کنیم درحالی که در جامعه زندگی می‌کنیم و انسان اجتماعی دقیقا گویای همین پیام است که ما نمی‌توانیم بدون ارتباط با دیگران و بدون توجه به دیگران در جامعه زندگی کنیم.
آیت الله رئیسی گفت: نگاه جمهوری اسلامی به زن نه نگاه ابزاری غرب به زنان و نه دیدگاهی است که برای زنان نقش و جایگاه اجتماعی قائل نیست، بلکه نگاه سومی است که بر اساس آن زن هم می‌تواند هم‌دوش مرد، جامعه‌ساز باشد و هم در خانواده نقش اساسی ایفا کند.
دولت در دو سال گذشته، ده‌ها هزار میلیارد تومان پول بی‌زبان مردم را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم صرف مسئله فرزندآوری کرده است ولی آمار فرزندآوری نه‌تنها هیچ پیشرفتی نداشته، بلکه عقبگرد هم داشته است .
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: حد استاندارد خاصی برای تعیین سن مناسب ازدواج وجود ندارد اما روند نشان می‌دهد که سن ازدواج در مقایسه با سال‌های قبل افزایشی بوده است و بنابراین باید کاهش یابد.
امروز زمانی است که باید صریح اعلام کرد که ادامه سیاست‌های جاری منجر به افزایش فرزندآوری نمی‌شود و به زیان مردم و کشور است. جلوی زیان را هر جا بگیریم سود است.
مشاهده می‌شود که از زمان اجرای قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری نه تنها زاد و ولد بیشتر نشده که کمتر هم شده است و جالب اینکه مرگ و میر هم بیشتر شده است.