رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

امسال تفاوتش با سال‌هـــای قبل این بود که نماینده‌های وزارت اقتصاد گزارش جامع به کمیته دستمزد ارائه دادند. در واقع اعداد و ارقام را آن‌ها ارائه دادند ولی براساس چارچوب ریل‌گذاری‌شده کمیته دستمزد در سال‌های قبل انجام شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که طبق مصوبه این کمیسیون در سال آینده سرپرست خانوارهایی که یارانه آن ها قطع شده می توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی وزارت تعاون تقاضای خود را ثبت کنند تا در صورت بررسی به آنها پرداخت شود
رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی، از افزایش سقف وام پرداختی به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال آینده خبر داد.

مذاکرات مزد ۱۴۰۱، نخستین آزمون دولت سیزدهم در این حوزه است و بر اساس سیاست‌های دولت مبنی بر ایجاد عدالت مزدی، کارگران منتظر گشایش‌هایی در این حوزه هستند.
رئیس جمهور پنجشنبه گذشته در دیدار مجمع نمایندگان استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان، در پاسخ به نکاتی پیرامون توزیع عادلانه اعتبارات و منابع میان استان‌های کشور، با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه به تبع رویکرد کلی دولت، اجرای عدالت را مبنای اصلی اقدامات خود قرار داده، در حوزه برنامه‌ریزی، سند آمایش سرزمینی را محور برنامه‌ریزی‌های دولت برای ریل‌گذاری و اجرای عدالت دانست و درعین حال، در زمینه توزیع منابع، صندوق توسعه استان‌ها را نیز یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای اجرای عدالت عنوان کرد.
عیدی کارگران براساس فرمولی که شورای عالی کار مشخص کرده، تعیین می‌شود. این عیدی شامل همه‌ی کارگران از جمله کسانی که یک ماه کارکرد دارند نیز می‌شود.
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: با زحمات و همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت اعتباری و یارانه‌ای آماده خواهد شد و می‌توان از سال آینده این کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای را شارژ کرد و در اختیار مخاطب هدف قرار داد، بنابراین با وجود کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای معتقدیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع اقتصاد خواهد بود.
رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر حداقل حقوق بازنشستگان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
در واقع کارگران بسته به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و عیدی و پاداش کامل به کارگرانی تعلق می گیرد که یکسال در محل کار یا آخرین کارگاه مشغول کار بوده و بیمه پردازی آنها به طور کامل صورت گرفته باشد.
معمولا عیدی کارکنان در پایان بهمن ماه همراه با حقوق به حسابشان واریز می‌شود. میزان آن نیز طبق برآوردهای اولیه در بودجه و تصویب نهایی در هیات دولت تعیین می شود.
آرد نانوایی‌های شهرستان طبق روال معمول توزیع می‌شود و با خبازی‌های متخلف برخورد قانونی جدی صورت می‌گیرد.

افزایش رفاه خانوارها، یکی از دغدغه‌های اصلی سیاستگذاران بوده است. اصولا سیاستگذاری برای افزایش رفاه خانوارها از دو مسیر صورت می‌گیرد: یکی با رویکرد علمی و دیگری با رویکرد شبه‌علمی که به یک «میانبر» شباهت دارد. رویکرد علمی این است که رشد اقتصادی کشورها افزایش یابد و با بزرگ شدن حجم اقتصاد، درآمد سرانه افراد نیز رشد کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که کمیسیون تلفیق مصوب کرد که سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در سال آینده ۴۷۲ میلیون تومان شود.
رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: میزان عیدی که به کارمندان کشوری و لشکری پرداخت می‌شود با عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی برابر است.

در ابتدا به نظر می رسید بلاخره در طی سالیانی که گذشت یک رییس جمهور به فکر مردم عادی است و قصد تسهیلات دهی به مردم عادی کشور را دارد اما در واقعیت رییس جمهوری تنها به فکر کارمندان دولت بوده است.