سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

محمدجواد ظریف صبح امروز در جلسه رونمایی از کتاب «سازمان های بین المللی: اصول و چالش ها» در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: اسراییل می‌خواهد ایران را تهدید معرفی کند. بسیار خوشحالم که رهبری در سخنرانی روز سه‌شنبه برنامه اسراییل را منتفی کرد. این یک ضرورت برای امنیت ملی ایران بود.
وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سه‌شنبه در ادامه تماس ها و رایزنی های تلفنی با همتایان خود و برخی مقامات سازمان های بین المللی، با اقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد تحولات فلسطین گفتگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور به ویژه تحولات فلسطین گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» همتای کویتی خود ضمن ابلاغ سلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به امیر، ولیعهد و نخست وزیر کویت در خصوص تحولات فلسطین و موضوعات دوجانبه به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی تهران در پی عملیات طوفان الاقصی در بیانیه ای عنوان کرد که به خواست الهی سقوط و فروپاشی خانه عنکبوت زودتر از موعد حق ٢۵ ساله امام امت تحقق خواهد پذیرفت.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هیات‌های جمهوری اسلامی ایران و چهار دولت اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا راجع به سانحه هواپیمای اوکراینی (ژنو، ۱۰-۱۱ مهر ۱۴۰۲) بیانیه‌ای منتشر کرد
با شنیده شدن زمزمه‌هایی از شکل‌گیری نظم نوین جهانی، قدرت‌های بزرگ در تلاشند تا با طراحی مسیرهای ترانزیتی جدید از جغرافیای خود و کشورهای هم‌پیمانشان، ابزاری نوین برای حفظ و تولید قدرت فراهم آورند.
«پیتر سیارتو » وزیرخارجه مجارستان در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ارتقاء روابط دوجانبه و تحولات اخیر در غرب آسیا به‌ویژه فلسطین تبادل‌نظر کرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد:

سهم ایران از دریای خزر، کمتر از ۱۱ درصد!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: اگر بخواهیم رژیم حقوقی دریای خزر که در دولت روحانی امضا شد را بپذیریم همان ۱۳ درصد هم به ما نمی‌رسد. شاید هم کمتر از ۱۱ درصد به ما برسد. ما قدرت سیاسی و نظامی داریم. اگر اراده کنیم می‌توانیم ۲۰ درصد را جدا کنیم.
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران عملیات «طوفان الاقصی» را بزرگ و گسترده توصیف کرد و گفت که این نبرد در یک یا دو روز متوقف نخواهد شد.
رفت‌وآمدهای دیپلماتیک ایران و جمهوری آذربایجان طی یک ماه اخیر و رایزنی‌های مقامات دو کشور، در ظاهر تغییر در سطح روابط دو کشور را نشان می‌دهد؛ قطعا تغییر تاکتیک ایران و قاطعیت در بیان مواضع خود با تاکید بر تغییر ناپذیری مرزهای ژئوپلیتیکی موجب شد تا باکو از مواضع ادعایی خود کوتاه آمده و عقب‌نشینی کند.