سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

همکاری‌های ایران و کره جنوبی پس از توافق تهران - واشنگتن و آزادسازی دارایی‌های ایران نزد کره، رو به بهبود و توسعه است و انتظار می‌رود سئول با درک تمام آن چه اتفاق افتاده، بار دیگر تسلیم زیاده‌خواهی‌ها و سلطه ایالات متحده نشود.
طبق نظرسنجی که نتایج آن اخیرا منتشر شد، اکثر عربستانی‌ها عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌خواهند. نتایج نظرسنجی موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن نشان می‌دهد، در این کشور فقط اقلیتی کوچک از عادی ‌سازی روابط با رژیم اسرائیل حمایت می‌کنند که همین اقلیت هم در حال کاهش است.
انتشار دو خبر از همکاری‌های پتروشیمی و هسته‌ای میان ایران و عربستان سعودی بار دیگر امکان‌سنجی مشارکت اقتصادی میان تهران و ریاض را به کانون گمانه‌زنی‌ها تبدیل کرده است.
هم آمریکا ادله بین المللی بسیاری دارد که تنش با ایران را گسترش ندهد و هم اینکه ایران از شرایط کنونی برای رسیدن به اولویت های اقتصادی خود استفاده می کند. بنابر این کانال های دیپلماتیک موجود بیشتر برای مدیریت تنش است که طرفین بتوانند بیشتر تنش ها را مدیریت کنند و در حد امکان استفاده خود را در راستای سیاست های خاص خودشان از این مدیریت تنش ببرند.
وزیر امور خارجه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس فرا رسیدن هفته وحدت را تبریک گفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پی حادثه آتش سوزی در استان نینوی عراق و کشته و مجروح شدن شهروندان عراقی به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت و آمادگی بخش‌های بهداشت و درمان ایران برای کمک به آسیب دیدگان را اعلام کرد.
سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل، رئیس مجمع عمومی و رئیس شورای امنیت با محکوم کردن شدید لفاظی‌های نخست وزیر رژیم اسرائیل و اعتراض به نقض دائم و آشکار قوانین بین المللی از سوی این رژیم، اعلام کرد: برای دفاع از منافع ملی خود از اعمال حقوق مشروع و ذاتی خود دریغ نخواهیم کرد.
بلد بودن زبان دنیا در میدان عمل/ بهار دیپلماسی ایران در 2 سال گذشته

در دوسال گذشته با چه کشورهایی ارتباط برقرار شد؟

ایران در حوزه دیپلماتیک توانسته طی ۲سال گذشته روابط خود را با کشورهای قابل‌توجهی ازسر گیرد که در دولت مدعی بلد بودن زبان دنیا، روابط با آنها قطع شده بود.
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در نامه‌ای به رئیس شورای حقوق بشر و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از رویکرد و مواضع جانبدارانه جاوید رحمان، در حمایت از گروهک‌های تروریستی و تروریست‌ها به شدت انتقاد کرد.
در دیدار وزیران امور خارجه ایران و جیبوتی در نیویورک اتفاق افتاد

جمهوری جیبوتی خواستار برقراری روابط همه جانبه با ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «محمود علی یوسف» وزیر امور خارجه جیبوتی دیدار و گفتگو کرد.
رئیس‌جمهوری گفت: محور ارتباطات ما در همه دیدارها با سران اقتصادی کشورها در سفر به نیویورک توجه به ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود.