احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

با پایان کار دولت دوازدهم یکی از پربسامدترین سوال‌ها در سپهر سیاسی ایران آینده حسن روحانی بود و البته گمانه‌زنی‌های مختلفی نیز در این زمینه وجود داشت.
جوادی آملی در دیدار با رئیس جمهور:

با همه کشورها تعامل می کنیم

یکی از مراجع تقلید در دیدار رئیس جمهور گفت: مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند.
هنگامی که بالاترین نهاد حقوقی کشور تصمیماتی می‌گیرد که به هیچ‌وجه قابل دفاع و حتی توجیه نیست، معلوم می‌شود یک جای کار ایراد جدی دارد. این ایراد کجاست؟ رد پای این ایراد اصلی در متن نامه به‌خوبی دیده می‌شود.
رییس دفتر روحانی آنچه از با عنوان محتوای دیدار رئیس‌جمهور سابق با مقام معظم رهبری منتشر شده است را صرفا گمانه‌زنی اهالی سیاست و اصحاب رسانه خواند.
انتشار خبر دیدار اخیر حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشین کشورمان با رهبر انقلاب، تحلیل‌ها و اقوال متفاوتی را در پی داشته است. دراین‌بین یک خط تحلیلی، بیشتر از سایرین ذهن را مجذوب خود کرده و آن، تمایل وافر روحانی به کم کردن فاصله‌اش با حاکمیت است؛ فاصله‌ای که برخی نیروهای سیاسی ازجمله حامیان روحانی سعی دارند آن را بعید و دور نشان بدهند.
نامه آقای جنتی نشان داد که شورای نگهبان فاقد گردش کار قانونی و معقول و قابل دفاع برای رسیدگی به صلاحیت‌های افراد است. منتقدین شورای نگهبان، بارها و بارها بر این اشکال جدی انگشت گذاشته‌اند ولی به علت باز نبودن فضای این شورا هیچگاه سندی که تا این اندازه روشن آن انتقادات را مستند کند در اختیار قرار نمی‌دادند.
فعال اصلاح طلب و سخنگوی دولت خاتمی می‌گوید «ممنوع الخروجم بدون هیچ حکمی و غیر قانونی این کار را کرده‌اند» و رییس دفتر خاتمی هم که وضعیتی مشابه دارد، می‌گوید «پیشنهاد یک بار خروج داده‌اند که بروم و برنگردم.»
اعضای جبهه پایداری‌ همچنان به دنبال اجرائی‌کردن ایده خود در رابطه با محدودسازی اینترنت بدون توجه به ایراد‌های طرح صیانت و تبعات مسدود‌سازی اینترنت هستند.
پس چرا لاریجانی نامزد شد؟ به نظر بنده پاسخ به این پرسش نشان می‌دهد که چرا او تا این حد پیگیر علل رد صلاحیت خود بود و حتی استعفای صادق لاریجانی نیز در این چارچوب قابل فهم خواهد شد.
یک نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه فرزندان برخی مسئولان به واسطه مسئولیت پدران و مادران خود به کشورهایی رفتند که در داخل کشور علیه این کشورها شعار داده می شود، گفت: آنها سرمایه هنگفتی از کشور خارج کرده و در کشورهایی که دشمن هستند، سرمایه گذاری می کنند.
انتشار نامه شورای نگهبان به آقای لاریجانی درباره علل ردصلاحیت او بازتاب گسترده‌ای داشت، به‌طوری‌که حتی اصولگرایان طرفدار این شورا را در بهت و حیرت فرو برد. در چند یادداشت می‌خواهم به این مساله بپردازم، زیرا اتفاق مهمی رخ داده است. پیش‌تر درباره نقض ادعای محرمانه بودن این نامه یک یادداشت نوشته‌ام و اکنون به آن نمی‌پردازم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با اعضای ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت شهید سلیمانی با بیان اینکه فرهنگ حاج قاسم سلیمانی عقل و عدل، است، گفت: شهید سلیمانی برای انقلاب و مردم هم خون و آبرو داد و هم خون دل خورد.
رییس‌جمهور اسبق گفت: همین دولت هم دارد استفاده می‌کند. شما بروید بودجه امسال را ببینید؛ سیصد و سی هزار میلیارد تومان از محل تغییر قیمت حامل‌های انرژی در داخل گیر دولت می‌آید. چقدر آن را به مردم می‌دهد؟
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با انتشار نامه شورای نگهبان به علی لاریجانی درخصوص رد صلاحیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در مورد این نامه اگر مشخص شود از سوی وی منتشر شده، قابل تعقیب و پیگیری است؛ ولی باید از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی بررسی شود که این نامه‌ای که مهر محرمانه دارد، توسط چه کسی منتشر شده است.
ماجرای انتشار نامه شورای نگهبان به آقای لاریجانی که ممهور به مهر محرمانه بود، اکنون به‌جای پرداختن به اصل محتوای آن، وارد یک مساله حاشیه‌ای شده است و آن محرمانه دانستن نامه است.
شاید گفته شود قرار دادن آرشیو 3 رییس جمهوری سابق - که برای خیلی‌ها دیگر جذابیت ندارد و تنها به کار پژوهش‌گران و مستند‌سازان و روزنامه نگاران می‌آید- این همه طول و تفصیل و اهمیت ندارد. اما چرا، دارد! چون بسته بود و هر دوره از نو شروع می‌شد.
عضو هیئت رئیسه مجلس در واکنش به نامه لاریجانی به شورای نگهبان درخصوص ردصلاحیتش در انتخابات گفت: برخی تا قدرت دارند خود را سخنگوی حاکمیت می‌دانند اما تا نوبت به آن‌ها می‌رسد، گارد اپوزسیون می‌گیرند.