دولت

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری دولت و کابینه را در سرویس سیاسی پرسون بخوانید.

رئیس جمهور با یادآوری تعامل، همکاری و همگرایی بین مجلس و دولت، افزود: قوای مقننه و مجریه یک سرنوشت مشترکی دارند و نگاهشان به مردم هم مشترک است، مجلس قانون تصویب می‌کند و دولت هم باید آن را اجرا کند و بر اجرا هم نظارت می‌شود تا گره‌ها و مشکلات مردم حل شود.
رئیس جمهور از رییس جدید شورای اطلاع‌رسانی دولت خواست که همه ظرفیت‌ها را برای هماهنگی دستگاه‌ها در اطلاع‌رسانی به موقع، دقیق و شفاف و تبیین عملکرد دولت برای افکار عمومی و تقویت روابط مردم با دولت به کار گیرد.

«به‌نظرم نیاز است دولت با مجلس وارد تعامل و گفت‌وگو شود و بخشی از این وزرا را تغییر دهد قبل از اینکه مجلس وارد شود و کل کابینه را از اکثریت بیندازد.: این اظهارات از سوی جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است تا نشانه‌ای بارز از شکاف قوه مجریه با قوه مقننه باشد. در واقع وقتی کشور آرامش را از دست داده است و مانع‌های عدیده‌ای پیش‌روی پاسخ به مطالبات قرار دارد، طبیعی است فضا کدر شده و ادبیات تند رایج شود. اما اینکه دولت از جانب یکی از نماینده‌های مجلس به «افتادن از اکثریت» تهدید شود، نکته‌ای است نمی‌توان از کنارش به سادگی گذشت.
نماینده بستان‌آباد و از اعضای کمیسیون ویژه طرح صیانت گفت: جریان فکری که با دولت همراه است به نظرم بیشترین فاصله را با موضوع گفت وگوی ملی دارد. در هفته گذشته هم شاهد بودیم رییس جمهور کماکان بر کنار گذاشتن افراد و مدیران تأکید می‌کردند و این یکی از آسیب‌هایی است که در کشور داری وجود دارد؛ اینکه افراد کارآمد و توانمند و مدیر را به جرم اینکه با دولت قبلی کار می کردند و یا در سلیقه فکری با هم متفاوت هستند، به طور مطلق کنار می‌گذاریم یک آسیب است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره میزان خسارات اغتشاشات اخیر گفت: ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت به مکان‌های دولتی و خصوصی، اشخاص، خودروها، منازل و... وارد شد؛ در این میان فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی غارت شدند یا آنها را به آتش کشیدند.
وزیر کشور درباره این‌که آیا احزاب و جریان‌های سیاسی در کمیته حقیقت‌یاب حضور دارند، عنوان کرد: خیر، بحث سیاسی نیست، بلکه بحث اغتشاشی بوده که ما باید بر اساس آن ریشه‌ها، عوامل موثر و بازیگران این صحنه را پیدا کنیم بنابراین دستگاه‌هایی که در این کار صاحب نقش هستند، در این کمیته حضور دارند.
وقتی مردم کردستان از بیم توحش ضدانقلاب جرئت یک شکلات تعارف کردن به رئیس‌جمهور خود را ندارند، آیا به سایر مواضعی که از قول آن‌ها بیان می‌شود، می‌توان اعتماد کرد که اعتراف اجباری نباشد؟ آیا اگر فرزندشان را ضدانقلاب بکشد، آزادی دارند که بگویند ضدانقلاب ما را عزادار کرده است؟ یا مجبور خواهند شد گردن نظام بیندازند؟
سخنگوی شورای نگهبان:

قانون انتخابات باید اصلاح شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برای برگزاری انتخابات بهتر به قانون انتخابات بروزرسانی شده نیازمندیم و امیدواریم سال آینده انتخابات با قانون جدید برگزار شود، گویا طرح اصلاح این قانون در نوبت صحن علنی مجلس است.
شورای نگهبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: باید به همه کسانی که در راه تصویب و اجرای قانون اساسی تلاش کردند، ادای احترام کرد و بر این باور بود که تنها راه حل مشکلات کشور، عمل به قانون اساسی و فعلیت یافتن حداکثری ظرفیت‌های مغفول آن است.
وزیر کشور، احزاب و جریانات سیاسی متعهد به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را حلقه‌های میانی در حکمرانی مردمی توصیف کرد و گفت: مرکزگرایی شکل گرفته در دیوانسالاری کشور، غلط است و باید اصلاح شود.
رئیس جمهور اعلام کرد: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مسئول هستند نهایت تلاش خود را برای ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای افراد دارای معلولیت و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها به کار گیرند.
این که آقای رییسی و نواصول‌گرایان اصرار دارند به جای واژۀ توسعه از "پیشرفت" استفاده کنند احتمالا به این خاطر است که هم ادبیات متفاوتی به نسبت هاشمی و خاتمی و روحانی به کار برده باشند و هم ناشی از آن است که توسعه را غربی و وارداتی و مشکوک ولی پیشرفت را بومی اسلامی و ایرانی و مقبول می‌دانند.
رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری:

دعوت به شنیدن صدای معترض، از بیشترین تماس‌های مردمی است

حجت‌الاسلام «احمد صالحی» درباره پاسخگویی تلفنی وزرا به خواسته های مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری گفت: در این طرح که از ششم آذرماه و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید خورد، دو روز در هفته وزرا در این مرکز حضور می یابند.
سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم استان کردستان با بیان این که دشمنان مثل همیشه دچار یک اشتباه محاسباتی شدند. تصور کردند که می‌توانند با اقدامات تروریستی و اغتشاش به اهداف خود برسند تاکید کرد: مردم کردستان که ریشه‌های بسیار عمیقی دارند، مگر با این تکانه‌ها می‌لرزند؟
استاندار کردستان گفت: مردم کردستان بیش از هر مردم دیگری در کشور طعم تلخ محرومیت ناشی از ناامنی را چشیده اند و در ماه های اخیر هم با عدم پاسخگویی با ضد انقلاب و دشمنان، نشان دادند ادارک درستی از اثرات نامطلوب ناامنی بر معیشت و توسعه دارند.