میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

باستان‌شناسان با کاوش در محوطه باستانی «ایزگام دشت» در شهرستان رامسر استان مازندران، ۱۷ گور متعلق به عصر مفرغ میانی و «دوره آهن I» را کشف کردند.
یک دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اینکه آموزش رشته باستان‌شناسی در شهرستان باغملک وجود ندارد، گفت: تاسیس پایگاه علمی در شهرستان باغملک با وجود محوطه‌های باستانی متعدد در این شهرستان ضروری است تا رشته‌ تاریخ و باستان‌شناسی به صورت تخصصی آموزش داده شود.
کرمانی‌ها در ماه محرم برای اموات خود «عاشوری» می‌پزند و آن را خیرات می‌دهند. از این رو پرونده این آیین نذری با عنوان «عاشوری» در استان کرمان برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور آماده شده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمنان از آغاز عملیات ساماندهی تأسیسات سرمایشی بازار تاریخی سمنان در قالب المان‌های سنتی در بام بازار تاریخی سمنان خبر داد.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تهدید میراث فرهنگی ناملموس در بحران‌ها سخن گفت و تاکید کرد: ملت‌هایی که رجوع به گذشته را چراغ راه آینده نسازند، در ظلمت بی‌هویتی محو خواهند شد و گنجینه‌ای از تعامل پیروز انسان و زمین را در اعماق تاریخ مدفون خواهند ساخت.
باستان‌شناسان در لهستان گور ۴۰۰ ساله کودکی را کشف کردند که پاهای او برای جلوگیری از برخاستن از قبر قفل شده بود.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از مرمت مدرسه تاریخی اسفندقه جیرفت با اعتباری معادل ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد.
کارگران معدن زغال سنگ در صربستان بقایای یک قایق باستانی متعلق به امپراتوری روم را کشف کردند.
مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی خبر داد؛

بررسی ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس زیارت رضوی در آذرماه

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: برای آذرماه ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس زیارت رضوی در فهرست میراث ناملموس جهانی را در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: مراتب ثبت ۴ اثر منقول فرهنگی - تاریخی در فهرست آثار ملی غیرمنقول ایران از سوی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی به استاندار خراسان شمالی ابلاغ شد.
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان با اشاره به وضعیت اثر ثبت ملی «قلعه‌ خانی» گفت: سازه این قلعه از جبهه غربی فروریخته و به دلیل تداوم عدم رسیدگی و توجه ارتش که مالک آن است آسیب‌های بسیاری دیده و سال‌هاست به حال خود رها شده است.
کارشناس میراث فرهنگی استان کرمانشاه از مرمت حوض‌خانه تاریخی روستای "هجیج" خبر داد.
فعالان میراث‌ فرهنگی استان کرمان درحالی نسبت به ساخت یک بازار جدید در بافت تاریخی کرمان هشدار داده‌ و بر ضرورت استفاده از کاروانسراهای تاریخی شهر تاکید کرده‌اند، که مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان معتقد است «ساخت این بنای جدید جای نگرانی ندارد و بنا با ضوابط میراث‌ فرهنگی ساخته خواهد شد.»