میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

۲ میلیارد ریال بودجه برای اجرای فاز اول ساماندهی محوطه باستانی کَل‌چندار در محوطه شَمی اختصاص یافته و این عملیات به‌زودی آغاز می‌شود.

شهرری با قدمتی بیش از ۷ هزار سال نقش مهمی در تاریخ ایران زمین دارد. وجود آثار تاریخی مربوط به دوره‌های متعدد تاریخی نشان از وجود تمدن در این منطقه داشته است. این منطقه از گذشته‌های بسیار دور سکونتگاه مردم بوده است.
یکی از کهن‌ترین یادگاری‌های تهران قدیم را باید در دل بازار نو تهران و در سرای ماشاءالله‌خان کنونی جست‌وجو کرد؛ دیواری کاهگلی متعلق به دوران شاه‌طهماسب صفوی و به طول چند متر که از حدود ۵ قرن پیش به یادگار مانده است. پس از ساخت این دیوار محافظ بود که هسته اولیه تهران امروز به تدریج شکل گرفت.
یک دوستدار میراث فرهنگی:

«کوشک حمیدیه» انبار شد

«کوشک حمیدیه» مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در حمیدیه از توابع خوزستان واقع شده و روز ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۹۸۰ یکی از آثار ملی ایران شد. این بنا همچون دیگر بناهای ثبت شده بارها مورد تعرض قرار گرفت.
مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت گفت: پرونده شش اصله درخت گردوی کهنسال روستای‌های قالان و مغوییه و دو قلعه تاریخی کهت خَبْر و اسلام‌آباد دشتاب شهرستان برای ثبت ملی آماده می‌شود.
فقدان جریان دائمی زاینده‌رود، بسته‌شدن آن در درازمدت و یا اقدام برای جاری‌شدن رود در بازه‌های زمانی نامنظم، سبب هوازدگی، خوردگیِ سازه‌های آبی و درنهایت نشست و فرورفتگی زمین و آغاز ترک‌ها در پل‌های تاریخی خواهد شد.
سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند گفت: در فصل هفتم کاوش معبد لائودیسه‌ سرنخی از معبد پیدا نشد و برای یافتن این معبد به یک فصل دیگر کاوش نیاز داریم.
امروزه برخی از این کاروانسراهای قدیمی بازسازی شده و به هتل‌های سنتی برای اقامت مسافران تبدیل شده‌اند. در ادامه با معرفی معروف ترین کاروانسراهای ایران با ما همراه باشید.
غار نامه‌ها در بالای دره‌ای به نام نهال هور قرار گرفته است، این غار در دشت یهود در نزدیکی دریای مرده قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید 15.24 متر تا ورودی غار از کوه بالا رفت.
سردر باغ ملی حدود یک ماه است که بسته شده و راه دسترسی به میدان مشق تهران، موزه‌ها و ساختمان‌های خیابان «ملل متحد» نیز محدود شده است.
رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست یونسکو می‌تواند به معرفی بیشتر یک کشور کمک کند و موجب پایداری و حفظ آن اثر شود.
«گراندهتل» بندرانزلی، قدیمی‌ترین هتل به سبک معماری اروپایی و به لحاظ قدمت و زیبایی هم‌دوره و همپای «هتل لاله زار تهران» است اگر نمی‌خواهیم به سرنوشت هتل لاله‌زا تهران محکوم شود باید زودتر برای مرمتش اقدام کنیم.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آبادان گفت: براساس بررسی‌ کارشناسان بهره‌برداری از باند دوم فرودگاه آبادان منوط به رفع موانع و بهسازی برخی از سطوح از جمله برداشته‌ شدن و جابه جایی آشیانه‌های ارزشمند و تاریخی فرودگاه برای حفظ ایمنی است.
باستان‌شناسان با کاوش در فرانسه تابوت ۱۸۰۰ساله متعلق به زنی را پیدا کرده‌اند که از موقعیت اجتماعی ویژه‌ای برخوردار بوده است.
گردشگر گاهی از تماشای اثری که به ثبت جهانی نرسیده استقبال نمی‌کند و مایل است به بازدید اثری برود که ثبت جهانی شده، چون از نظر او، ثبت جهانی به این معناست که این بنا ارزشمند بوده که ثبت شده و در واقع، ثبت در فهرست یونسکو بر ارزش اثر در صنعت گردشگری می‌افزاید.
معاون میراث فرهنگی استان مازندران از کاوش هفت محوطه باستانی مازندران در نیمه نخست امسال در حالی خبر داد که به دنبال این کاوش‌ها، یک محوطه تاریخی تعیین حریم می‌شود و غار «اسپهبد خورشید» نیز برای نخستین‌بار کاوش شده است.

باستان‌شناسان با کاوش در یکی از شهرهای مصر باستان به اشیاء تاریخی با قدمت چندین‌هزار سال دست پیدا کردند که می‌توانند اطلاعات بیشتری را درباره یکی از نخستین‌ ملکه‌های حکمران مصر باستان در اختیار محققان قرار دهند.