میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

محققان اندونزیایی و استرالیایی با کاوش در غارهای جزیرۀ سولاوسی اندونزی، تیغه‌هایی باستانی از جنس دندان کوسه را کشف کرده‌اند؛ این چاقوهای خاص احتمالا در مراسم آیینی و یا در زمان جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
گشت و گذار در خلوت ظهیرالدوله

خانه ابدی چکامه‌سرایان اینجاست

نامشان را که روزی تنها روی جلد کتاب‌ها و مجموعه شعرها بود، حالا روی سنگ‌های سرد گورستان ظهیرالدوله می‌خوانیم. با هر نام، شعری آشنا را زیر لب زمزمه می‌کنیم. اینجا ظهیرالدوله است.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور با تأکید بر حفظ و به رسمیت شناختن معماری معاصر ایران از تلاش‌های این معاونت برای شناسایی، ثبت و حفاظت از آثار ارزشمند معماری امروز در قالب میراث معماری معاصر خبر داد.
معاون میراث فرهنگی استان کردستان ضمن تشریح وضعیت تعیین حریم و پرونده ثبت جهانی غار کرفتو، درباره وضعیت ساختمان بوجاری که در محوطه این اثر احداث شده توضیح داد و گفت: پرونده حریم کرفتو آماده شده اما این اقدام مقدمه‌ای برای ثبت جهانی «غار کرفتو» است و نه تعیین وضعیت ساختمان بوجاری.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان از تخصیص ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت «راسته بازار» این شهرستان خبر داد.
از سر خیابان «رمضانی»،تابلوی نارنجی رنگی، شما را به سمت مقصدی هدایت می‌کند که روزگاری پدر شعر سپید در آن زندگی می‌کرد.خانه‌ای با دیوار سیمانی وسقف شیروانی‌ که درتقابل بابرج‌های سر به فلک کشیده اطراف است؛خانه‌ای که براساس معماری دهه ۲۰ و با اتاق‌های تو در تو همخوان با اقلیم سرد شمیران ساخته شده است.
برای نخستین بار در جهان اسلام به همت فعالان حوزه هنر طلا و جواهر سازی «سکه حرمین» به عنوان نمادی از هنرهای به کار رفته در حرم‌های اهل بیت(ع) طراحی شده است که این سکه برای نخستین بار در شیراز رونمایی شد و بعد از آن در شهرهای اصفهان، قم، مشهد و میلان ایتالیا رونمایی و معرفی خواهد شد.
باستان‌شناسان در ۷۰ کیلومتری مشهد، زوایای ناشناخته یک نیایشگاه ساسانی را کشف کردند. در کاوش‌های باستان‌شناسان منطقه لار استان فارس نیز شواهدی از کوره ساخت سفال­ به‌دست آمد.

تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای همه کشورهای جهان است و راهکاری که می‌توان برای زندگی و در مقابل این چالش پیدا کرد، بر اساس دانش سنتی ساخته می‌شود که در منطقه یا زیرمنطقۀ آسیای غربی و مرکزی خیلی قوی است و بخشی از میراث فرهنگی ناملموس به‌شمار می‌رود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

کتیبه مسجد جامع ساوه بازگردانده می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: کتیبه تاریخی کشف شده در مسجد جامع ساوه پس از اصالت سنجی و پایان آزمایش‌ها به این شهرستان بازگردانده می شود.
سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، از اخذ سند مالکیت آرامگاه شیخ محمود مزدقانی به نام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خبر داد.