فارس

فرزانه چخماق ساز

فصل جذاب گل و گلاب

اردیبهشت در استان فارس موسم شکفتن گل و گلابگیری است. شهرستان میمند در ۱۲۰ کیلومتری شیراز در این ماه سرشار از عطر گل محمدی می شود. از ۱۵۰۰ هکتار گلزار گل سالانه ۵ هزار تن گل برداشت می‌شود که به شهر‌های مختلف کشور از جمله کاشان برای گلابگیری ارسال می‌شود. گلاب را می‌توان جزئی از میراث معنوی و فرهنگی مردمان ایران زمین به حساب آورد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق این مجلس اعلام کرد:بیش از ۱۲۵درصد به حقوق رزمندگان معسر(نیازمند مالی) افزایش یافت و از فروردین ماه امسال در حقوق آنها اعمال شد.
قنات ۱۵۰۰ ساله سعدی در حال احیاء است و به زودی آب در حوض ماهی که شیخ اجل بر روی آب قنات ساخته جاری می شود تا این قنات تاریخی آماده ثبت ملی و جهانی شود.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در بزرگداشت سعدی، به وجوه کمتر پرداخته شده درباره سعدی و ابعاد بین المللی و تاثیر گلستان و بوستان این شاعر نامی ایران بر ادبیات کلاسیک ایران و جهان پرداخت.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: شعر سعدی نگارستان معرفت الهی سرشار از معارف دینی است و یقینا می توان از دریچه نگاه او به رمضان نیز نگاهی متفاوت داشت.
زمین لرزه امروز ( یکشنبه) تاکنون مرز استانهای بوشهر و فارس - حوالی بندر گناوه را ۱۷ بار به لرزه در آورده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ساختار ایجاد شده در انجام واکسیناسیون علیه کرونا در شیراز، به عنوان یکی دیگر از اقدامات و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سطح کشور قابل استفاده است.

اشیای زینتی و صنایع‌دستی به دست آمده از اکتشاف‌های باستان‌شناسان که در موزه باستان تخت جمشید وجود دارد، گواه این ادعاست که سرزمین هزاره‌ها در مرودشت مهد عرضه و ارائه تلفیق هنر و صنعت بوده است. همچنین سفال‌های منقوش و منحصربه‌فرد منطقه مرودشت با نام سـفال تل باکون و هنر معماری سنگی تخت جمشید ،که تنها آلبوم سنگی جهان به حساب می‌آید.
کیفیت هوای شهر شیراز در ۲۴ ساعت گذشته عدد ۱۱۲ گزارش شده است و همچنین هوای شیراز برای گروه های حساس ناسالم است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید با بیان اینکه تل آجری، دروازه شهر پارسه پایتخت گمشده هخامنشیان است، ابراز کرد:کاوش‌ها در این مجموعه ظرفیت‌های گردشگری تاریخی فارس را افزایش می‌دهد و از رازهای این تمدن سربرمی‌دارد.

مظفر الدین سمیعی پور مدیر روابط عمومی بیمارستان چشم پزشکی دکتر خدادوست شیراز اعلام کرد: پروفسور علی اصغر خدادوست ساعت چهار بامداد روز ۱۹ اسفند به علت ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های کلمبیا درگذشت.