تهران

فرزانه اسماعیل زاده

آرامستان ممنوعه تهران

داستان این گورستان به سال 1855 میلادی باز می گردد که پیکر دکتر لویی آندره ارنست کلوکه، پزشک محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجار در محله ی دولاب تهران به خاک سپرده شد و راه برای خاکسپاری درگذشتگان کاتولیک در تهران هموار شد. آخرین تدفین در سال 1375 خورشیدی صورت گرفته است. بخش ارامنه این آرامستان مساحتی بالغ بر 47 هزار متر مربع دارد و سنگ قبرهای آن نقوشی ویژه و معماری منحصر به فردی دارند. همچنین کلیسای کوچکی (مادور) در محوطه ی این آرامستان قرار دارد و افرادی با ملیت های گوناگون روسی، گرجی، فرانسوی، یونانی و لهستانی در آن به خاک سپرده شده اند. یکی از مهمترین بخش های گورستان دولاب، بخش لهستانی هاست که در آن شماری از آوارگان لهستانی جنگ جهانی دوم که به ایران پناه آورده بودند و پیش از بازگشت به کشورشان از دنیا رفتند، آرام گرفته اند.
باغ ایرانی از باغ های قدیمی محله ونک تهران است. این باغ که چهره جدیدی به خود گرفته است با مساحتی حدود ۳/۴ هکتار بیش از دو هکتار از ان را فضای سبز پوشانده است.
این باغ متعلق به یکی از خاندان معروف دوره قاجار است و بخشی از باغ مستوفی است که دیوار به دیوار شمالی ان ساختمان ها و دیوار گلی باغ قدیمی را می توان دید.
این مجموعه در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر ملی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و امروزه از جمله جاهای دیدنی استان تهران در پایتخت است.
باغ ایرانی از چندین قسمت تشکیل شده است که عبارتند از: کوشک یا همان ساختمان اصلی باغ ایرانی که در حال حاضر به عنوان کتابخانه استفاده می گردد، چندین ورودی زیبا با سازه های مشبک و اجری، لوستر هایی سبز رنگ، زمین بازی برای کودکان، زمین ورزش، الاچیق ها، نماز خانه و سرویس بهداشتی. باغ ایرانی ۲۴ ساعت برای گردش و تفریح همگانی باز است.
به گفته مسوولان حدود یک سوم تا نیمی از مبتلایان و متوفیان مربوط به تهران است و پایتخت اکنون با مشکلات مختلفی به دلیل کرونا دست و پنجه نرم می کند و مدیریت شهری جدید کار را در حالتی آغاز کرده که کرونا در حال جولان است و تهران وضعیت بحرانی دارد.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بودجه 1400 شهرداری تهران توسط شورای قبلی مصوب و ابلاغ شده است، ادامه داد: با توجه به اعداد و ارقام این بودجه به‌زودی بررسی و اعمال تغییرات در بودجه 1400 شهرداری تهران توسط شهرداری و شورای شهر تهران در هفته‌های آتی آغاز خواهد شد.
فرزانه اسماعیل زاده

خانه قوام السلطنه و موزه آبگینه

چند قدم مانده به خیابان جمهوری در تهران، تکه ای از تاریخ در میانه یک باغ قاجاری، عمارتی منحصر به فرد، ارسی های چوبی و باغچه ای باصفا قرار دارد که سی سال محل سکونت و دفتر کار احمد قوام ملقب به قوام السلطنه، نخست وزیر اصلاح طلب ایران بوده و امروز نمایشگاهی است که تاریخ سفال و شیشه در ایران را روایت می کند.
استاندار تهران گفت: مراکز ۱۳۵ گانه واکسیناسیون در سطح استان از روز چهارشنبه به صورت دو شیفت فعالیت می‌کنند و نیروهای بسیج، هلال احمر و نیروهای مدیریت بحران شهرداری تهران به کمک کادر درمان می‌آیند.
معاون فنی و اجرایی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد از اجرای پروژه ارتقاء و تکمیل سیستم‌های حفاظت الکترونیکی و نظارت تصویری موزه‌ها، مخازن، معابر و محوطه سعدآباد خبر داد.

امام جمعه لواسانات با بیان اینکه نفوذ شدید و فساد بسیار مالکان ثروت و قدرت دلیل برافراشته شدن پرچم عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد در لواسان بود، گفت: قانون ناکارآمد شهرداری و جهاد کشاورزی عامل بیشترین فساد در منطقه ما است. 

فرماندار شهرستان دماوند خبر داد؛

دومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در رودهن افتتاح شد

فرماندار شهرستان دماوند از افتتاح دومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در بخش رودهن شهرستان دماوند خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۵۱ هزار نفر در سطح شهرستان دماوند واکسن دریافت کرده اند.
عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد به وضع نظافت شهر تهران افزود: سامانه 137 در بسیاری از مناطق فعال نیست و از این موضوع انتقاد کرد.
عضو شورای شهر تهران گفت: رتبه تهران در میان کلانشهرها از سال 86 تا 96 ارتقاء یافت اما در 4 سال گذشته به شدت افت پیدا کرده است.