آذربایجان غربی

مدیر کل اموال و املاک آذربایجان غربی گفت: در هفتمین روز از ایام الله دهه فجر با دستور رئیس بنیاد مستضعفان بیش از ۱۹۶ فقره از اسناد املاک غصب شده توسط خاندان پهلوی در استان آذربایجان غربی به مردم استان آذربایجان غربی اهدا شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: ۵۷۰ پروژه عمرانی اقتصادی در دهه فجر امسال با ۲ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال‌زایی ۸۳۲ نفر افتتاح و کلنگ زنی می‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌‌غربی گفت: طی 24 ساعت گذشته تعداد ۷۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا، که ۳۱ تن از این افراد اهل ارومیه‌ هستند، در مراکز درمانی استان بستری شدند که مجموع بیماران بستری شده مبتلا به ویروس کووید 19 در مراکز درمانی استان به ۳۹۲ تن افزایش یافته است.
استاندار آذربایجان‌غربی از پرداخت یارانه و مطالبات اتوبوس‌داران شهر ارومیه خبر داد و گفت: کار گروهی ویژه متشکل از استانداری، شهرداری ارومیه و نمایندگان اتوبوس داران باید هر چه سریعتر تشکیل شود تا مسئله تعیین تکلیف قراردادها را نهایی کنند
آذربایجان‌غربی قطب تولید سیب درختی در کشور است و سالانه با تولید یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی سهم بیش از 45 درصدی سیب تولیدی را در کشور و رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهد اما این افزایش تولید با وجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه تنها سودی عاید کشاورزان و باغداران استان نکرده، بلکه به یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی این استان تبدیل شده است و امسال محصول استراتژیک سیب درگیر و دار وعده و وعیدهای مسوولین در سردخانه‌های استان انبار شده است.
مدیر کل زندان‌های آذربایجان‌غربی گفت: با عنایت به رویکرد اصلاحی و تربیتی زندانیان، به خصوص زندانیان جرایم مواد مخدر، با تلاش بسیار، مقدمات ایجاد مراکز اشتغال و حرفه آموزی زندانیان جرایم مواد مخدر در ارومیه فراهم شد.
با اعتبار یک هزار میلیارد ریال انجام شد؛

ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور از ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی با اعتبار یک هزارمیلیاردریال خبر داد و گفت: سردشت با داشتن بازارچه مرزی کیله و مرزی بودن آن و افزایش چند برابری صادرات در این مرز ظرفیت زیادی برای حمل و نقل ترانزیتی دارد.
استاندار آذربایجان غربی گفت: محدودیت منابع آبی کشورمان به نوعی کشت برخی از محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است که با کشت گلخانه‌ای می‌توان بخش قابل توجهی از منابع آبی را مدیریت کرده محصولات مورد نیاز مصرف‌کنندگان را با کمترین میزان برداشت از منابع آبی تامین کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از افتتاح فاز نخست مجتمع گردشگری ستاره سیلوانا خبر داد و گفت: فاز نخست مجتمع گردشگری ستاره سیلوانا در مساحتی بالغ بر 16 هزار و 810 مترمربع و زیربنای چهار هزار و 918 مترمربع ساخته شده است.
استاندار آذربایجان‌غربی از گازرسانی به ۲هزار و ۳۶۶ خانوار روستای جنوب استان با ۲۱۸ میلیارد ریال اعتبار خبر داد و گفت: روند پیشرفت گازرسانی در استان در مقایسه با سایر نقاط کشور بسیار خوب است و طرح‌های بزرگی هم در دست اجراست که با بهره برداری از این طرح ها وضعیت گازرسانی آذربایجان‌غربی بهتر از میانگین کشوری خواهد بود.
عاشیق‌ها نوازندگان و آوازخوانانی هستند که در مناطق ترک‌نشین هنرنمایی می‌کنند، عاشیق‌های آذربایجان وارث یکی از غنی‌ترین بخش‌های ادبیات و فرهنگ شفاهی آسیا هستند.برخی از کارشناسان معتقدند که فرهنگ عاشیقی یادگار شاه اسماعیل صفوی در فرهنگ آذری است و دربار شاه اسماعیل، محل پرورش عاشیق‌ها بوده و «عاشیق قربانی» اولین عاشیقی بود که در این دربار فعالیت می‌کرد عاشیق‌ها در فرهنگ آذربایجان جایگاه ویژه‌ای به‌دلیل نقش آن‌ها در انتقال فرهنگ و ادبیات شفاهی مردم دارند .
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی از متلاشی شدن ۱۳۳ باند سرقت از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: در ۱۰ ماهه گذشته هیچ پرونده مرگ مشکوک در استان باز نشده است و در زمینه کشف قتل نیز ۱۱۰ درصد پرونده‌ها (۱۷ پرونده مربوط به سایر استان‌ها و سال‌های گذشته) کشف و مختومه شد و آمار سرقت با خشونت در استان 30 درصد کاهش یافته است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های اقامتی و گردشگری استان تا پایان دولت یک هزار و 712 تخت به تعداد تخت‌های اقامتی آذربایجان‌غربی افزوده می‌شود.